Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Lisva

Fejlagtig anvendelse af ord

Recommended Posts

humsebjørnen

Er der i øvrigt nogen der ved, hvornår "klare over" blev en korrekt flertalsform af at være klar over? Jeg har set det mange gange efterhånden, og det virker helt forkert for mig (men er optaget i retskrivningsordbogen).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PaleSeptember

Jeg græmmede (ikke grimmede, som så mange siger) mig godt nok, da en af ejendomsmæglerne i Hammerslag i sidste eller forrige uge sagde "skabsengagement".

Hun havde da vist misforstået et eller andet godt og grundigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvedekorn
Min yndlingsaversion er folk, som ikke kan finde ud af, hvornår man bruger "jeg" og "mig".

Som siger: "Min tante kom med en gave til min kæreste og jeg". Ih, hvor lyder det dumt. Og det afslører virkelig, at de ikke kan tale korrekt - meget mere end hvis de sagde "Mig og min kæreste gik en tur", for det er trods alt normalt talesprog.

Øh, det er muligt, det lyder dumt... Men det ER altså grammatisk korrekt ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ah.longshot
Øh, det er muligt, det lyder dumt... Men det ER altså grammatisk korrekt ;)

nej, det er det faktisk ikke

"Min tante kom med en gave til min kæreste og jeg". burde være "Min tante kom med en gave til min kæreste og mig." det hedder jo heller ikke "Min kæreste kom med en gave til jeg"

og "Mig og min kæreste gik en tur" burde være "Jeg og min kæreste gik en tur" eller for at virke mindre egoistisk "Min kæreste og jeg......" det hedder jo heller ikke "Mig gik en tur" det er der nu også nogle der siger/skriver og denne fejl er meget almindelig.

Og endelig vil jeg understrege, at man ikke absolut behøver være sproglig korrekt her på debatten, men retter man, skal man også være ret sikker i sin sag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ufatteligklog

Folk der siger "omstændigt" i stedet for "omstændeligt".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karma_Chameleon
Jeg græmmede (ikke grimmede, som så mange siger) mig godt nok, da en af ejendomsmæglerne i Hammerslag i sidste eller forrige uge sagde "skabsengagement".

Den skulle jeg godt nok tygge længe på for at forstå, hvad hun prøvede at sige. :lol:

Jeg var ude i noget med, at man i smug var engageret i noget og endnu ikke sprunget ud af skabet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ColonelVonStrohm

I samme program talte en af de mandlige ejendomsmæglere om tidsløst design eller sådan noget. Men det hedder altså tidløst design :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MissDivine

hmm, jeg kan få knopper, når folk siger anden sidste i stedet for næstsidste. Jeg skal ikke udelukke at man godt kan sige det efterhånden, men det lyder godt nok dumt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bonusmor

Jeg synes det er værst, når man ikke har den samme opfattelse af et ord, det kan ofte give nogle misforståelser.

Der findes flere "pendulord" som har skiftet betydning gennem tiden.

Et pendulord er et ord, der oprindelig har haft en betydning, som en del af befolkningen stadig opfatter som den eneste korrekte, men som i en anden del af befolkningen har fået en anden - ofte modsat - betydning.

Pendulordet er også karakteriseret ved at brugeren kun kender og anvender ordet i en af betydningerne - hvorfor ordet kan give anledninger til misforståelser brugere imellem. Heraf opstår penduleffekten - ordet svinger frem og tilbage mellem to betydninger på samme tid - og den ene betydning udelukker den anden betydning. Ordet kan ikke "være to steder på en gang".

F.eks. Bjørnetjeneste. I min verden betyder det velment hjælp som imidlertid gør mere skade end gavn.

Forfordelt, som jeg opfatter som noget negativt. Men jeg er jo også tudsegammel.

Læs evt. mere her

http://www.sprog.asb.dk/cg/dansk/da112.htm

Bonusmor

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bonusmor

Der jo også nogle charmerende udtryk, som nok mest er egnsbestemt.

Får altid smil på læben når en Sønderjyde har hunget tøj op eller strukket en trøje.

Bonusmor

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...