Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

janni_chan

Endometriose Støttetråden

Recommended Posts

janni_chan
øv, kender godt de dage hvor man synes man har god energi og så render man rundt og pludselig ligger man og vrider sig :(

de dage må man bare nyde de ting man fik lavet inden det gik galt. Ind imellem plejer jeg opveje smerterne imod de ting jeg nåede at lave selv om jeg godt er klar over at smerter er svære at opveje.

Lyder som en dejlig positiv måde at klare det på. :) Jeg var medhjælper på en ilder/fritte udstilling her i weekenden hvor jeg arbejdede hårdt fra kl. 5 morgen til 10 aften; der må jeg godt nok indrømme jeg overvurderede mig selv noget så grusomt. :rulle: Det gik sådan set meget godt. Indtil dagen efter. Og dagen efter igen. Og idag. :whine: Ih hvor har jeg haft ondt. :8: Men så ved jeg da ad dét skal jeg ikke gøre igen. :lol:

Kan dog KUN fraråde at hoste!! AAAAAV!!!!

Skal jeg huske til næste uge. :genert: Ih hvor er det efterhånden tæt på! :8:

Har for resten et spørgsmål- jeg har haft meget ondt i endetarmen her på det sidste, og lægen sagde det også kunne være endo. Det er næsten lige så slemt som mavesmerterne og IH hvor gør det ondt. :whine:

Jeg har haft problemer med det hele mit liv men det er aldrig noget der er blevet undersøgt - Bl.a. efter afføring kan jeg få det, men det kommer ret uregelmæssigt og behøver ikke nogen grund for at vise sig - det er meget jagende og dyb, og ikke som hvis man har en rift eller andet... dog plejer det at gå i sig selv efter et stykke tid - alt fra 10 minutter til et par timer. Og her på det sidste er det kommet hver dag, gerne en 2-3 gange, mens det før i tiden kun er kommet 1-2 gange om måneden.

Er der andre der har haft problemer med det? For det er sgu næsten lige så ubehageligt som mavesmerterne, og det har været HVER dag her på det sidste. Er sgu ikke særligt behageligt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gichha
Har for resten et spørgsmål- jeg har haft meget ondt i endetarmen her på det sidste, og lægen sagde det også kunne være endo. Det er næsten lige så slemt som mavesmerterne og IH hvor gør det ondt.

Jeg har haft problemer med det hele mit liv men det er aldrig noget der er blevet undersøgt - Bl.a. efter afføring kan jeg få det, men det kommer ret uregelmæssigt og behøver ikke nogen grund for at vise sig - det er meget jagende og dyb, og ikke som hvis man har en rift eller andet... dog plejer det at gå i sig selv efter et stykke tid - alt fra 10 minutter til et par timer. Og her på det sidste er det kommet hver dag, gerne en 2-3 gange, mens det før i tiden kun er kommet 1-2 gange om måneden.

Er der andre der har haft problemer med det? For det er sgu næsten lige så ubehageligt som mavesmerterne, og det har været HVER dag her på det sidste. Er sgu ikke særligt behageligt...

Jeg har (haft) det samme problem. Nogen gange har det været så slemt, at jeg næsten ikke har kunne sidde ned, eller også har jeg måtte sidde på den ene balle. Har også tit fået det dårligt ved toiletbesøg og har måtte opgive "projektet":blushing:, fordi det har gjort for ondt. Det føles som en kniv der bliver vredet rundt. Det har også nogen gange blødt derfra. Når jeg skriver i datid, er det fordi, jeg ikke mærker helt så meget til det mere, efter jeg fik hormonspiral for et par mdr siden. Men desværre virker det som om, at smerterne er begyndt at tage lidt til igen og jeg blødte også igen fra endetarmen for et par uger siden. Ved ikke om jeg har endo på tarmene, men jeg synes det tyder på det. Den smerte du beskriver, lyder meget som den jeg oplever i perioder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
miss_sommerfugl

Der er et område bag livmoderen der hedder Fossa Douglassi (beklager hvis jeg har stavet det forkert) og det er meget almindeligt at endometriosen sidder der. Mit har siddet der begge gange jeg har fået det fjernet. Det område kan påvirke tarmene og give f.eks. forstoppelse selv om man spiser nok så pænt så det KAN være dit endo-væv sidder der.

Der ER også mulighed for at endometriosen sidder på selve tarmen, hvilket dog heldigvis er lidt mere sjældent.

Gicha - det med smerter og at opgive toiletbesøg er meget typisk for forstoppelse og blødningen kan skyldes at forstoppelsen har resulteret i en lille rift i tarmen og det kan godt se meget voldsomt ud.

Har døjet virkelig meget med de ting de seneste måneder, men det er blevet mindsket væsentligt allerede nu selv om det stadig er for tidligt at sige noget om den endelige effekt af operationen, er jo ikke engang helet endnu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gichha
Gicha - det med smerter og at opgive toiletbesøg er meget typisk for forstoppelse og blødningen kan skyldes at forstoppelsen har resulteret i en lille rift i tarmen og det kan godt se meget voldsomt ud.

Tror ikke det er forstoppelse, da det virker som om det er en anden slags smerte, der giver problemet. Jeg får kramper hele vejen op bagi, når så krampen forsvinder, har jeg igen ingen problemer.

Fik heller ikke lige skrevet at det er ved mens. at jeg bløder fra tarmene. Har lige kopieret dette fra en artikel om endometriose:

Man kan dog også se, at der kan opstå endometriose i lungerne, navlen eller i tarmen. Det er i reglen tilfældet, når den ramte bløder ud af endetarmen ved menstruationen.

:blushing: (Nu er jeg godt nok lige inde på et emne der er lidt grænseoverskridende for mig at diskutere):shock::lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
miss_sommerfugl

ok, det skal du huske at nævne for din læge, for det skal da bestemt afklares engang om du har endo på tarmene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gichha

Ja, det må jeg nok hellere. Har været for flov til at komme ind på det tidligere, men det nytter jo ikke noget. Så har besluttet at sige det, når jeg skal til kontrol til februar - eller før... hvis det skulle gå hen og blive lige så slemt som tidligere, indenda.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sissi3344

For nogle kan en vegetarisk præget diæt evt med tilskud af fiskeolier have god effekt.

Endometriose bedres ofte efter menopausen (det er så lidt svært at se det som en trøst hvis man er en ung pige).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
miss_sommerfugl
Ja, det må jeg nok hellere. Har været for flov til at komme ind på det tidligere, men det nytter jo ikke noget. Så har besluttet at sige det, når jeg skal til kontrol til februar - eller før... hvis det skulle gå hen og blive lige så slemt som tidligere, indenda.

Kender det godt - jeg havde ikke fået en eneste gyn undersøgelse, og pludselig blev jeg akut indlagt med bristede cyster osv og så gik det ligesom over - havde selv i mange år været for kujonagtig til at spørge en læge om smerterne så pludselig gik det jo helt galt - så hellere tage det i opløbet selv om man ikke synes det er fedt at snakke med en læge om.

har haft hæmorider så mange gange at jeg uden røde kinder kan ringe og tale med lægen eller sekretæren i det - men ok det er så stadig over telefonen...

tror det hjalp på den slags da jeg arbejdede som telefoninterviewer på vilstrup og skulle spørge kvinder om menses eller folk der havde været udsat for voldshandlinger i detaljer om hvad der skete.

Det job rykkede en del personlige grænser, sjovt nok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
miss_sommerfugl
For nogle kan en vegetarisk præget diæt evt med tilskud af fiskeolier have god effekt.

Endometriose bedres ofte efter menopausen (det er så lidt svært at se det som en trøst hvis man er en ung pige).

og / eller kæmpenatlys olie - kan ikke huske præcis hvorfor det er godt, men den sygeplejeske jeg talte med efter jeg havde fået min diagnose sagde det var rigtigt godt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
janni_chan
Jeg har (haft) det samme problem. Nogen gange har det været så slemt, at jeg næsten ikke har kunne sidde ned, eller også har jeg måtte sidde på den ene balle. Har også tit fået det dårligt ved toiletbesøg og har måtte opgive "projektet":blushing:, fordi det har gjort for ondt. Det føles som en kniv der bliver vredet rundt. Det har også nogen gange blødt derfra. Når jeg skriver i datid, er det fordi, jeg ikke mærker helt så meget til det mere, efter jeg fik hormonspiral for et par mdr siden. Men desværre virker det som om, at smerterne er begyndt at tage lidt til igen og jeg blødte også igen fra endetarmen for et par uger siden. Ved ikke om jeg har endo på tarmene, men jeg synes det tyder på det. Den smerte du beskriver, lyder meget som den jeg oplever i perioder.

Det lyder præcis som det. Og %&¤(# hvor gør det dog allerhelvedes ondt! Det føltes nemlig ikke som forstoppelse, men som om det er selve tarmen der "kramper op" eller sådan noget - nogle gange er det også et eller andet sted bag mellemkødet for mit vedkommende...

Jeg bløder også nogle gange fra endetarmen, gerne efter toiletbesøg (faktisk rigtig tit :blush: ), men der blev aldrig fundet rifter da jeg var inde til koloskopi, så de har bare ladet det være.

... kæft hvor er vi klamme :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...