Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Lisva

Fejlagtig anvendelse af ord

Recommended Posts

Lisva

Nu har jeg fulgt lidt med på sidelinien i de tråde, der omhandler stavefejl og udtalefejl, og så var det jeg kom til at tænke på en af mine kæpheste, der dog ikke rigtigt passer ind i disse kontekster. Det drejer sig om ord, der anvendes decideret forkert.

For mig er et af de værste eksempler, når folk anvender ordet "accent" i stedet for "dialekt", hvilket jeg faktisk har hørt relativt ofte. Det er, som om "dialekt" er røget helt ud af nogle menneskers ordforråd, og det irriterer mig altså lidt, når folk siger, at jeg taler med nordjysk accent.

Har I andre eksempler på ellers korrekte ord, der bare anvendes i en forkert sammenhæng? :wave:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gisele_

Ligger/lægger.

Synes/syntes.

Jeg forstår det ikke, for det er så nemt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en

Jep.

Der er mange der bruger næsen til at dufte TIL noget. Det er jo skrub forkert.

Det er som om at der sker en glidning så "lugte" ikke er et neutralt ord, det kan lugte godt eller skidt, men det kun er noget skidt. Og så er det åbenbart slemt at lugte til ´noget med sin lugtesans. Men der er jo i forvejen det negative ord "stinke" (eller hørme eller dunste), så det vil virkelig være et tab af sproglige nuancer hvis vi mister den neutrale.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en

Synes/syntes.

Jeg forstår det ikke, for det er så nemt.

Den laver jeg ofte forkert.

Og standard/standart

nød/nødt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gisele_

Umbrakonøgle/unbrakonøgle.

Men jeg er først selv fundet ud af det i år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gisele_
Den laver jeg ofte forkert.

Og standard/standart

nød/nødt

Jeg må indrømme, at jeg ikke kender forskellen på standard/standart.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lisva

Forleden hørte min mor en pige på gaden fortælle en veninde, at hun var "rystet i sin voldgrav". Hvordan er man det? :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
venus222

Jeg ved ikke om dette falder uden for kategorien (staveplade) Men jeg kan ikke have når folk bruger et engelsk ord i en dansk sæting fx. Ram ham det hvor der sker mest DAMAGE :rulle:

Hehe min mor som er tidligere folkeskolelærer har oplevet at en far sage dette " Hvor er det godt at Morten har fået ornaneret briller" :lol:

(ornaneret i stedet for ordineret)

Nu er jeg selv en smule ordblind så egentlig skal jeg ikke råbe for højt som andres sproglige fejl...:blush:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en
Forleden hørte min mor en pige på gaden fortælle en veninde, at hun var "rystet i sin voldgrav". Hvordan er man det? :-D

Hahahahaha!

Det minder mig om hende der blev interviewet i radioen der sagde at hun ikke ville stilles i hard-core (med ekstreme politiske grupper) :lol: :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en
Jeg må indrømme, at jeg ikke kender forskellen på standard/standart.

Det ene er et flag/banner, det andet er "det normale"

men hvilken der er hvad.... :forvirret:whine:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...