Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

poetsch

rigtig moment til hjulbolte??

Recommended Posts

poetsch

Hej

er der ikke nogen der kan fortælle mig hvordan jeg finder ud af hvilket moment jeg skal spænde boltene når jeg her i næste weekend skal skifte til vinterdæk

bilen er en Nissan primera 1,6i (1998) og dækkene er på stålfælge

på forhånd tak - poetsch

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

Mit bedste bud vil være mellem 98 og 118 Nm ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Moenbeer
Mit bedste bud vil være mellem 98 og 118 Nm ;)

Ja, for alu fælg.

Men med stål, kan du godt tvinge den mere op. 120 nm eller lidt mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Ja, for alu fælg.

Men med stål, kan du godt tvinge den mere op. 120 nm eller lidt mere.

Det var faktisk ikke et rent gæt, men hvad Autodata, skriver ved både stål og alu fælge.

Men ellers kan vi sagtens blive enige om, at det ikke betyder så meget, hvis man strammer stål fælge mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
anonym546

Giver konsekvent alle stål og alu fælge til personbiler 130nm - det skader ikke og de falder ikke af (har ihvertfald ikke oplevet det endnu). Kassebiler og varervogne er noget andet, der kan momentet svinge en del.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lover-moses

Jeg giver alle personbiler 110nm, stål eller alu (har jo ikke så meget med alu at gøre allivl :-P )..

Varevogne 160nm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nian1978

Det er ikke nødvendigt at give dem mere end 100-110 nm da stålfælgen i sig selv virker som en spændeskive... Tænk lige over den:slem: Der er en fjeder effekt i stålfælgen som der ikke er i en alufælg, hvilket også er grunden til at man bør efterspænde sine aluhjul en gang imellem.

Man kan tydeligt se det når man skifter så mannge hjul som jeg nu desværre gør her i denne her årstid:whine: Firmaet opbevarer 700 sæt... Når man spænder møtrikken ind til trykker man stålet lidt ind og den vil komme til at sidde i spænd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
detnyemig

Ifølge tolerance data (det værkstederne bruger til service og reparationer) er det 98 - 118 Nm for en Nissan primera 1,6i 98

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kokkko

det der gør at boltene holder, er at der er stor spændeflade, på grund af at hjulboltene er konisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hrtudse

Overspænder man en stålfælg, er der faktisk større risiko for at fælgen render løs !

Overspænder du stålfælgen, forsvinder fjedereffekten og stålet deformeres..

Også en god ide at efterspænde sine stålfælge når frosten er kommet.. Den får faktisk stålet til at trække sig sammen..

Vi har skiftet de første fælge på jobbet i år pga de er rendt løse efter frostvejr :sarkasme:

Men et personvognshjul i din størrelse ville jeg spænde 120NM eller 12kg, ikke mere!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...