Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

jester-o

Tyggegummi, mister det smagen eller vaenner ens smagsloeg sig til smagen?

Recommended Posts

jester-o

Ja, hvordan forholder det sig egentligt? En jeg har talt med siger at smagen altid er den samme, vi vaenner os bare til smagen og det er derfor vi ikke synes tyggegummi smager af noget mere. Saa hvis man gav sit tyggegummi til en anden ville det for vedkommende smage som et nyt tyggegummi. Altsaa, ikke med den skorpe der er uden paa stimerol f.eks. men som det smager naar tyggegummiet et "rent". Nogen der kender svaret eller har mod paa at teste det med en de holder af?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Misscullum

Jeg tror da bestemt det er fordi det mister smagen, uden jeg ved noget som helst om det. Synes også tit tyggegummi får en anden konsistens når man har tygget det længe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Tror det er en blanding af begge dele... Smagsstofferne vil jo forsvinde lidt efter lidt, men man vænner sig også hurtigt til en smag, og den vil derfor ikke være lige så fremtrædende...

Prøv at tygge på et stykke... tag det ud... og tyg på det igen efter en time... Så vil det smage af mere, end det gjorde, da du spyttede det ud!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen

Den primære effekt er at smagsstofferne fortyndes og forsvinder. Der findes adaptation i smagsløgene, men den effekt er langsom og ikke nær så voldsom som f.eks. i varmefølelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DerFeur

hvis man spørger Heston Blumenthal (Madfysiker) så er det fordi smagsløgene vænner sig til smagen.... Så det tror jeg på...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
But_Y_Not_Me

Vi vænner os til smagen, eller rettere sagt hjernen dæmper for smagen så vi ikke opfatter den.

På Discovery er der et program, Kemi i køkkenet, hvor de afprøvede det.

Den subjektive smagsopfattelse fortalte at mængden af smagsstoffer der passerer receptorerne i næsen faldt efter kort tid, men kemiske målinger viser at mængden af smagsstoffer ikke faldt nær så hurtigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Got_mail

Det taber smagen.

Snupper du et nyt stykke, er smagen der jo igen. Smart ikke. hehe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
frippet

Helt klart den mister smagen - ellers ville et mentholbolsje jo også "miste smagen", ikk?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LarsK

Ellers se om du et eller andet sted kan finde et stykke brugt tyggegummi, prøv så at putte det i munden derefter kan du fortælle om det smager som nyt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sugarcone

De mister smagen.

Min søster tyggede altid det 'stærke' ud af Shake tyggegummierne og gav dem videre til mig, da jeg var lille. Og det havde jo aldrig kunnet lade sig gøre, hvis smagen ikke forsvandt :jule:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.