Jump to content
Velkommen til DinDebat
Phony_Pony

Forkert udtale

Recommended Posts

la-divina-commedia
Jeg er fra Århus, og for mig lyder det helt forkert at sige "fik" med e-lyd i stedet for i-lyd.

Siger man så også: "Jeg gek en tur"?

Nu kan man ikke sammenligne ord på den både bare, fordi de minder om hinanden. Personligt siger jeg "gik" og ikke "gek". Jeg ved ikke, om der er nogle, der siger "gek"; hvem ved - måske er det regionalsprog et sted i Danmark.

Men det værste er faktisk de holdninger, man finder til "forkert" udtale. Ikke bare herinde, men generelt i samfundet. Hvad er "rigtig" udtale så? Er det rigsdansk? Hvad med alle de stakkels regionaltalere ,som jeg knap nok kan kalde for dialekttalere, netop fordi dialekterne i dagens Danmark næsten er udryddet! Jeg er ved at skrive en opgave om netop dette emne.

Der er så mange fordomme over for folk, der taler anderledes; om det så er dialekt (regionalt betinget sprog), kronolekt (aldersbetinget sprog), etnolekt (sprog tilknyttet en særlig etnisk gruppe), sociolekt (socialt betinget sprog). Vi skal helst alle tale den samme form for dansk (rigsmål/standarddansk), for ellers bliver vi anset som værende dumme, uintelligente, og hvad ved jeg. Der er så mange undersøgelser, der viser, at folk ser ned på dem, der taler dialekt. Og selv folk der taler dialekt/regionalsprog, synes det er smartere at tale københavnsk end deres egen dialekt (mest unge der har denne holdning).

Prøv at tænke lidt over, hvilke holdninger I har til folk, der taler dialekt/regionalsprog. Jeg vil meget gerne høre, hvorfor I mener, I har disse holdninger til dialekt. Måske jeg kan bruge resultaterne i min opgave.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
la-divina-commedia
Jeg siger altså også "stiiiik". Jeg har lært at "ae" på engelsk skal udtales som "ii". Ligesom i for eksempel peak og weak.

For det meste kan man ikke give sådanne regler for udtale, for der er altid en masse undtagelser og især i engelsk. "Steak" udtales ifølge Politikens Engelsk-Dansk ordbog på følgende måde: [steik].

Men i Danmark er der et mindretal, der udtaler det stiik, hvilket man vel egentlig ikke kan sige er forkert som sådan, da vi ikke har en normativ udtaleordbog i dansk, men hvis man vil følge den engelske udtale, er det [steik].

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BigJim68
Jeg siger altså også "stiiiik". Jeg har lært at "ae" på engelsk skal udtales som "ii". Ligesom i for eksempel peak og weak.

... og "break"!

[og "Yeats" ... for slet ikke at tale om "Sean" - men o.k., sidstnævnte er vel strengt taget eksempler fra irsk]

:sarkasme:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Phony_Pony
Nu kan man ikke sammenligne ord på den både bare, fordi de minder om hinanden. Personligt siger jeg "gik" og ikke "gek". Jeg ved ikke, om der er nogle, der siger "gek"; hvem ved - måske er det regionalsprog et sted i Danmark.

Men det værste er faktisk de holdninger, man finder til "forkert" udtale. Ikke bare herinde, men generelt i samfundet. Hvad er "rigtig" udtale så? Er det rigsdansk? Hvad med alle de stakkels regionaltalere ,som jeg knap nok kan kalde for dialekttalere, netop fordi dialekterne i dagens Danmark næsten er udryddet! Jeg er ved at skrive en opgave om netop dette emne.

Der er så mange fordomme over for folk, der taler anderledes; om det så er dialekt (regionalbetinget sprog), kronolekt (aldersbetinget sprog), etnolekt (sprog tilknyttet en særlig etnisk gruppe), sociolekt (socialtbetinget sprog). Vi skal helst alle tale den samme form for dansk (rigsmål/standarddansk), for ellers bliver vi anset som værende dumme, uintelligente, og hvad ved jeg. Der er så mange undersøgelser, der viser, at folk ser ned på dem, der taler dialekt. Og selv folk der taler dialekt/regionalsprog, synes det er smartere at tale københavnsk end deres egen dialekt (mest unge der har denne holdning).

Prøv at tænke lidt over, hvilke holdninger I har til folk, der taler dialekt/regionalsprog. Jeg vil meget gerne høre, hvorfor I mener, I har disse holdninger til dialekt. Måske jeg kan bruge resultaterne i min opgave.

Prøv at tage til Vorupør ved Vesterhavet, hvor jeg er fra. Der skal du den-onde-lyneme høre dialekt, så ikke engang jeg forstår det.

Men dumme er de ikke. De kan handle som ingen andre.

Mht hvad der er "forkert", så synes jeg ikke et ord som "Bajonæse" (bearnaise) kan undskyldes som regionalbestemt. Det er bare direkte forkert.

Ord som persille afhænger af hvor man kommer fra. Det er noget andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
la-divina-commedia
Prøv at tage til Vorupør ved Vesterhavet, hvor jeg er fra. Der skal du den-onde-lyneme høre dialekt, så ikke engang jeg forstår det.

Men dumme er de ikke. De kan handle som ingen andre.

Mht hvad der er "forkert", så synes jeg ikke et ord som "Bajonæse" (bearnaise) kan undskyldes som regionalbestemt. Det er bare direkte forkert.

Ord som persille afhænger af hvor man kommer fra. Det er noget andet.

Der er selvfølgelig steder i Danmark, hvor man endnu taler dialekt, men hvis du sammenligner med for bare 50 år siden, så er der ikke mange dialekttalere tilbage, og det er især i den ældre generation, at man finder dialekttalerne. Men du hører jo ikke disse dialekter på tv (ved mindre det er regional-tv).

Jeg vil sige at "bajonæse"-udtalen nok er socialt betinget, mens [persille] helt klart er regionalt betinget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chimichanga
For det meste kan man ikke give sådanne regler for udtale, for der er altid en masse undtagelser og især i engelsk. "Steak" udtales ifølge Politikens Engelsk-Dansk ordbog på følgende måde: [steik].

Men i Danmark er der et mindretal, der udtaler det stiik, hvilket man vel egentlig ikke kan sige er forkert som sådan, da vi ikke har en normativ udtaleordbog i dansk, men hvis man vil følge den engelske udtale, er det [steik].

Egentlig ikke noget jeg har tænkt over nu, men hvis jeg skulle sige steak i en engelsk sætning ville jeg sige steik mens jeg på dansk ville sige stiiik.

:gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SAPPHIRE_

Jeg synes, der er eksempler i tråden, som man ikke kan kalde forkert udtale. Eks. blev der nævnt, hvis folk siger Årdrup i stedet for Ordrup med tydelig o-lyd. Det synes jeg bare er et udtryk for ganske almindelig dialekt, der varierer alt efter hvorfra i landet, man kommer. Så kan man selvfølgelig synes, at det lyder grimt; men forkert udtale synes jeg nu ikke, man kan kalde det.

Med hensyn til det med ord med i, der så enten kan udtales som i eller e, så havde jeg egentlig aldrig tænkt over, at det havde så meget at gøre med, om man var jyde eller sjællænder. Jeg kommer selv fra Jylland, men jeg bor i København i dag. Jeg siger oftest selv ordene med i-lyd - altså som de staves. Det gælder både gik og persille, som der nævnes her i tråden - men også mange andre - f.eks. slips, bitter, hvilken/hvilket og til dels og hvis (ved den sidste - hvis - synes jeg dog, det lyder lidt latterligt, men jeg gør det vist alligevel ret ofte). Det kan godt være det er mest almindeligt i Jylland, men man kan nu også godt få en lille kommentar med omkring der. ;) Eks. hvis man som lille blev drillet lidt af drengene, og man råbte "sliip mig så", så var der altid nogen, der mente, det skulle hedde "slep". ;)

Jeg synes ofte, det er tilfældet med folk, der siger himbær i stedet for hindbær, pumpteret i stedet for punkteret (måske især den sidste), at de rent faktisk har lidt svært ved at sige ordene rigtigt, og f.eks. har gået til talepædagog som barn. Man kan ligesom på en måde høre, at bare ikke kan få nogle stavelser helt rigtigt ud af munden, ikke kan udtale stavelserne ”præcist”. Jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal forklare det bedre. ?

Jeg synes ikke det lyder pænt, når folk siger stiiik i stedet for steak/steik. Med hensyn til peugeot, synes jeg også, det lyder grimt, når folk siger pesjø i stedet for pøsjo, jf. den franske stavemåde/udtale. Selvfølgelig kan man sige, at der ikke findes en fastsat, korrekt udtale på dansk for de ord, men jeg synes egentlig også, at det er en type ord, hvor det er meningen, at man bare skal beholde den oprindelige udtale, som man udtaler ordene, hvor de stammer fra. Det er jo tilsyneladende også dét, folk prøver på, for deres udtale giver jo heller ikke rigtig mening set i forhold til almindelig danske udtale. Derfor kommer det til at lyde grimt og måske en smule uintelligent, fordi det på en måde virker som om, at folk forsøger/tror, de udtaler ordene ”rigtigt”, men det gør de i virkeligheden ikke.

Derudover synes jeg også, at det lyder grimt, når folk siger en drinks/ en hotdogs osv.; men igen – det er mere fordi, det klinger uintelligent i mine ører også. Det er også grimt, når folk siger bedler i stedet for billeder.

Derudover har min far og jeg lidt en joke kørende vedrørende ordet penge. Nogle gange som barn sagde jeg ofte peng/ping med sådan en kort, skarp vokallyd, hvor min far gik meget op i, at det skulle udtales pænge med en lidt lang, dyb og rolig æ-lyd. Så nogle gange ringer jeg lige til min far for at spørge, ”om han ikke har nogle ”peng” jeg kan få.” Ok, det blev måske lidt for indforstået. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MyGirl

En der virkelig skurer i ørerne på mig, er når folk siger enten "alligevelLED" ellers "alligevelLER"!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pink_P

Eller dem der ikke kender forskel på bekræftelse og bekræftigelse. Sidst nævnte ord sagde nyhedsværten om en bekræftelse de havde fået på at noget var sandt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pink_Panther

Jeg gik engang i parallelklasse med en der satte " som at" ind alle steder. "Jo du ved, det er hende som at der er Niklas' kæreste". HELE tiden. Hende havde jeg meget svært ved at være i rum med. (Det var der så også andre årsager til).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...