Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

ah.longshot

hvad betyder sælges engros?

Recommended Posts

tjaf2003

hej vil bare indskyde at hvis du handler engros/afhentning er der mange af forhandlerne der er så venlige hvis du spør,

at oplyse hvad bilen fejler.(de gider bare ikke bøvle med gammel biler)

har selv handlet ret mange biler på den måde og aldrig brokket mig for jeg ville jo gerne have en meget billig bil.

og ret nemt når man ved hvad fejlen er på forhånd.

som oftes en baggatel til nogle få tusinde..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
de.la.tatto
Dette svar har jeg fornyelig givet på en anden debat side - og jeg kopierer det lige ind her :

Bilen sælges formentlig fra en autoforhandler som ikke kender købeloven, eller som bevidst prøver at omgå reglerne i købeloven . Hvis forhandleren er momsregistreret og du er "slutforbruger" - så skal han give dig 6 måneders garanti på bilen og derefter 18 måneders reklamationsret. Sådan er købeloven - og du må ikke stilles ringere end reglerne i købeloven .

Det vil sige at fejl og mangler der opstår på bilen indefor de første 6 måneder efter købet betegnes som "oprindelige" - og det er forhandleren der skal bevise at fejlen ikke var tils stede ved købet . Der tages naturligvis højde for almindelig slitage - men bilen skal som minimum opfylde lovens mindstekrav mht til sikkerhed. Sker der noget med motor, gearkasse, styretøj eller lign de første 6 måneder efter købet er det forhandlerens ansvar at få repereret bilen igen . De sidste 18 måneder er det dig der skal bevise at fejlen var der ved købet, hvilket naturligvis bliver vanskeligere .

Der stilles dog også krav til dig som forbruger : Reperationer i garantiperioden skal udføres af forhandleren, dvs at du ikke må sende den på et fremmed værksted og få den repereret, og så sende regningen videre til forhandleren .

Mange forhandlere opererer dog stadig med "engrosbiler" "afhentning" "sælges uden garanti" - det må der godt stå i slutsedlen, men købeloven gælder stadig .

Disse forhandlere skal man gå langt udenom, for de er kun ude på at snyde dig - og når der står en af disse ord - er det sikkert fordi forhandleren godt ved at bilen har en større eller mindre defekt, som på den ene eller anden måde vil få ham til at tabe penge på bilen, hvis den skal sælges på ærlig vis .

viser tydeligt din manglende viden om brugtbilshandel, det jeg mener med mit svar er at forhandleren kun fungerer som mellemmand i handel på engros bilen, så du egentligt køber en brugt bil af en privat, og her gælder købeloven ikke, da den private mand ikke har forudsætninger for at kunne kende til biler, kan han/hun ikke stilles til ansvar ergo ingen garanti...

de regler du beskriver er købelovens regler ang. salg af nye og nyere brugte biler i forretning, så hvis en bilhandler sælger en bil for en kunde altså engros er det ikke forretningen der sælger den

hvis man køber en engros bil er man jo også klar over at forhandleren ikke selv er intereseret i den og at den står for en større rep af rust el. lign eller forestående syn , hvilket gør at disse biler ikke egner sig til folk der ikke har forstand på biler, og på grund af deres stand kan en forretning godt sælge en bil uden garanti....

så pak du bare din fine købelov sammen den gælder ikke for privat handel med biler, og kan ses bort fra ved engros handel med brugte biler...

købeloven er dog fin nok når du køber en ny radio, bil, tøj eller andet i en forretning, men gælder altså ikke på alle brugte ting

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
truckerdude
viser tydeligt din manglende viden om brugtbilshandel, det jeg mener med mit svar er at forhandleren kun fungerer som mellemmand i handel på engros bilen, så du egentligt køber en brugt bil af en privat, og her gælder købeloven ikke, da den private mand ikke har forudsætninger for at kunne kende til biler, kan han/hun ikke stilles til ansvar ergo ingen garanti...

de regler du beskriver er købelovens regler ang. salg af nye og nyere brugte biler i forretning, så hvis en bilhandler sælger en bil for en kunde altså engros er det ikke forretningen der sælger den

hvis man køber en engros bil er man jo også klar over at forhandleren ikke selv er intereseret i den og at den står for en større rep af rust el. lign eller forestående syn , hvilket gør at disse biler ikke egner sig til folk der ikke har forstand på biler, og på grund af deres stand kan en forretning godt sælge en bil uden garanti....

så pak du bare din fine købelov sammen den gælder ikke for privat handel med biler, og kan ses bort fra ved engros handel med brugte biler...

købeloven er dog fin nok når du køber en ny radio, bil, tøj eller andet i en forretning, men gælder altså ikke på alle brugte ting

Kan du evt linke til et sted der underbygger den påstand?

Jeg tvivler stærkt på, at man som autoforhandler kan "skrive" sig ud af købelovens bestemmelser.

Jeg har været sælger i et ret stort bilhus i Silkeborg og der tabte vi mere end een sag på den baggrund, uanset du sælger en bil for en kunde, så gælder dine forpligtelser som autoforhandler så snart den er handlet via dig som autoforhandler og handlen er indgået på bilhusets slutseddel.

Faktisk så er reglerne gældende så snart køretøjet er indregistret ved leveringen, faktisk er det også svært at undslå sig bestemmelserne selvom køretøjet er uindregistreret, dog er det nemmere end hvis det modsatte er tilfældet.

I øvrigt, så er køber altid bedre stillet juridisk end bilforhandleren er, eftersom den proffesionelle burde være bedre vidende om tingenes tilstand og man må bare ikke snyde folk med fortsæt. Spørg du bare FDM om det. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
T38

Mon ikke de.la.tatoo selv har et par "afhentningsbiler" eller "engros" biler til salg i hans brugtvognsforretnng ??? :-D

Enten så kender han ikke købeloven, eller også er han en af dem der prøver at umdslå sig købelovens bestemmelser ....

Hvorfor mon købeloven er lavet - hvis det virkelig forholder sig som de.la.tatoo skriver ???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
truckerdude
Mon ikke de.la.tatoo selv har et par "afhentningsbiler" eller "engros" biler til salg i hans brugtvognsforretnng ??? :-D

Enten så kender han ikke købeloven, eller også er han en af dem der prøver at umdslå sig købelovens bestemmelser ....

Hvorfor mon købeloven er lavet - hvis det virkelig forholder sig som de.la.tatoo skriver ???

Uanset jeg selv er tidligere brugtvognspusher og til stadighed selv dyrker at handle engros biler til mig selv, ja så sidder jeg unægteligt med samme tanke. :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Man kan ikke købe en bil "privat" ved en forhandler uanset hvad forhandleren skriver på sedlen. Hvis man køber en bil hos en forhandler, gælder købeloven ALTID uanset hvad der skrives på prissedlen. Hvis man kunne det ville købeloven jo blive totalt undergravet, så ville der nok ikke være mange gamle biler til salg som ikke blev solgt for en privat

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
T38
Man kan ikke købe en bil "privat" ved en forhandler uanset hvad forhandleren skriver på sedlen. Hvis man køber en bil hos en forhandler, gælder købeloven ALTID uanset hvad der skrives på prissedlen. Hvis man kunne det ville købeloven jo blive totalt undergravet, så ville der nok ikke være mange gamle biler til salg som ikke blev solgt for en privat

Enig ...Og jeg ville faktisk have skrevet det - men kunne ikke finde den artikel, hvor en forhandler havde prøvet at sælge en bil "for en kunde" og derved undslå sig købeloven - hvilket så ikke gik !!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

Jeg har også læst de artikler om at købeloven altid gælder uanset hvad der skrives på slutsedlen.

Personligt mener jeg bare at loven er for stram på det omr, da vi taler om brugte ting som feks er 15 år gamle, og som en forhandler skal give 6 måneders garanti på. :rulle:

Som jeg mener er totalt urealistisk da forhandleren så skal have en avance på ca 20.000 kr som han har på andre nyere biler, for at være sikker på at den gamle brugte bil, ikke ender som en underskudsforretning.

Så hvis det feks. er en bil han har fået i byt, og givet 15.000 kr for, skal han sætte den til salg for 35.000 kr for at være sikker på at holde pengene hjemme, med den garanti han skal yde. Men som reelt vil være en totalt urealistisk pris, hvorfor bilen ikke kan sælges.

Det betyder jo så at forhandleren har 3 muligheder.

1. At sælge den feks til 20.000 kr med granti (som sikkert vil ende som en underskudsforretning)

2. At sælge den som afhentning/engros med kantstensgaranti. (som er ulovligt)

3. At eksporterer den ud af landet, og få refunderet afgiften fra told og skat.

Som betyder at langt de fleste forhandlere vælger den sidste løsning, hvor de feks. sælger bilen i tyskland til 5.000 kr, og får feks 15.000 kr tilbage af told og skat.

Så den strenge købelov for brugte biler, har reelt gjort at der er meget få forhandlere som tør at sælge brugte biler til under 40.000 kr, hvorfor der er meget langt mellem dem ved de danske forhandlere.

Som jeg personligt finder forkert, da det så mere skader end beskytter forbrugerne, da man så kun kan købe ældre brugte biler privat, og hvor det efter min mening burde være muligt at fraskrive sig købelovens regler for biler under en hvis værdi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.