Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Vinterbarn-

Siger du "kilomet" eller "kilometer"?

Siger du "kilomet" eller "kilometer"?  

109 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

Vinterbarn-

Prøver lige én gang til..

Lad os fortsætte nattens heksejagt på sproglige fadæser. Min yndlings-hadesprogting er den fejlagtige entalsangivelse af kilometer. Hvad siger I?

Hvilke sprogfejl irriterer i øvrigt mest?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1der

Well.... da det ikke hedder én met, hedder det nok heller ikke én kilomet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vinterbarn-
Well.... da det ikke hedder én met, hedder det nok heller ikke én kilomet.

Det siger sig selv. Folk har dog ofte tendens til ikke at rette sig efter retskrivningsordbogen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Falstria

siger kilomet.

uanfægtet af at jeg ved det er forkert.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jbh6

Det irriterer mig når folk siger "i sommers" og "en drinks" :rulle:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2SHY

Jeg ved at en "kilomet" er forkert men jeg har sagt det en overgang :genert: Jeg kan godt høre det lyder forkert så jeg forsøger stadig at rette mig selv når jeg skal til at sige "kilomet" så det bliver til det rigtige "kilometer"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vinterbarn-
Jeg ved at en "kilomet" er forkert men jeg har sagt det en overgang :genert: Jeg kan godt høre det lyder forkert så jeg forsøger stadig at rette mig selv når jeg skal til at sige "kilomet" så det bliver til det rigtige "kilometer"

Hvor nuttet! :lol: Jeg kan trøste dig med at der sikkert ikke går mange år før ordet optages i retskrivningsordbogen. I gamle dage, helt oprindeligt, hed en propel "en propeller" - altså det samme som det hed i flertal. I folkemunde ændrede det sig automatisk så ordet efterhånden blev brugt på en måde hvor man kunne skelne mellem ental og flertals-angivelsen - hvilket i princippet er en fuldstændig logisk udvikling. Det er vel det samme man kan forudse kommer til at ske med "kilomet". På et eller andet tidspunkt vil det have bredt sig tilstrækkeligt til at det nødvendigvis må optages i retskrivningsordbogen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nannanski

Når folk siger en kilomet kommer jeg uværgeligt til at rette på det, selv om jeg ved at det er en meget nævenyttig opførsel.

Jeg får simpelthen myrekryb.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mand.en
Det irriterer mig når folk siger "i sommers" og "en drinks" :rulle:

Hvad er der galt med "i sommers"?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1der
Hvad er der galt med "i sommers"?

Ikke andet end at det er volapyk....

Sidste sommer eller forrige sommer, er derimod korrekt dansk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...