Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Lisva

Fejlagtig anvendelse af ord

Recommended Posts

-mholle-
Inkompetent ;)

God ide :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Frandsen

Noget som rigtig mange ikke ved, er, at det hedder: et job, to job, tre job osv. og ikke: et job, to jobs, tre jobs...

ARGH! Det irriterer mig så sindssygt meget, at jeg åbenbart er den eneste i hele Danmark, der ved det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pityt
Jeg har en veninde som konsekvent siger at flirte (som det staves) Det irriterer mig grænseløst, og det ved hun godt :)

En af mine ungdomsveninder havde fået byttet rundt på bogstaverne...så hun sagde konsekvent "filtre":lol:

Både hendes mor og hendes søster sagde det også, og vi kunne ikke overbevise dem om at det var helt galt:rulle:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Im_not_me

Nu har jeg ikke fået læst hele tråden igennem, men der er heller ikke mange der kender den korrekte betydning af ordet "bjørnetjeneste". Ordets fejlagtige brug kommer sikket med tiden til at blive "omvendt" til det "forkerte" netop fordi folk ikke forstår meningen med det :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
luftimaven

Den højere mening med ligger og lægge - den er også smuttet for mig.

Noget der kan irritere mig vældig meget er, hvis personer siger: " møder ind" - altså feks. "Hvornår møder du ind?" Eller "jeg mødte ind kl. 7.00" Det lyder simpelthen så råddent. Man møder sgu da ikke ind, man MØDER på arbejde. Færdig slut.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Den højere mening med ligger og lægge - den er også smuttet for mig.

Noget der kan irretere mig vældig meget er nå personer siger: " møder ind" - altså feks. "Hvornår møder du ind?" Eller jeg mødte ind kl. 7.00" Det lyder simpelthen så råddent. MAn møder sgu da ikke ind, man MØDER på arbejde. Færdig slut.

Eller også møder man op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
luftimaven
Nu har jeg ikke fået læst hele tråden igennem, men der er heller ikke mange der kender den korrekte betydning af ordet "bjørnetjeneste". Ordets fejlagtige brug kommer sikket med tiden til at blive "omvendt" til det "forkerte" netop fordi folk ikke forstår meningen med det :)

:afro: Og hvad er så meningen? Der kunne jo være nogen her, der ikke ved, hvad meningen er. Jeg ved ikke om jeg ved det. Men jeg tror at en bjørnetjeneste, er det sammen som, at ikke gøre en tjeneste. Eller gøre ondt værre? Sig det nu :klap:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
:afro: Og hvad er så meningen? Der kunne jo være nogen her, der ikke ved, hvad meningen er. Jeg ved ikke om jeg ved det. Men jeg tror at en bjørnetjeneste, er det sammen som, at ikke gøre en tjeneste. Eller gøre ondt værre? Sig det nu :klap:

Bjørnen ville gøre sin sovende ven (bonden) en tjeneste og befri ham for den flue, der kredsede om ham og forstyrrede ham, mens han sov.

På et tidspunkt satte fluen sig på bondens næse - og bjørnen slog til... :shock:

Heraf den oprindelige betydning af "bjørnetjeneste" = velment handling, der gør mere skade end gavn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Im_not_me
Bjørnen ville gøre sin sovende ven (bonden) en tjeneste og befri ham for den flue, der kredsede om ham og forstyrrede ham, mens han sov.

På et tidspunkt satte fluen sig på bondens næse - og bjørnen slog til... :shock:

Heraf den oprindelige betydning af "bjørnetjeneste" = velment handling, der gør mere skade end gavn.

Ja sådan kan man også sige det :) Det er i hvert fald også det der er den "rigtige" bjørnetjeneste...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helene911

Ha ha - det er da for skægt det her. Får helt lyst til at være med. I min omgangskreds hedder tingene ikke helt det de måske burde:

Fissefornem - fisefornem

Lyt på mig når jeg taler - lyt til mig når jeg taler

Isbjerg salat - icebergsalat

Spiseforstyrrelse - sult-forstyrrelse (min mors nabos datter har anoreksi/en spiseforstyrrelse, men i min mors hoved er det blevet til "naboen med sult-forstyrrelsen" og "alle de tynde unge piger med sult-forstyrrelser"...)

Brune kager - brunkager

Og mange mange flere som jeg efterhånden er blevet så vant til at jeg slet ik hører dem mere...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...