Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

saera18

Stød fra vaskemaskinen

Recommended Posts

trommer47

Skyllemiddel kan faktisk afhjælpe mange af de problemer du nævner. Jeg ved ikke om du bruger det i dit vasketøj men ellers gør det. Bilsæder kan også med fordel behandles med en let opløsning af skyllemiddel i vand.

Sko ... naturmaterialer, læder osv er ikke så slemme som kunststoffer. Træsko er specielt gode.

Men ellers så prøv og "aflade" dig selv før du kommer til vaskemaskinen. Find en radiator eller et vandrør og så tag et godt solidt greb om det så bliver du afladet uden det gør ondt. Det gør ondt fordi du lige strejfer tingen og trækker en gnist fra hvor din hud er tynd (oversiden af hånden f.eks). Hvis du tager et godt solidt greb forsvinder strømmen uden du mærker det, næsten ;)

Har du ikke prøvet i fysiktimen med Van Der Graaf generatoren hvor man kunne få strømmen igennem 2-3 personer som holdt hinanden i hænderne og det var først den sidste, hvor læreren holdt en kno hen til næsen, der fik et lille stød.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JydenFraHerlev

Arbejdstilsynet har skrevet lidt om statisk elektricitet:

Om statisk elektricitet

Statisk elektricitet er en elektrisk opladning af en person (op til flere tusinde volt). Statisk elektricitet opstår typisk ved gang, men også stolebetræk kan oplade en person.

Generne opstår, når den opladede person aflades ved at røre ved ledende genstande som fx dørhåndtag og radiatorer. Hvis opladningen er tilstrækkelig høj, kan der opstå en gnist - et stød, som mange synes er ubehageligt.

Opladningen afhænger af gulvbelægningen, fodtøjet, luftfugtigheden og den måde, man går og bevæger sig på. Visse typer elektronisk udstyr kan også oplades statisk. Især kan ældre kopimaskiner give stød fra statisk opladning.

Statisk elektricitet er normalt ikke et stort problem i skoler.

Forslag til løsninger

* Sprøjt tæpperne med et antistatisk middel. Husk åndedrætsbeskyttelse.

* Vask gulvene med et antistatiske middel.

* Skift til andre sko.

* Læg særlig gulvbelægning på steder - fx under skrivebordet - hvor man sidder og gnidder fødderne mod gulvet.

* Anskaf antistatiske belægninger, som forhindrer opladning.

Hvad kan du selv gøre?

* Du kan som en midlertidig løsning mindske generne ved først at sætte håndroden, der er mindre følsom end fingrene, mod de steder, hvor der sker afladning, fx dørhåndtag.

* Skift til andre sko.

* Hvis du regelmæssigt har problemer med statisk elektricitet, kan du henvende sig til din arbejdsgiver eller sikkerhedsorganisation, så problemet tages med i arbejdspladsvurderingen (APV).

Jeg ville som det første kigge på valg af sko.

Har du gulvtæppe derhjemme?

Som en skrev, slæb ikke fødderne, men løft dem.

Pøj pøj med det, statisk elektricitet er PISSE irriterende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bastian2006

Jeg tror ikke det har noget med statisk elektricitet at gøre. Du mangler jord, finde en elektriker. Du skal have et 2 m. spyd ned ude i haven og en ledning fra vaskemaskine derud, lidt simpelt, men det er der hvor elektriken kommer ind.

Indtil da kan du prøve, at forbinde en ledning fra bagpladen af vaskemaskinen og et vandrør (ikke plastikvandrør) – og det er ulovligt - men det skulle fortælle dig med det samme om det er jord der er problemet eller ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JydenFraHerlev

Bastian, læs lige trådstarters indlæg her igen

Jeg er næsten hele tiden ladet med statisk elektricitet. Når jeg f.eks. går op og ned af trapper og rører ved gelænderet, som ikke er lavet af træ, så får jeg stød. Hvis ikke jeg tager fat øverst på min bils dør, inden jeg sætter fødderne på jorden, så får jeg stød, og ved nogle biler får jeg stød alligevel, selvom jeg gør det. Og nogen gange, når jeg er ude og handle, så får jeg stød, når jeg skal have noget inde i kølediskene f.eks. mælk osv. Jeg får stød af alt der kan give stød simpelthen. Findes der nogen måder at afhjælpe det på?

Så jeg er ikke sikker på at den vaskemaskine mangler en beskyttelsesjord.

Og nej du må IKKE forbinde en beskyttelsesjord til et vandrør. Det er absolut ikke det samme, det er nemlig en supplerende potentialudligning og løser ikke problemet med statisk elektricitet. Du kan istedet risikere at en evt. jordfejl giver spænding på vandinstallationen i stedet for. Uskik hvor jeg kommer fra, især hvor det er i TN-systemer :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst mejustme

Jeg får stød hver gang jeg rører en vaskemaskine... Det er ligemeget hvilken det er...

Det er kun når jeg lægger tøj i maskinen, aldrig når je tager det ud... De er kun når jeg rør tromlen...

og vores egen har en montør tilsluttet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.