Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Lisva

Fejlagtig anvendelse af ord

Recommended Posts

feiow

Når man tænker på at deltagerne i denne debat ifølge dem selv åbenbart er selve Danmarks staveelite, folk der får myrekryb og gåsehud og hvad ved jeg af andre menneskers fejl, så er det godt nok utroligt så mange der, i deres iver efter at vise deres overlegenhed, overhovedet ikke har fattet debattens emne.

Har I andre eksempler på ellers korrekte ord, der bare anvendes i en forkert sammenhæng? :wave:

Advokado er ikke et eksempel på et korrekt ord, der er blevet anvendt forkert...det er slet ikke et ord. Det er hunget heller ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
n-a-t
Når man tænker på at deltagerne i denne debat ifølge dem selv åbenbart er selve Danmarks staveelite, folk der får myrekryb og gåsehud og hvad ved jeg af andre menneskers fejl, så er det godt nok utroligt så mange der, i deres iver efter at vise deres overlegenhed, overhovedet ikke har fattet debattens emne.

Advokado er ikke et eksempel på et korrekt ord, der er blevet anvendt forkert...det er slet ikke et ord. Det er hunget heller ikke.

:ae:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
viol36

Jeg har engang læst om en kunde, der ville have dispensation for sin afbrudte internetforbindelse :lol:

Han mente kompensation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sidis

I kan rende og hoppe mig - Hun mente nok "I kan rende og hoppe"

Jeg er ikke bare sådan én der hænger på et træ - hun mente nok " piger som mig hænger ikke på træerne"

Min veninde har ikke ordet i sin magt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sidis

nå ja:

"hun er da en dum kælling, da undskyld mit ordsprog" hun mente nok ordvalg. Endnu et guldkorn fra min veninde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Shopaholic
Folk der siger "omstændigt" i stedet for "omstændeligt".

Ifølge ordbog.com betyder de to ord nøjagtig det samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ufatteligklog
Ifølge ordbog.com betyder de to ord nøjagtig det samme.

dsn.dk:

"Spørgsmål: Jeg og mange andre bruger ordet omstændig, fx i en sætning som det var en noget omstændig procedure. Men i Retskrivningsordbogen kan jeg kun finde omstændelig. Findes ordet omstændig slet ikke?

Svar: Jo, ordet omstændig findes, men det har aldrig været med i Retskrivningsordbogen, og det regnes sædvanligvis for en ukorrekt variant af omstændelig. Ifølge Nudansk Ordbog (2001) har omstændelig betydningen ’som har flere enkeltheder med end nødvendigt til formålet = vidtløftig’. Eksemplet er Hans vittigheder er så omstændelige at han selv glemmer pointen."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karnem

Jeg beklager hvis det er nævnt før (dovenskaben længe leve), har kun lige skimmet hele tråden igennem og ikke nærlæst den.

Men jeg kan ikke fordrage når udtrykket forfordelt bruges forkert. Ordets oprindelige betydning er at man har fået mindre end andre når man er forfordelt, hvor ordet i dag et blevet til et pendulord og bruges som udtryk for det stik modsatte. Det kan godt irritere mig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...