Jump to content
Velkommen til DinDebat
Phony_Pony

Forkert udtale

Recommended Posts

la-divina-commedia
Der mange ord der har det.

Tag f.eks. et ord som "hest" - staves med E, udtales med Æ

Navnet Lotte, staves med O - udtales med Å

ordet "fik" staves med i, udtales med E

osv osv osv

Nemlig. De danske vokaler er en helt videnskab i sig selv. Vi har ufattelig mange vokallyde på dansk, og hver lyd kan findes i en stødt, lang eller kort udgave. Jeg kan ikke helt huske antallet af vokallyde, men det er i hvert fald over 40 forskellige vokallyde, hvilket jo er ret meget, når man sammenligner med andre sprog. F.eks. har italiensk, fransk og spansk vist kun har omkring 7 (+/-) forskellige vokallyde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Der mange ord der har det.

Tag f.eks. et ord som "hest" - staves med E, udtales med Æ

Navnet Lotte, staves med O - udtales med Å

ordet "fik" staves med i, udtales med E

osv osv osv

Nej undskyld jeg siger godt nok "fik" med i lyden og lotte må jeg også indrømme er nærmere "o" herovre end å, hæst derimod, der er jeg enig. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
la-divina-commedia
Nej undskyld jeg siger godt nok "fik" med i lyden og lotte må jeg også indrømme er nærmere "o" herovre end å, hæst derimod, der er jeg enig. :)

Er du fra Jylland, siden du siger "fik" med i-lyden? For min kæreste siger f.eks. "persille" med i-lyd, og han er fra Aalborg, hvor jeg siger "perselle", og jeg er fra Nordsjælland, men taler nok mest lavkøbenhavnsk.

Siger du virkelig Lotte med en o-lyd? Når den anden debattør skriver, at Lotte ofte udtales med en å-lyd, mener han/hun nok ikke en rigtig å-lyd som i "ål", men da man ikke kan skrive danicas fonetiktegn herinde (og de færreste kan læse dem), så må man skrive den lyd der minder mest om udtalen, og der er å-lyden rigtig nok. Jeg siger Lotte på samme måde, som jeg udtaler flotte og potte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mrs.A

Det skurrer i mine ører, når jeg hører "stress" udtalt som [strass], men det foregår en hel del her på Sjælland, har jeg bemærket.

På Esbjergegnen, hvor jeg selv kommer fra, udtales det mere som [stress], hvilket i mine ører lyder bedre, fordi det er tættere på den lyd, som ordet har på det sprog, som det kommer fra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ms.Jensen86
Er du fra Jylland, siden du siger "fik" med i-lyden? For min kæreste siger f.eks. "persille" med i-lyd, og han er fra Aalborg, hvor jeg siger "perselle", og jeg er fra Nordsjælland, men taler nok mest lavkøbenhavnsk.

Siger du virkelig Lotte med en o-lyd? Når den anden debattør skriver, at Lotte ofte udtales med en å-lyd, mener han/hun nok ikke en rigtig å-lyd som i "ål", men da man ikke kan skrive danicas fonetiktegn herinde (og de færreste kan læse dem), så må man skrive den lyd der minder mest om udtalen, og der er å-lyden rigtig nok. Jeg siger Lotte på samme måde, som jeg udtaler flotte og potte.

Så ER der noget om snakken. Jeg er lige flyttet til Aalborg, og jeg har bidt meget mærke i at de udtaler i'erne ekstremt tydeligt.

Selv bliver jeg irriteret over "fordi at" og "inu".

Så vidt jeg ved, må man egentlig gerne sige "fordi at", men er selv blevet rettet i det så mange gange af min bedstemor, at det nu lyder forkert, når andre siger det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
la-divina-commedia
Så ER der noget om snakken. Jeg er lige flyttet til Aalborg, og jeg har bidt meget mærke i at de udtaler i'erne ekstremt tydeligt.

Selv bliver jeg irriteret over "fordi at" og "inu".

Så vidt jeg ved, må man egentlig gerne sige "fordi at", men er selv blevet rettet i det så mange gange af min bedstemor, at det nu lyder forkert, når andre siger det.

Du må gerne sige "fordi at", men det er meget talesprogspræget, så man skal helst ikke skrive det. Men sproghistorisk set skrev man "fordi at" i de oldislandske sagaer. Grunden til at de fleste retter på folk, der siger "fordi at", er pga. den latinske syntaks. I latin (og romanske sprog) eksisterer "fordi at" ikke, da det egentlig er unødvendigt med to ledsætningsindledere. Det er nok bare at sige enten "fordi" eller "at". Men tilbage i middelalderen kan man godt finde "fordi at" i både yngre og ældre middeldanske tekster, som dansk blev kaldt dengang, ligesom det i dag kaldes for nudansk!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GladNorah
:lol: er lige i gang med lidt selverkendelse. Hold kæft jeg er en sprogspasser...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Miss_Burn
Jeg er fra Århus, og for mig lyder det helt forkert at sige "fik" med e-lyd i stedet for i-lyd.

Siger man så også: "Jeg gek en tur"?

:lol:

Det er bare ynglings kommentar. ( :deer: )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Phony_Pony
Det skurrer i mine ører, når jeg hører "stress" udtalt som [strass], men det foregår en hel del her på Sjælland, har jeg bemærket.

På Esbjergegnen, hvor jeg selv kommer fra, udtales det mere som [stress], hvilket i mine ører lyder bedre, fordi det er tættere på den lyd, som ordet har på det sprog, som det kommer fra.

Min mor siger også strass og drassing. Hun bruger også gladeligt det tidligere nævnte i, som i "persille". Selv i "nisse" (i stedet for "nesse").

Jeg fik rigtig på puklen over min udtale, da jeg flyttede til København, bl.a, pga det med i´et og fordi jeg udtalte d´et i komedie, stadig osv. :genert:

Jeg har lært de fleste nu. Tror jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chimichanga
'Steak' udtalt 'stiiiik'

'Peugeot' udtalt 'pøsjø'

'Fredericia' udtalt 'frederæTsja' eller 'frederæKsja' :sur:

'Entrecôte' udtalt 'angtreKO'

'Bearnaise' udtalt 'bajernæse

'Punkteret' udtalt 'pumpteret'

'Radiator' udtalt 'raliator'

'Au pair' udtalt som det skrives i stedet for 'o pæhr'

Og mange flere, jeg ikke lige kan huske :rulle:

Jeg siger altså også "stiiiik". Jeg har lært at "ae" på engelsk skal udtales som "ii". Ligesom i for eksempel peak og weak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...