Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Lisva

Fejlagtig anvendelse af ord

Recommended Posts

Gisele_

Jeg ser rødt, hvis nogen skriver "læbepromade".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tilan

Har en veninde på som på trods af hendes 24 år ikke kan sige "alligevel" men siger "avigevel".. Det har hun sagt siden hun var barn:lol:

Når man påpeger at det er forkert bliver hun lidt mobset og siger at hun er klar over det, men at ordet bare har "sat sig fast" i hovedet på hende.:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mgbrasil

jeg hader når man ikke længere gider kalde en spade for en spade, hvad angår jobtitler og andre ord inden for ledelse og økonomi

f. eks:

skraldemand - renovationsmedarbejder

matros - skibsassistent

key account manager - sælger/salgschef

human ressource department - personaleafdeling

og mange flere. desuden hader jeg også folk der ikke kender ligge/lægge, eller siger " mig og Daniel skal til fodbold." Det hedder for dælen jeg, hvis det er grundled!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zueri
Jeg ved ikke om dette falder uden for kategorien (staveplade) Men jeg kan ikke have når folk bruger et engelsk ord i en dansk sæting fx. Ram ham det hvor der sker mest DAMAGE :rulle:

Eller tysk for den sags skyld, specielt fordi de fleste simpelthen ikke kan finde ud af at bruge det rigtigt. Ogsaa med det danske sprog kommer man langt.

Jeg maa dog indroemme at jeg ogsaa selv har problemer med at adskille sprogene. Sidst skrev jeg paa debatten, at jeg gerne ville have forskellige ANSIGTER. jeg mente meninger, som hedder Ansichten paa tysk...:blush:

Er ikke altid saa nemt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
n-a-t

Når risiko og chance byttes om!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Har I andre eksempler på ellers korrekte ord, der bare anvendes i en forkert sammenhæng? :wave:

He-he... "forkert" er jo altid en sjov størrelse. Hvis tilstrækkelig mange siger et eller andet, bliver det jo efterhånden ophøjet til rigtigt :)

Der er sikkert andre debattører, som ikke synes de følgende eksempler lyder forkerte. Men jeg vil da gerne nævne et par stykker, som er meget gængse i fx tv-avis osv. men som for undertegnede årg. 1954 er/var forkerte:

at røve en bank

-> man plyndrede banken, men røvede pengene

uroen spredte sig til andre byer

-> bredte sig til (hvis det stadig foregår i den oprindelige by)

(nok fra engelske telegrammer: unrest spread to...

på dansk var sprede ca. = eng. scatter)

priserne er meget dyre

-> en pris er bare et tal (og nærmest gratis)

varen er dyr - prisen er høj

Og så selvfølgelig alle de 'er, der er kommet ind alle vegne:

• kommentere (på) noget

• analysere (på) noget

• måle (på) noget

Jo... der er da nok at kommentere (på) :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hamselv

Folk der siger patetisk i betydningen ynkelig - det betyder på dansk næsten det modsatte - man kan ikke bare tage det engelske ord og tro at det betyder det samme på dansk - patetisk betyder at noget er med patos, altså storladent etc...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Havnemolen
Nu har jeg fulgt lidt med på sidelinien i de tråde, der omhandler stavefejl og udtalefejl, og så var det jeg kom til at tænke på en af mine kæpheste, der dog ikke rigtigt passer ind i disse kontekster. Det drejer sig om ord, der anvendes decideret forkert.

For mig er et af de værste eksempler, når folk anvender ordet "accent" i stedet for "dialekt", hvilket jeg faktisk har hørt relativt ofte. Det er, som om "dialekt" er røget helt ud af nogle menneskers ordforråd, og det irriterer mig altså lidt, når folk siger, at jeg taler med nordjysk accent.

Har I andre eksempler på ellers korrekte ord, der bare anvendes i en forkert sammenhæng? :wave:

Man køber ind, men man handler ikke ind.

I sidstnævnte tilfælde handler man kun.

Jais.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tak297

havde en gang en ven. Hele hans familie sagde en hus. dét er træls

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...