Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

selskabsdrankeren

Er det virkelig så svært at skrive en hel sætning på dansk?

Recommended Posts

humsebjørnen
Passiv accept er ihvertfald det letteste. Så slipper man også for at forholde sig kritisk til noget.

Det er da ikke mig der ukritisk har viderebragt påstande om at det danske sprog er truet. Jeg er ikke ukritisk omkring min egen eller min omgangskreds' sprogbrug, men jeg accepterer at sproget udvikler sig som det altid har gjort. At blive tøsefornærmet over det ændrer ikke på noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
selskabsdrankeren
Det er da ikke mig der ukritisk har viderebragt påstande om at det danske sprog er truet. Jeg er ikke ukritisk omkring min egen eller min omgangskreds' sprogbrug, men jeg accepterer at sproget udvikler sig som det altid har gjort. At blive tøsefornærmet over det ændrer ikke på noget.

Nu begynder jeg at undre mig over om du overhovedet forstår hvad jeg skriver? :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en
Nu begynder jeg at undre mig over om du overhovedet forstår hvad jeg skriver? :gruble:

Prøv på engelsk. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen

Du skriver at det danske sprog er truet af anvendelsen af enkelte engelske ord blandet ind i danske sætninger.

Det mener jeg er en fuldstændig ubegrundet frygt, da anvendelse (på alle mulige måder) af ord fra andre sprog altid har fundet sted, og i mindst lige så stor udstrækning som i dit eksempel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
selskabsdrankeren
Prøv på engelsk. ;)

:lol: :lol: :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
selskabsdrankeren
Du skriver at det danske sprog er truet af anvendelsen af enkelte engelske ord blandet ind i danske sætninger.

Det mener jeg er en fuldstændig ubegrundet frygt, da anvendelse (på alle mulige måder) af ord fra andre sprog altid har fundet sted, og i mindst lige så stor udstrækning som i dit eksempel.

Så kan vi altså hermed konstatere at vi stadigvæk er uenige? Faktisk vil jeg gå så langt som til at påstå at der tales i øst og svares i vest.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en
Jeg påpeger bare at det er det samme der er sket i århundreder i udviklingen af det danske sprog. Det kan da godt være det er tamt når folk ikke kan overskue andet end engelske gloser, men det er ikke noget der truer det danske sprog på livet.

Det er sandt at der altid har sket en import af ord fra andre sprog. Men du overser at den sproglige udvikling ikke mere foregår i samme tempo som det gjorde i gamle dage.

Et eksempel er den måde de danske dialekter stort set er udraderet fra dansk efter TV og radio blev opfundet. Man kan kun gisne om hvad der var sket hvis ikke der var danske massemedier.

Forbruget af udenlandske (især engelsk/amerikanske) kulturprodukter er langt, langt større idag end for 100 år siden.

Og den måde du beskriver situationen med "enkelte låneord" i et indlæg som det der linkes til i oplægget, det er altså komplet misvisende. Prøv at oversæt de engleske indslag til fransk, så er det tydeligere hvor overdrevet og lattterligt det virker. Som taget ud af Holbergs Jean de France.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
selskabsdrankeren
Det er sandt at der altid har sket en import af ord fra andre sprog. Men du overser at den sproglige udvikling ikke mere foregår i samme tempo som det gjorde i gamle dage.

Et eksempel er den måde de danske dialekter stort set er udraderet fra dansk efter TV og radio blev opfundet. Man kan kun gisne om hvad der var sket hvis ikke der var danske massemedier.

Forbruget af udenlandske (især engelsk/amerikanske) kulturprodukter er langt, langt større idag end for 100 år siden.

Og den måde du beskriver situationen med "enkelte låneord" i et indlæg som det der linkes til i oplægget, det er altså komplet misvisende. Prøv at oversæt de engleske indslag til fransk, så er det tydeligere hvor overdrevet og lattterligt det virker. Som taget ud af Holbergs Jean de France.

Tak!

Det er jo netop den udvikling jeg gerne vil problematisere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen

Det er 6 ord ud af i alt 95 ord. En andel på 6,3%. Der har været kraftig kulturel og sproglig påvirkning fra engelsksprogede lande i over 60 år, og alligevel viser et ekstremt eksempel stadig kun en ret begrænset andel af låneord.

Jeg mener ikke tempoet af påvirkningen er væsentlig forskellig fra førhen. Den danske påvirkning af England varede ikke væsentlig længere end engelsksprogede påvirkning af Danmark, og alligevel er der i dag - over tusind år senere - betydelige levn fra den påvirkning i det engelske sprog.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47

Det er dybt latterligt men hvad pokker skal man gøre? TV værterne bruger "Ti i" og "Fem over" i flæng og senest har TV 2 startet en serie med det gode danske navn "Søndags Battle". Snak dog engelsk hvis i vil det men den der "Dængelsk" sammenblanding er så barnlig at den er latterlig, -med mindre altså at man hedder "De Nattergale" og laver en julekalænder ;) .......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...