Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

ah.longshot

hvad betyder sælges engros?

Recommended Posts

ah.longshot

Ja kort og godt, hvad er det nu det betyder, når sælger skriver i annoncen at en bil sælges engros?

Helt præcis står der engros/afhentning og det er en bilforhandler, der har bilen stående.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
truckerdude
Ja kort og godt, hvad er det nu det betyder, når sælger skriver i annoncen at en bil sælges engros?

Helt præcis står der engros/afhentning og det er en bilforhandler, der har bilen stående.

Det betyder, at den pågældende forhandler forsøger på at omgåes købelovens bestemmelser om garanti/reklamationsret - han prøver at signalere, at bilen er tilsalg nøjagtig som den står og at evt mangler skal du selv fixe.

Naturligvis kan han ikke undslå sig købeloven, men som du kan se afholder det hverken ham, eller andre forhandlere fra at prøve.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

Som truckeren er inde på er det noget forhandlere bruger om ældre billige biler, det ellers vil være alt for "farligt" for dem at sælge med normal garanti.

Hvor jeg mest har set det med biler til under 25.000 kr. Hvor det er helt rigtig som truckeren skriver at de reelt ikke må sælge en bil uden garanti på den måde, men som jeg godt kan forstå, at de vælger at prøve på. Da der hurtigt kan findes og ske fejl på sådan en gammelm billig bil, for feks 10.000 kr. Som jo vil være en ren underskudsforretning for forhandleren.

Hvilket er grunden til at det ved mange forhandlere nærmest er umuligt at finde biler til under 40.000 kr, med den garanti de skal yde.

Hvor nogle få så vælger at sælge bilerne som engros/afhentning, selv om det som sådan ikke er "lovligt", jeg mindes at du efterfølgende nok ikke vil få meget ud af at kører en sag på det, hvis det feks drejer sig om en 15 år gammel bil til 20.000 kr, hvor motoren ryger en måned efter at du har købt den.

Da forbrugerklagenævnet (eller hvem der nu tager sig af de sager) vil se på hvor meget man kan forvente at få for de penge, og at man er blevet oplyst om at bilen er uden garanti af samme grund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
brokhoved

dvs en privat kan godt købe den?

har altid troet at det KUN var en forhandler som kunne købe den når der stod det

??????????????????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
truckerdude
dvs en privat kan godt købe den?

har altid troet at det KUN var en forhandler som kunne købe den når der stod det

??????????????????

Som udgangspunkt så vil enhver forhandler der har en eller flere biler til salg engros/afhentning foretrække, at sælge til en virksomhed eller en momsregistreret person, eftersom købeloven ikke gælder ved handel mellem virksomheder.

Men derfor er det ikke ulovligt at købe en bil der står til salg engros som privat person, dog skal man være opmærksom på, at det kan aflede visse problemstillinger i forbindelse med evt. garantireperationer/reklamationer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ah.longshot

takker for svarerne, mente egentlig nok det var noget man skulle passe på med, men var i tvivl.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
takker for svarerne, mente egentlig nok det var noget man skulle passe på med, men var i tvivl.

Det er jo reelt lige så farligt/ufarligt som at købe en bil privat. Men hvor man dog burde have en større sikkerhed for restgæld, og en smule garanti ved at købe den ved en forhandler.

Så personligt kunne jeg sagtens finde på at købe en bil på den måde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
de.la.tatto

udtrykket bruges af en del forhandlere om en bil som de ikke vil have noget med at gøre når de får den i bytte, med andre ord så betyder det i deres mening at bilen sælges, som ved privat handel med kantstensgaranti, og de fleste der køber disse biler er også klar over dette

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
T38
udtrykket bruges af en del forhandlere om en bil som de ikke vil have noget med at gøre når de får den i bytte, med andre ord så betyder det i deres mening at bilen sælges, som ved privat handel med kantstensgaranti, og de fleste der køber disse biler er også klar over dette

Dette svar har jeg fornyelig givet på en anden debat side - og jeg kopierer det lige ind her :

Bilen sælges formentlig fra en autoforhandler som ikke kender købeloven, eller som bevidst prøver at omgå reglerne i købeloven . Hvis forhandleren er momsregistreret og du er "slutforbruger" - så skal han give dig 6 måneders garanti på bilen og derefter 18 måneders reklamationsret. Sådan er købeloven - og du må ikke stilles ringere end reglerne i købeloven .

Det vil sige at fejl og mangler der opstår på bilen indefor de første 6 måneder efter købet betegnes som "oprindelige" - og det er forhandleren der skal bevise at fejlen ikke var tils stede ved købet . Der tages naturligvis højde for almindelig slitage - men bilen skal som minimum opfylde lovens mindstekrav mht til sikkerhed. Sker der noget med motor, gearkasse, styretøj eller lign de første 6 måneder efter købet er det forhandlerens ansvar at få repereret bilen igen . De sidste 18 måneder er det dig der skal bevise at fejlen var der ved købet, hvilket naturligvis bliver vanskeligere .

Der stilles dog også krav til dig som forbruger : Reperationer i garantiperioden skal udføres af forhandleren, dvs at du ikke må sende den på et fremmed værksted og få den repereret, og så sende regningen videre til forhandleren .

Mange forhandlere opererer dog stadig med "engrosbiler" "afhentning" "sælges uden garanti" - det må der godt stå i slutsedlen, men købeloven gælder stadig .

Disse forhandlere skal man gå langt udenom, for de er kun ude på at snyde dig - og når der står en af disse ord - er det sikkert fordi forhandleren godt ved at bilen har en større eller mindre defekt, som på den ene eller anden måde vil få ham til at tabe penge på bilen, hvis den skal sælges på ærlig vis .

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
truckerdude
Dette svar har jeg fornyelig givet på en anden debat side - og jeg kopierer det lige ind her :

Bilen sælges formentlig fra en autoforhandler som ikke kender købeloven, eller som bevidst prøver at omgå reglerne i købeloven . Hvis forhandleren er momsregistreret og du er "slutforbruger" - så skal han give dig 6 måneders garanti på bilen og derefter 18 måneders reklamationsret. Sådan er købeloven - og du må ikke stilles ringere end reglerne i købeloven .

Det vil sige at fejl og mangler der opstår på bilen indefor de første 6 måneder efter købet betegnes som "oprindelige" - og det er forhandleren der skal bevise at fejlen ikke var tils stede ved købet . Der tages naturligvis højde for almindelig slitage - men bilen skal som minimum opfylde lovens mindstekrav mht til sikkerhed. Sker der noget med motor, gearkasse, styretøj eller lign de første 6 måneder efter købet er det forhandlerens ansvar at få repereret bilen igen . De sidste 18 måneder er det dig der skal bevise at fejlen var der ved købet, hvilket naturligvis bliver vanskeligere .

Der stilles dog også krav til dig som forbruger : Reperationer i garantiperioden skal udføres af forhandleren, dvs at du ikke må sende den på et fremmed værksted og få den repereret, og så sende regningen videre til forhandleren .

Mange forhandlere opererer dog stadig med "engrosbiler" "afhentning" "sælges uden garanti" - det må der godt stå i slutsedlen, men købeloven gælder stadig .

Disse forhandlere skal man gå langt udenom, for de er kun ude på at snyde dig - og når der står en af disse ord - er det sikkert fordi forhandleren godt ved at bilen har en større eller mindre defekt, som på den ene eller anden måde vil få ham til at tabe penge på bilen, hvis den skal sælges på ærlig vis .

At forhandlere har biler stående til salg som værende engros biler, er ikke det samme som at de prøver at snyde nogen, ikke nødvendigvis. Det er jo ganske legalt at sælge biler engros til andre erhvervsdrivende som f.eks. mindre forhandlere, eller mekanikere/værksteder, eller andre med SE nummer.

Hvis man som privatperson alligevel forelsker sig i en engros bil, så er det vel bare et spørgsmål om, hvorvidt man er villig til at løbe den risiko sådan et køb kan indebære - Desuden er det jo ikke uden betydning, at en Engros bil ofte vil være 10-15.000 billigere end en tilsvarende der er klargjort, den besparelse kan man jo så reparere for, såfremt man er uheldig.

Ja, jeg ved godt, at købeloven giver en automatisk garanti/reklamatonsret, men hvis man vil købe den slags bil og spare penge på købet, så bør man også ha' moral nok til ikke at sende regningen videre til sælger i fald man er uheldig.

Det er min holdning til begrebet, uagtet mit første indlæg i tråden.

Jeg må vel hellere skrive, at jeg selv næsten udelukkende køber engros biler til privatbrug, det har været både gode og dårlige oplevelser, men jeg har aldrig påberåbt mig mine normale detail rettigheder, eftersom jeg er blevet gjort opmærksom på at bilen er købt som beset, jura eller ej.

Moralen er, at hvis man ikke har "nosser" til at løbe den risiko der er ved den slags biler og ikke er villig til at nappe en evt. økonomisk øretæve, så skal man holde sig til klargjorte biler med den rigtige garanti.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.