Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

decibell22

Så er det diktat-tid...

Recommended Posts

BlueBunny
Skjult

To fejl, men jeg forstår ikke hvad det forkerte er??

Nogen der kan hjælpe, hvad er der forkert stavet ved de to ord der er markeret med rødt??

â€Jeg erkender, at mit gamle fag er færdigt. Ingen har længere brug for min faglige kunnen. Det er en vemodig konstatering efter et langt liv mellem staver, bånd, tønder og kar.†Det siger Hans Mortensen, der er indehaver af et mindre bødkerværksted, der er beliggende en halv snes kilometer vest for Horsens. På den sidste dag i året bliver han 78; men han er stadig i sving med sine hamre og andre redskaber i ejendommen midt i byen. For der er trods alt enkelte varegrupper tilbage, der er efterspørgsel på, nemlig fastelavnstønder og skæppemål. De sidste bruges som blomsterkummer. â€Der splintres hver februar flere tusinde tønder her i landet. Jeg har så mange bestillinger fra spejdere, idrætsforeninger og skoler, at jeg må fordele produktionen over det meste af året. Jeg er altså ikke blevet sæsonarbejder!†siger han. â€Men mit fag, der har eksisteret i århundreder, er nu blevet kvalt af dybfrysere, plastic og vaskemaskiner. De sidste lærlinge blev uddannet i Odense for snart tyve år siden. De havde vel regnet med at kunne fortsætte som leverandører af smørdritler, der blev lavet af bøgetræ, fordi det er den eneste træsort, der ikke giver afsmag. I den retning er smør jo et modtageligt produkt. Men lærlingene forregnede sig – selv disse tønder forsvandt.†Den gamle håndværker fortæller videre: â€En dag fik jeg besøg af en mand fra egnen. Han havde fundet noget på et loft, som han mente, at jeg kunne få noget ud af. Mon ikke! Da jeg havde samlet puslespillet, stod der en flot korntønde med årstallet 1771 og et kongeligt monogram, der var brændt ind i en af staverne. Jeg sendte mange tanker til den kollega, der havde lavet tønden for 200 år siden. Nu stod jeg og reparerede hans arbejde med samme slags værktøj, som han selv havde brugt for mange generationer siden.†Flere af de ældre bødkere har til Nationalmuseet skrevet beretninger om deres fag - både om deres uddannelse og om fagets historie.

Totalt havde du: 59 rigtige af 61 ord

Del dette indlæg

Link til indlæg
decibell22
52 rigtige.. godt klaret af en der er ordblind :lol:

:gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Soppe08

Fik 61/61. Fik dog også lige 12 (13) i diktat i dag i folkeskolen :fløjt:

Og tog også kun testen 1 gang.

Det kunne da godt være man skulle tage at blive politimand ? :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlueBunny

59 af 61 ... men vil nu påstå at det var "tastefejl" fordi jeg måske ikke lige var opmærksom nok.

edit: slettet, så der ikke er ord fra testen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlueBunny
Det markeret med rødt er den rigtige stavemåde.

Fandt jeg ud af ... men trorede det var det jeg havde skrevet ;) så jeg gik tilbage og så kunne jeg se hvad jeg havde skrevet.

Men tak

Var lige ved at være så påståelig at jeg troede der var fejl i testen hi hi

Edit: slettet så der ikke er ord fra testen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gisele_
:lol: Ej, sorry, men jeg måtte lige grine.

Undskyld, jeg så fik fristet dig med linket. ;)

Det er nok meget godt, jeg ikke kan, for hvis jeg ikke får alle rigtige, bliver jeg arrig. :blush:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
decibell22
Skjult
To fejl, men jeg forstår ikke hvad det forkerte er??

Nogen der kan hjælpe, hvad er der forkert stavet ved de to ord der er markeret med rødt??

(cut...)

Totalt havde du: 59 rigtige af 61 ord

Det er for ringe, for de samme ord har jeg skrevet, og fået rigtige. Jeg tjekkede lige, og mine står som grønne.

Til gengæld fik jeg fejl i leverandører, som jeg skrev som flertal på baggrund af "de" = flere lærlinge. Den har du rigtig.

:gruble: Det er flot med en test med så grelle fejl i.

Edit...og så ser vi lige bort fra dette svar, nu vi har fået opklaret, hvordan "fejlene" opstår. :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Trina_K
Jeg var skam ikke ude på at råbe snyd, bare rolig. :)

Jeg undrede mig bare, og når jeg undrer mig, så spørger jeg. :kys:

Godt gået i øvrigt.

Jeg fik en fejl - som jeg ikke vil anerkende, da den ikke er logisk i sætningens sammenhæng, hvad angår ental og flertal. :stoned:

Det er helt i orden :kys:

Jeg vil heller ikke indrømme min! For jeg VED jo godt, at det skulle staves sådan :sarkasme::-D

Kan du ikke finde nogle flere diktater? Så jeg kan få 0 fejl? :lol: :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
decibell22
Skjult
Det markeret med rødt er den rigtige stavemåde.

Ok, så giver det mere mening.

Underligt bare, for jeg var ellers sikker på, jeg skrev leverandører i flertal. Men det kan jeg jo ikke have gjort. :)

Tak for at opklare det - så jeg ikke skal sidde og skumle. :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
decibell22
Det er nok meget godt, jeg ikke kan, for hvis jeg ikke får alle rigtige, bliver jeg arrig. :blush:

Kender det - bare se, hvordan jeg sad og skumlede over min fejl. :blush:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...