Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

janni_chan

Endometriose Støttetråden

Recommended Posts

rasmussen85

Nu forstyrrer jeg altså lige i din tråd, Janni :blush:

Jeg har selv lavet en tråd engang om netop endo.

Jeg fortalte det ene og det andet og om at min gynækolog intet kunne se på min livmoder f.eks.

At jeg ihvert fald ingen cyster havde eller andet.

Han tager aut. også en celleprøve, hver gang jeg har været deroppe, og ringer så til mig, hvis han nu finder noget usædvanligt i udskrabningen.

Og han har heldigvis ikke ringet én eneste gang.

Men...KAN han godt finde noget, der tyder på endo i det han skraber ud?

Har fået at vide, at den eneste måde man kan finde ud af, om man har endo på, det er at få foretaget en kikkertundersøgelse.

Er det rigtigt?

Jeg sidder og nikker genkendende til alle Jeres smerter/symptomer og det skræmmer mig.

Også selvom jeg som sagt har været inde på det før, har været på endo's hjemmeside og læst og læst og læst.

Me ved ikke, om jeg stadig er i "fornægtelses-perioden". Hvis man kan kalde det dét.

Self. vil jeg jo gerne finde ud af, om jeg overhovedet lider af det her, men hvad der holder mig tilbage, ved jeg altså ikke.

Endnu engang - undskyld jeg lige forstyrrede :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gichha
... kæft hvor er vi klamme

:lol: en smule ja. :lol: Men jeg synes nu egentlig det er rart nok at vide, at jeg ikke er ene om at have det sådan.

Kender det godt - jeg havde ikke fået en eneste gyn undersøgelse, og pludselig blev jeg akut indlagt med bristede cyster osv og så gik det ligesom over - havde selv i mange år været for kujonagtig til at spørge en læge om smerterne så pludselig gik det jo helt galt - så hellere tage det i opløbet selv om man ikke synes det er fedt at snakke med en læge om.

Ja det burde man gøre....men jeg tror også tit at det, der gør det sværere er, at når man endelig kommer til lægen, så hører h*n ikke ordentligt efter. Synes det så bliver noget sværere at komme med et så privat problem.

Jeg har lige været henne og tjekke mine kalendere helt tilbage til 1999, fordi jeg allerede dengang begyndte at have rimelig mange sygedage, og den sidste tid har jeg studset mere og mere over, om der mon var en sammenhæng allerede dengang, og nu hvor jeg været sygemeldt i 4½ år (fra 2003) tilsyneladende pga. angst, syntes jeg det var på tide at undersøge det, når nu jeg havde skrevet sygedage og mens. i kalenderen i de år jeg arbejdede.....(Har hele tiden tvivlet på at det var angst der var årsag til jeg blev sygemeldt). Jeg havde en periode med angstanfald omkring år 2000 (altså for 7 år siden) og siden dengang har lægen givet angsten skylden for stort set alt. Træthed og underlivssmerterne var tilsyneladende psykisk betinget. Den melding fik jeg hver gang af lægen, på trods af jeg i flere år har sagt, at jeg ikke føler det er angsten, der gør, at jeg ikke magter så meget.

Så nu besluttede jeg mig i forgårs for, at jeg VILLE prøve at finde ud af hvor meget sammenhæng, der kan have været mellem endoen, mine symptomer og mine sygedage. Nu har jeg så fundet ud af, at stort set alt sygefravær fra 1999-2003 har været ifm. mens. (underligt jeg ikke har bidt mærke i det før nu). Ved ikke om det er tilfældigt eller om det virkelig viser en sammenhæng. Og jeg fandt også ud af, at jeg i år 2000 var ved lægen første gang ang. mens.smerter/underlivsmerter og har været det en del gange siden. Hver gang var svaret: Det er spændinger....angst giver spændinger og kan også trætte.:gruble:

I alle de år har jeg ikke kunne forstå, hvad der var galt med mig, for jeg syntes jo ikke selv, at jeg havde så meget angst, at det skulle kunne gøre mig så træt og give mig så ondt, og nu er jeg efterhånden ved at begynde at tro på, at min intuition har været rigtig fra starten.

Det skaber ikke ligefrem tillid til lægen, når man i så lang tid ikke bliver taget alvorlig.:rulle:

Ved ikke helt om emnet her er for langt fra Janni_chans oprindelige indlæg, men jeg håber at det kan give et indtryk af hvor svært, det kan være at få taget endo alvorligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gichha
Nu forstyrrer jeg altså lige i din tråd, Janni :blush:

Jeg har selv lavet en tråd engang om netop endo.

Jeg fortalte det ene og det andet og om at min gynækolog intet kunne se på min livmoder f.eks.

At jeg ihvert fald ingen cyster havde eller andet.

Han tager aut. også en celleprøve, hver gang jeg har været deroppe, og ringer så til mig, hvis han nu finder noget usædvanligt i udskrabningen.

Og han har heldigvis ikke ringet én eneste gang.

Men...KAN han godt finde noget, der tyder på endo i det han skraber ud?

Har fået at vide, at den eneste måde man kan finde ud af, om man har endo på, det er at få foretaget en kikkertundersøgelse.

Er det rigtigt?

Jeg sidder og nikker genkendende til alle Jeres smerter/symptomer og det skræmmer mig.

Også selvom jeg som sagt har været inde på det før, har været på endo's hjemmeside og læst og læst og læst.

Me ved ikke, om jeg stadig er i "fornægtelses-perioden". Hvis man kan kalde det dét.

Self. vil jeg jo gerne finde ud af, om jeg overhovedet lider af det her, men hvad der holder mig tilbage, ved jeg altså ikke.

Endnu engang - undskyld jeg lige forstyrrede :)

Det er rigtig nok, at en kikkertundersøgelse er den eneste måde man med sikkerhed kan få afgjort om man har endometriose. Men nogen gange vurderes det også udfra symptom- og sygdomshistorie. De fleste læger er vist meget tilbageholdende med at undersøge yderligere med mindre man virkelig banker i bordet. Det er i hvertfald den oplevelse jeg har haft.

Men jeg synes du skal prøve at få gjort opmærksom på alvoren i dine symptomer, for det er bare med at komme igang med behandling så hurtigt man kan komme til det, inden det udvikler sig for meget. Det er ikke sikkert at du er en af dem der får store problemer med det, men risikoen er der jo. Der er mange grader af endometriose.;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Talknuseren83
Det er rigtig nok, at en kikkertundersøgelse er den eneste måde man med sikkerhed kan få afgjort om man har endometriose. Men nogen gange vurderes det også udfra symptom- og sygdomshistorie. De fleste læger er vist meget tilbageholdende med at undersøge yderligere med mindre man virkelig banker i bordet. Det er i hvertfald den oplevelse jeg har haft.QUOTE]

Helt enig - hvis den nuværende læge ikke vil henvise selvom symptomerne stemmer, ville jeg simpelthem skifte læge. Jeg vil anbefale at gå ind på endometrioseforeningens hjemmeside - her ligger en liste over de hyppigste symptomer, denne ville jeg medbringe til lægesamtalen. Herudover vil jeg give ret i at man skal være vedholdende og stædig. Selv endte jeg med at bede om en fri gyn.henvisning, og med denne kunne jeg komme til en gyn. direkte på hospitalet. Har selv oplevet mange afvisninger, fejlinformationer og lægeskift inden jeg fik min diagnose.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
rasmussen85

Jeg kan svare "ja" til mindst 8-9 af de 10 spørgsmål de stiller inde på deres hjemmeside.

Og ja, jeg har før fået at vide, at man faktisk skal banke lidt hårdt i bordet, for ens læge/gynækolog tror man er skingrende, og at man "baaaare" er lidt sart med smerter.

Men dén med at printe "spørgeskemaet" fra endos hjemmeside ud, og ta' den med til lægen, tror jeg faktisk er en rigtig god idé :)

Er det noget man selv skal betale for?

Hvor lang tid tager sådan en kikkert-undersøgelse?

Og har man smerter bagefter?

Tusind tak for Jeres svar !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
miss_sommerfugl

hej - jeg fik en kikkert for en uge siden og kom hjem samme dag. Havde moderat med smerter men INTET i forhold til hvad jeg ellers har oplevet.

Du skal ikke selv betale, det hele er gennem det offentlige sundhedssystem - det eneste man skal betale for, er transport.

Min kikkert tog sidste uge ikke engang en time incl at brænde endometriosevæv væk, men det foregår i fuld narkose, så man skal også lige vågne efterfølgende. Man er sygemeldt ihvertfald en uge bagefter - det nøjagtige antal dage varierer lidt - hvis man har fået fjernet meget væv kan det godt tage lidt længere at komme ovenpå igen.

Men min foregik som sagt for en uge siden og jeg er da ved at være nogenlunde ovenpå igen - døjer bare med træthed endnu, men det er ret normalt at være træt nogle uger efter man har været i narkose.

I forhold til at finde endometriose i et celleskrab har jeg aldrig hørt at det er sket, men kan selvfølglig ikke udelukke at det kan sætte sig der, men det vil nok være ret sjældent - de mest alm. steder det sidder er i bughulen og på æggestokke / ledere - mere sjældne områder er på tarmene og på blæren og endnu mere sjældent er i lungerne og i arene fra operation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Along_Came_Confusion

Jeg har lige fundet den her tråd og håber det er i orden at jeg stiller et spørgsmål.

Jeg har fået p-piller i mange år fordi jeg har haft rigtig kraftige og smertefulde menstruationer men jeg stoppede med dem for et år siden. Efter jeg stoppede har jeg fået det værre og værre ved hver menstruation og er også begyndt at få dage med smerter mellem menstruationerne. Flere gange har jeg læst om endometriose og synes at det minder meget om mine symptomer men jeg vil spørge om der er andre som først har opdaget det efter de er stoppet med p-piller?

Jeg har læst at p-pillerne kan stoppe endometriose så jeg har tænkt på om det måske er fordi jeg har det og det så er gået amok efter jeg stoppede med p-pillerne?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
miss_sommerfugl
Jeg har lige fundet den her tråd og håber det er i orden at jeg stiller et spørgsmål.

Jeg har fået p-piller i mange år fordi jeg har haft rigtig kraftige og smertefulde menstruationer men jeg stoppede med dem for et år siden. Efter jeg stoppede har jeg fået det værre og værre ved hver menstruation og er også begyndt at få dage med smerter mellem menstruationerne. Flere gange har jeg læst om endometriose og synes at det minder meget om mine symptomer men jeg vil spørge om der er andre som først har opdaget det efter de er stoppet med p-piller?

Jeg har læst at p-pillerne kan stoppe endometriose så jeg har tænkt på om det måske er fordi jeg har det og det så er gået amok efter jeg stoppede med p-pillerne?

Hej, jeg opdagede det fordi mine smerter vendte tilbage selv om jeg tog p-piller.

Men når man stopper med p-piller så kan endometriose netop udvikle sig, så med din historie vil jeg afgjort snarest finde mig en god gynækolog og så en god snak med vedkommende og redegøre for hvordan dine menstruationer har været og hvor meget det gør ondt.

Hvis der er nogen der mangler en god gynækolog i KBH kan jeg godt anbefale ham jeg går hos. Var der for snart 3 år siden og det var ham der endelig gav mig min diagnose og har hjulpet mig med at blive opereret og dermed mindske mine smerter rigtigt meget.

Især det at du nu har smerter mellem menses er afgørende for du kommer afsted snart - og lad dig IKKE affeje med at så kan det ikke være endometriose, for det gør kun ondt ved menses - det er en MYTE - det kan sagtens gøre ondt selv om man ikke har sin menstruation.

Send bare pb for navn, adresse og tlf-nummer :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
rasmussen85

miss_sommerfugl - jeg takker for dit svar :)

Men lad mig lige høre, om den dér med arrene fra en operation?

A hvad for noget?

Kan endometriosen sætte sig dér?

Er ikke helt med?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
miss_sommerfugl

Ja men det er i EKSTREMT sjældne tilfælde.

Har kun læst om det, aldrig hørt nogen der har oplevet det eller noget der kommer i nærheden af det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...