Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Vinterbarn-

Siger du "kilomet" eller "kilometer"?

Siger du "kilomet" eller "kilometer"?  

109 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

Chimichanga
Det irriterer mig når folk siger "i sommers" og "en drinks" :rulle:

Arghh, min mor siger altid en kilomet/centimet og en drinks! Jeg tror egentlig godt hun ved det er forkert, for jeg retter hende altid. Jeg ved godt det er irriterende altid at blive rettet på, men jeg kan bare ikke holde det ud :blushing:

Når vi laver en aftale siger hun også altid "yes we do it" :stoned: Jeg har altså prøvet at forklare hende at det er noget sludder, men jeg tror hun er ligeglad :rulle:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en
vel ikke mere volapyk, end når folk siger "i aftes"

I aftes, i tirsdags, i forgårs.... i sommers

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gisele_

Kilometer, da! Jeg hader det andet, selvom jeg selv brugte det som barn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
catwoman322
Hvad er der galt med "i sommers"?

Der er ikke noget der hedder sommers...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Eatda

JO!

Det her er slet ikke noget man burde kunne diskutere.. Der er jo regler!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
catwoman322
jeg siger altid ÈN KILOMET :D

jeg ved godt det er forkert, men det lyder bare mere rigtigt...

og ikke mindst eeeelsker jeg al den røg og damp der står ud af ørene på kæresten når jeg siger det :devil:

Hanne

Der har jeg det omvendt... det lyder helt forkert. ! Det hedder jo ikke en millimet, en centimet en decimet eller en met... så kan det altså heller ikke hedde en kiliomet... det er jo en del af det samme målesysten.

En millimeter, en centimeter, decimeter, en meter, en kilometer...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
catwoman322

????? Siger du i afte ?

Der hører s'et hjemme i slutningen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NeoDolphin

En kilometer, i aftes, i sommer....

Jeg får virkelig gåsehud når folk siger "kilomet".... Medmindre det er børnehavebørn, der ikke ved bedre.

Kan slet ikke snuppe, når folk er ligeglade med hvad det hedder..... "En drinks", eller den lige så udbredte "en hotdogs", giver mig også kriller.

Det er ok at lave fis med det, men når folk siger det i ramme alvor.... Brrrrrrr :tie:

/NeoDolphin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
KIksen205

Tidsangivelser: i aftes, men ikke i sommers

Spørgsmål: Man hører tit formen i sommers, fx I sommers var vi i Legoland. Er det korrekt dansk?

Svar: Ved angivelse af den umiddelbare fortid benytter vi ofte formen i + -s på substantivet, fx i mandags, i aftes, i morges. Men kun ved visse substantiver. Vi siger i weekenden, i julen og vi skulle ifølge Retskrivningsordbogen også sige og skrive i sommer, i vinter. Men mange bruger i stedet i sommers og i vinters, som strengt taget er ukorrekte. De fornemmer imidlertid en yderligere præcision ved brug af disse former, idet formen med -s jo ellers benyttes til angivelse af det umiddelbart foregående. Udtrykket i vinter er dobbelttydigt og kan forstås som 'denne vinter vi nu befinder os i' og 'den foregående vinter', hvorimod formen i vinters entydigt angiver 'den umiddelbart foregående vinter'. Det betyder at i vinters vil være forbundet med præteritumsformer (datid): Forhandlingerne i vinters forløb godt, mens i vinter kan være forbundet med både præsens (nutid) og præteritum (datid): Forhandlingerne i vinter forløb/forløber godt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
KIksen205

...siger Dansk Sprognævn....:gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...