Jump to content
Velkommen til DinDebat
Phony_Pony

Forkert udtale

Recommended Posts

Laurelin
... og "break"!

[og "Yeats" ... for slet ikke at tale om "Sean" - men o.k., sidstnævnte er vel strengt taget eksempler fra irsk]

:sarkasme:

Og 'sweater'. Og 'heavy.' Og 'meadow.' Og....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lisva
Jeg siger altså også "stiiiik". Jeg har lært at "ae" på engelsk skal udtales som "ii". Ligesom i for eksempel peak og weak.

De siger nu altså [stæjk] i engelsktalende lande. :) En generel regel er, at dobbeltkonsonant før "ea" medfører æ-lyd (steak, break osv.), mens en enkelt konsonant normalt efterfølges af i-lyden. (peak, weak, leave osv.).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Phony_Pony

Advokado...

NEEEEEJ :sur:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Phony_Pony
Eller dem der ikke kender forskel på bekræftelse og bekræftigelse. Sidst nævnte ord sagde nyhedsværten om en bekræftelse de havde fået på at noget var sandt.

Er der overhovedet noget der hedder "bekræftigelse"? Det er meget brugt og jeg studser over det hver gang nogen siger det.

Og nej, jeg gider ikke bruge tid på at slå det op. Enlighten me :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Phony_Pony
NEJ! Bekræftigelse er ikke et ord.

Nogle bruger også forpligtigelse i stedet for forpligtelse. :tie:

Hvorfor gøre ord mere besværlige, end de reelt er?

Tak, jeg kunne heller ikke forstå hvorfor de ord ikke fandtes for 5 år siden, hvis de var reelle ord.

Måske synes nogen, det lyder finere:sarkasme: Eller nowet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
daisyE

freksempel- eksempel

diketiv-detektiv

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sool

Sådan nogle tråde kan vi godt lide :klap: :klap:

En ting, der virkelig generer mig er, når folk ikke kan bøje de uregelmæssige verber ordentligt - som i "grenen knak" ... ... .... NEJ! Den knækkede!

Du brak vel heller ikke armen igår vel?

Generelt er det irriterende med folk, der ikke kender forskel på hængte/hang, eller ligefrem siger "jeg har hunget den" :shock:

Nogen/nogle og synes/syntes

Et andet eksempel er endelserne "et" og "ede". Eks: "hendes børn er bare rigtig forkælet" "de er blevet forkælede"

Jeg siger også altid steak istedet for stiik, som i mine øjne burde medføre dødsstraf :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fabelhaft
NEJ! Bekræftigelse er ikke et ord.

Nogle bruger også forpligtigelse i stedet for forpligtelse. :tie:

Hvorfor gøre ord mere besværlige, end de reelt er?

Forpligte/forpligtelse og forpligtige/forpligtigelse er alle sprogligt korrekte former, omend forpligte/forpligtelse er langt de hyppigste. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JetteChan

Jeg er selv en suuuper stor kværulant!! føler mig så streng når jeg retter på folk men jeg kan bare slet ikke styre mig!!!! suk..

men jeg er blevet bedre til at rette på dem inde i mig selv.. altså uden at sige det højt..

det er især slemt for mig når folk ikke kan udtale engelske eller japanske ord ordenligt.. og så når folk staver som idioter!!

det der med køre/kører eller lære/lærer.. er der ingen der ka finde ud af det hva!!!!!???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Charlot_88

Hmm .... synes egentlig at det er værre når folk ikke staver korrekt! Forskellige ting udtales forskelligt, i forskellige dele af Danmark. Dog må folk gerne bøje orderne rigtigt, så skal det hele nok gå!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...