Jump to content
Velkommen til DinDebat
Phony_Pony

Forkert udtale

Recommended Posts

Woodstock

Det falder mig for brystet, hver gang jeg hører folk bruge starte i stedet for begynde.

Det er vel kun motorer og andre tekniske tingester der startes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Det falder mig for brystet, hver gang jeg hører folk bruge starte i stedet for begynde.

Det er vel kun motorer og andre tekniske tingester der startes.

Vi må se i øjnene, at vi er dinosaurer!

I disse engelske tider hedder det ikke længere: begynde -> blive ved - holde op

Men derimod: starte -> fortsætte -> stoppe

Men jeg kan heller ikke helt vænne mig til det. Især ikke, når det er kombineret med "med at ..." Altså fx "stoppe med at ryge", der sidder den fire-årige rethaveriske pige i mig og fastslår: Det hedder altså "holde op med at ryge" :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tobeeornotbee

Jeg får ticks, når nogle mennesker bruger ordet bad, forkert.

"Jeg bedte/bete dem også om at ...." ( ved ikke hvordan de staver det...)

arghh

Derudover:

KoFI AN NAN

Sauuu di arabien

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint

Måske burde her være en kategori, med titlen "Underlige overskrifter". Men da der nu ikke er det, kommer den her, i stedet.

"Sanger blind af slimet pølse

Sidste år var der en, der smed en slimet pølse i øjet på mig, da jeg var på scenen. Det var underligt og efterlod mig midlertidigt blind, fortæller sangeren til NME. Det skriver FemaleFirst.

Pølse-ulykken gjorde sangeren blind i over et år, hvilket han er lidt bitter over:

- Hvis jeg finder ham, så stikker jeg en pølse i øjet på ham.

Tom Meighans ulykke er langt fra den første pølse-relateret hændelse, som musikere har været involveret i.

Rolling Stones guitarist Keith Richards gled i en frankfurter, da han var på scenen i Tyskland."

Ekstra Bladet - Sanger blind af slimet pølse

Jeg var ved at blive kvalt i kaffen, da jeg læste den hårrejsende beretning. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Vi må se i øjnene, at vi er dinosaurer!

I disse engelske tider hedder det ikke længere: begynde -> blive ved - holde op

Men derimod: starte -> fortsætte -> stoppe

Men jeg kan heller ikke helt vænne mig til det. Især ikke, når det er kombineret med "med at ..." Altså fx "stoppe med at ryge", der sidder den fire-årige rethaveriske pige i mig og fastslår: Det hedder altså "holde op med at ryge" :)

Det er jo ikke en gang nok med "starte", nej det skal være "Starte op". I det hele taget er jeg træt af "dobbeltkonfekterne". "Starte op" "Spørge Ind" "Åbne op" "Møde ind".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Det er jo ikke en gang nok med "starte", nej det skal være "Starte op". I det hele taget er jeg træt af "dobbeltkonfekterne". "Starte op" "Spørge Ind" "Åbne op" "Møde ind".

:shock: "spørge ind..." ja, den er slem.

Og også det der krukkede "jeg støtter op om ham" - hvad er der galt med bare at støtte ham? :devil:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bensen_1603

HADER når folk ikke akn finde ud af sin/hans...

Så tog han hans frakke og gik hans vej. NARHJ!!!! Han tog SIN frakke og gik SIN vej. Stop. Nu. Med mindre han tog en anden mands frakke :sarkasme:

Og når folk skriver eller fortæller: Og så gjorde jonas og mig det og det og blablabla... NEJ. Jonas og JEG gjorde noget. Mig kan ingenting. Kun jeg. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sus69Dk

Ja, det er nok den forkerte traad, jeg skriver det her indlaeg i, men det handler om udtale. :)

Jeg havde lige siddet og set alle "Lykke" afsnittene paa dr.dk og kiggede saa efter noget andet at se. Jeg faldt over "Anthonsen" med Ove Sprogø. Jeg mener at serien er fra omkring 1984. Jeg saa den godt nok ikke dengang, men noed nu at se den igaar. Hyggeligt! :lun: Jeg kunne ikke lade vaere med at bide maerke i hvor andeledes sproget er idag og hyggede mig rigtigt med mange af de udtryk der blev brugt i serien, bl.a. "visse vasse", fantastisk udtryk. :klap:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Ja, det er nok den forkerte traad, jeg skriver det her indlaeg i, men det handler om udtale. :)

Jeg havde lige siddet og set alle "Lykke" afsnittene paa dr.dk og kiggede saa efter noget andet at se. Jeg faldt over "Anthonsen" med Ove Sprogø. Jeg mener at serien er fra omkring 1984. Jeg saa den godt nok ikke dengang, men noed nu at se den igaar. Hyggeligt! :lun: Jeg kunne ikke lade vaere med at bide maerke i hvor andeledes sproget er idag og hyggede mig rigtigt med mange af de udtryk der blev brugt i serien, bl.a. "visse vasse", fantastisk udtryk. :klap:

Det er det samme med "En by i Provinsen" som DR K viser lige nu. Det er også utroligt morsomt at kikke på tøj, hår og brillemoden. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sus69Dk
Det er det samme med "En by i Provinsen" som DR K viser lige nu. Det er også utroligt morsomt at kikke på tøj, hår og brillemoden. :D

Nej, du burde altsaa faa et stort smaek-:kys:. Jeg stod netop i badet her til morgen og taenkte paa "En by i Provinsen" og det ville vaere allertiders hvis jeg en dag kunne se den paa dr.dk. Saa da jeg lige laeste dit indlaeg, tjekkede jeg selvfoelgelig om den var paa nettet ogsaa, og der var den. :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...