Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Laurelin

Sjove stavefejl

Recommended Posts

humsebjørnen
Har lige skrevet en længere klumme om min holdning til Dansk Sprogdiktatur - øhh Sprognævn - i Forkert udtale-tråden; den opsummerer meget godt, hvad jeg mener om DS.

Da jeg efterhånden har arbejdet en del år på forskellige arbejdspladser, hvor "man skal følge Retskrivningsordbogen", er jeg gået over til at stave if. Retskrivningsordbogen - også når jeg ikke er på arbejde. Det er mest for nemhedens skyld (jeg er meget dovent anlagt), ikke fordi jeg mener, at den har ret.

Jeg har aldrig overvejet at skrive "Uhr", men vist skrev jeg da "theater" og "examen", da jeg studerede. Jeg har i øvrigt svært ved at se, at en form som fx "examen", der ikke længere accepteres i Retskrivningsordbogen, pr. definition er "håbløst forældet". Tværtimod sparer man et bogstav - og en tilsvarende mængde tid. Det er da ret moderne og tidssvarende!

Examen er håbløst forældet, da ingen gode stavere bruger den form længere. Hvorvidt man sparer et bogstav eller ej er ikke afgørende for hvordan man staver ordene - ellers kunne "godt" blive til "got", "er" blive til "a"/"æ" osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
xrasmussen

Jeg kom til at tænke på en gang jeg sad og skrev en opgave i skolen. Okay, det er en slåfejl og ikke en stavefejl. Jeg ville have skrevet blomstrede, men der kom til at stå blomstyrede.

Jeg arbejder idag på et bibliotek. Vi har Birthe Blønd's bog "Skillelinier" på lydbog. Forsiden af den er god nok, men på båndene står der "Skillilinier".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
anti.sport
"Vædske" er blot gammeldags.

Da ordet er afledt af "våd", giver den gamle stavemåde i øvrigt mere mening end den af sprogfascisterne i Dansk Sprognævn pålagte stavemåde.

"Papirere" har det derimod aldrig heddet! :)

O.K. Kan du så give en forklaring på hvorfor ordet ikke findes i en synonym-ordbog?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BigJim68
O.K. Kan du så give en forklaring på hvorfor ordet ikke findes i en synonym-ordbog?

Øhh ... at hvilket ord ikke findes i en synonymordbog?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
viol36

SODUKO - nej, det staves og udtales SUDOKU

Hvor er der bare mange, der siger det forkerte :tie:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BigJim68

Hvis du mener, hvorfor "vædske" ikke står i en synonymordbog ... så har jeg følgende kommentarer:

1) Synonymordbøger har ikke noget med sagen at gøre, eftersom de indeholder alternative ord, der betyder (ca.) det samme som opslagsordet; de indeholder ikke alternative stavemåder.

2) Du kan ikke slå "vædske" op i fx seneste udgave af Retskrivningsordbogen, da det jo netop ikke er den stavemåde, Dansk Sprognævn p.t. har autoriseret. Da det tidligere var den almindelig anvendte stavemåde (i århundreder), kan du til gengæld sagtens finde den i fx Ordbog over det danske sprog.

3) At et ord ikke findes i en ordbog, er ikke et bevis på noget som helst. Ingen ordbog indeholder alle ord.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BigJim68
Examen er håbløst forældet, da ingen gode stavere bruger den form længere. Hvorvidt man sparer et bogstav eller ej er ikke afgørende for hvordan man staver ordene - ellers kunne "godt" blive til "got", "er" blive til "a"/"æ" osv.

Er det ikke lidt af en cirkeldefinition? Jeg går ud fra, at en "god staver" er en, der kan Retskrivningsordbogen udenad ...

Nå, jeg tror, jeg taler for døve øren, når jeg udtrykker kritik af Dansk Sprognævn. Der er - ud over mig - tilsyneladende to slags sprogbrugere i DK: dem, der er fuldstændig ligeglade med det hele, og dem, der følger Dansk Sprognævn slavisk. :worship:

Til sidstnævnte gruppe vil jeg sige, at jeg håber, I har mere kritisk sans, når I går til folketingsvalg ...

Jeg kan i øvrigt ikke forstå, at I gider diskutere stavning i dette forum; det er da uendelig meget nemmere bare at slå op i den grønne retskrivningsbibel! :ad!:

Til førstnævnte gruppe (der næppe læser dette) vil jeg sige: Klø på! Skriv videre, snak løs! Så kan de DS-tro blive rigtig sure i skralden - og man kan få sig et billigt grin ude på sidelinjen. :devil2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karma_Chameleon

For et stykke tid siden havde TV2 denne geniale overskrift: "Lærere mopper elever". Jeg håber, at det i det mindste sker med rene mopper. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Arbejdsskiver i stedet for arbejdsgiver.

Hvad i alverden er en skiver? Og hvad har han med arbejde at gøre?

Er i øvrigt fundet i et indlæg herinde :tie:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Queen-Di

Har ingen konkrete eksempler lige nu, men hvor det dog irriterer mig når journalister laver stavefejl i nyhederne og på teksttv.

Eller når børnene kommer hjem med sedler fra skolen og der er stavefejl i dem. Godt klaret dansklærer !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...