Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

etph

Konsekvenser for de strejkende?

Recommended Posts

etph

Uden at have sat mig ind i sagen, går jeg da bestemt ud fra at de nuværende arbejdsnedlæggelser blandt sosu'er m.f. er overenskomststridige?

Dette betyder da vel at:

- de ikke får løn i den periode de strejker?

-at deres fagforeninger ikke må kompensere de strejkende for den manglende løn?

- at de alle skal have en skriftelig advarsel fra deres arbejdsgiver?

Sådan er spillereglerne på arbejdsmarkedet vel sådan cirka (Eller er der noget jeg har misforstået?), men er der nogen der ved om dette også kommer til at ske?

((Hvordan forholder deres fagforeninger sig i øvrigt? Jeg går ud fra at de blot forsøger at holde lav profil i den nuværende situation?

Det var vel kun rimeligt at fagforeningerne var meget aktive på banen i denne situation for at få deres medlemmer til at genoptage arbejdet? Fagforeninger burde vel egentligt gå så langt som til at tru med at smide de medlemmer ud der ikke holder sig til spillereglerne?? (Og disse medlemmer har vel også med al tydelighed vist at de ikke giver meget for fagforeninger side de strejker uden om dem??)

Og så lad os da for søren skynde os at invitere flere polakker/estere/lettere/litauere/tjekker/Slovener/slovakker/ungarer/Rumænere/Bulgarer og for dens sags skyld Portugisere og Grækere til landet til at udføre det arbejde de strejkende ikke gider.)))

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Doktor_Caligari

Ja, lad os fyre dem!

Dét skal nok løse fagets mangel på hænder...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
etph
Ja, lad os fyre dem!

Dét skal nok løse fagets mangel på hænder...

det er jo ikke det jeg skriver :jeg efterlyser blot ansvarlighed fra arbejdstager siden (f.eks. fagforeningerne). Jeg har muligvis misforstået deres rolle, men i et almindeligt aftale forhold ville man jo normalt gå tilbage til sin aftalepartner hvis det aftalte ikke leveres.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
det er jo ikke det jeg skriver :jeg efterlyser blot ansvarlighed fra arbejdstager siden (f.eks. fagforeningerne). Jeg har muligvis misforstået deres rolle, men i et almindeligt aftale forhold ville man jo normalt gå tilbage til sin aftalepartner hvis det aftalte ikke leveres.....

Det er ikke organiseret fra fagforeningernes side, ikke direkte i hvert fald. Hvis folk er villige til at strejke ulovligt og mener de kan tage konsekvensen, så er det sådan det må blive.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ener73

Ja, vi får ikke løn imens vi strejker.... I hjemmeplejen skal der under strejken kører et nødberedskab. Dem der er i dette får deres løn, derfor skiftes vi :-), så tabtet er ikke så stort.

Og nej, fagforeningen går ikke ind og hjælper økonomisk - det er vores egen " problem "

Vi skal ikke have en skriftlig advarsel, en mundtlig er nok :-), men det får os ikke til at gå i arbejde lige pt.

Mere i løn, og flere arbejdeshænder hører sammen. Som lønnen er lige nu ( har arb i " branchen " i 10 år, og min timeløn er 125 kr... ) , så er der jo ingen som fristes. .....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
etph
Ja, vi får ikke løn imens vi strejker.... I hjemmeplejen skal der under strejken kører et nødberedskab. Dem der er i dette får deres løn, derfor skiftes vi :-), så tabtet er ikke så stort.

Og nej, fagforeningen går ikke ind og hjælper økonomisk - det er vores egen " problem "

Vi skal ikke have en skriftlig advarsel, en mundtlig er nok :-), men det får os ikke til at gå i arbejde lige pt.

Mere i løn, og flere arbejdeshænder hører sammen. Som lønnen er lige nu ( har arb i " branchen " i 10 år, og min timeløn er 125 kr... ) , så er der jo ingen som fristes. .....

Men at I strejker må vel betyde at I ikke er tilfredse med det arbejde som jeres fagforening gør for jer? Betyder det så at I i protest over fagforeningernes manglende evner til at sikre løn og arbejdsvilkår som I er tilfredse med, melder jer ud?

Hvorfor kræver I ikke af jeres fagforening at de gør arbejdet for jer - det er vel derfor at I betaler til dem?

(Undskyld hvis jeg gør nogen uret, men jeg går som udgangspunkt ud fra at de fleste inden for området er fagligt organiseret)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...