Jump to content
Velkommen til DinDebat
Phony_Pony

Forkert udtale

Recommended Posts

dgd2007

Er det ikke tilbage til at de gerne vil lyde lidt mere engelske i deres udtale? :)

Jo, det er det nok. Jeg var faktisk lige ved oprindeligt at skrive for sjov, at det på dansk hed national lige som på tysk og fransk.

Men nu var jeg lige i Tyskland her i sidste uge - og deres tv-journalister er gujælpeme også begyndt at sige "natsional" :shock: Den ene af dem var dog Washington-korrespondent, så han er måske delvist undskyldt ... :fløjt:

Jeg tænkte for øvrigt på at spørge dig: Her er de også i stedet for "Han gjorde sådan og sådan i 2009" begyndt konsekvent at sige "Han gjorde sådan og sådan tilbage i 2009" - formodentlig også inspireret af "back in ..."

Men er det egentlig noget, man altid har sagt på amerikansk, eller er det også "modernisch" over there?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sus69Dk
Jo, det er det nok. Jeg var faktisk lige ved oprindeligt at skrive for sjov, at det på dansk hed national lige som på tysk og fransk.

Men nu var jeg lige i Tyskland her i sidste uge - og deres tv-journalister er gujælpeme også begyndt at sige "natsional" :shock: Den ene af dem var dog Washington-korrespondent, så han er måske delvist undskyldt ... :fløjt:

Jeg tænkte for øvrigt på at spørge dig: Her er de også i stedet for "Han gjorde sådan og sådan i 2009" begyndt konsekvent at sige "Han gjorde sådan og sådan tilbage i 2009" - formodentlig også inspireret af "back in ..."

Men er det egentlig noget, man altid har sagt på amerikansk, eller er det også "modernisch" over there?

Hmm..that's a great question. :-P Jeg taenker lige over det og synes ikke, at det er noget der bliver sagt meget. F.eks. He was convicted of the crime in 2009 vs. He was convicted of the crime back in 2009. Jeg maa indroemme at jeg ikke har bidt specielt maerke i om det bliver sagt mere paa den ene eller anden maade. Det vil jeg proeve at laegge maerke til og saa vende tilbage. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Hmm..that's a great question. :-P Jeg taenker lige over det og synes ikke, at det er noget der bliver sagt meget. F.eks. He was convicted of the crime in 2009 vs. He was convicted of the crime back in 2009. Jeg maa indroemme at jeg ikke har bidt specielt maerke i om det bliver sagt mere paa den ene eller anden maade. Det vil jeg proeve at laegge maerke til og saa vende tilbage. :)

Tak! Godt, vi har en agent på stedet! :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sus69Dk
Tak! Godt, vi har en agent på stedet! :D

Uh, det lyder godt med saadan en titel. :klap: Saa vil jeg ogsaa have lov til at gaa under forskellige identiteter og vaere "undercover". :slem:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47

Jeg kunne godt finde på at bruge det MEN så var det med et "helt" foran og for at understrege at det var "før ruder konge var knægt".

"Jamen det var jo HEELT tilbage i 1971 lille Oscar" ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Jeg kunne godt finde på at bruge det MEN så var det med et "helt" foran og for at understrege at det var "før ruder konge var knægt".

"Jamen det var jo HEELT tilbage i 1971 lille Oscar" ;)

Ja ok, det er historisk rekordlænge siden :lol:

Men så er det jo netop også underligt at sige "tilbage i 2009" - det er jo trods alt ikke så længe siden, at man ligefrem behøver dramatisere det. :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Ja ok, det er historisk rekordlænge siden :lol:

Men så er det jo netop også underligt at sige "tilbage i 2009" - det er jo trods alt ikke så længe siden, at man ligefrem behøver dramatisere det. :gruble:

Nej helt enig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
EJ der var den bedste for et par dage siden, hvor "har løjet" blev til "har løjen"

Det lød meget morsomt.

Hørte lige BT's politiske kommentator Helle Ib, at "Det er bleven ... et-eller-andet".

Jeg tror, det er noget jysk af en slags. I gamle dage var der selvfølgelig flere former af den type ord. Men så skulle det jo være "det er blevet", "den er bleven" og "de er blevne" eller noget i den stil :-P

Man har det jo også rester af det i mange faste udtryk: man er "forkommen" eller "de udeblevne".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ossmig

Fed tråd. Måske er min observation nævnt, men har bemærket at rigtig mange siger:

Nu mere nu bedre (jo mere jo bedre)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Fed tråd. Måske er min observation nævnt, men har bemærket at rigtig mange siger:

Nu mere nu bedre (jo mere jo bedre)

:lol: Hvad så med mig - jeg er så gammel, at jeg synes, det burde være "jo mere ... , desto bedre" :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...