Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Lisva

Fejlagtig anvendelse af ord

Recommended Posts

Malle_45

Jeg får små røde knopper, når folk ikke kan hitte rede i får/for, men min virkelige kæphest er fordi/på grund af - der er uhyggeligt mange, der kun bruger på grund af, og i rigtig mange sammehænge ville sætningen flyde meget bedre, hvis man brugte fordi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
roller_xyrox
Dem er der mange af hernede ved vestkysten og i sønderjylland :evil: Som om det er en gyldig undskyldning for ikke at snakke dansk, bare fordi man er fra en bestemt egn.

Desuden bliver jeg lettere frustreret, når folk ikke kan bruge chance og risiko med respekt.

- Når du ryger, er der større chance for at dø!

Sjovt nok er det sjælden risiko, der bruges (forkert) af disse mennesker, men bare chance i alle forbindelser :D

Jeg PRØVER at rette op på ham. Men skaden er vist sket :trist:

:-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
viol36
...betyder det så at det er patetisk ?:lol:

Det er ret nyt så - for sådan har det sgu ikke været førhen

kopieret fra www.dsn.dk:

"Den traditionelle betydning af patetisk er 'højtidelig'. Den nye ('ynkelig', 'latterlig') har været kendt siden 1957, og under indflydelse af engelsk pathetic er den efterhånden blevet ganske udbredt."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Jeg får små røde knopper, når folk ikke kan hitte rede i får/for, men min virkelige kæphest er fordi/på grund af - der er uhyggeligt mange, der kun bruger på grund af, og i rigtig mange sammehænge ville sætningen flyde meget bedre, hvis man brugte fordi.

Jamen man gør det pga. at det lyder meget bedre.

.... :tie:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
oymcoy
jeg hader når man ikke længere gider kalde en spade for en spade, hvad angår jobtitler og andre ord inden for ledelse og økonomi

f. eks:

skraldemand - renovationsmedarbejder

matros - skibsassistent

key account manager - sælger/salgschef

human ressource department - personaleafdeling

og mange flere. desuden hader jeg også folk der ikke kender ligge/lægge, eller siger " mig og Daniel skal til fodbold." Det hedder for dælen jeg, hvis det er grundled!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ja og malkepige-ko patte hiver trække slippe assistent

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hamselv
kopieret fra www.dsn.dk:

"Den traditionelle betydning af patetisk er 'højtidelig'. Den nye ('ynkelig', 'latterlig') har været kendt siden 1957, og under indflydelse af engelsk pathetic er den efterhånden blevet ganske udbredt."

At man har anvendt ordet forkert siden 1957 gør det jo ikke mere rigtigt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hamselv

og det er da først for ganske nylig at den betydning har fundet vej til nudansk ordbog..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
viol36
At man har anvendt ordet forkert siden 1957 gør det jo ikke mere rigtigt...

Jeg er skam helt enig med dig. Jeg krummer tæer, når jeg hører ordet anvendt i den "forkerte" betydning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Frk.Fornoe

Åh, hvor er der mange mennesker der skulle have et link til denne her tråd!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
walkingonwater

Og hvad er en advokato lige for en?:gogo:

Også: jeg har fået at vide/afhvide/afvide:shock:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...