Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

2SHY

Depressions-klubben

Recommended Posts

Trina_K

Det er jeg helt enig med dig i. Det er smart at samle det i en tråd. Det gør det også mere overskueligt.

Indimellem får jeg virkelig behov for at mærke/vide, at jeg ikke er den eneste i verden, der føler, tænker og handler som jeg gør. Og det kan en tråd som denne jo passende give mig. Håber jeg da på.

Men, super godt initiativ.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2SHY
Det er jeg helt enig med dig i. Det er smart at samle det i en tråd. Det gør det også mere overskueligt.

Indimellem får jeg virkelig behov for at mærke/vide, at jeg ikke er den eneste i verden, der føler, tænker og handler som jeg gør. Og det kan en tråd som denne jo passende give mig. Håber jeg da på.

Men, super godt initiativ.

Det kan jeg godt huske fra tiden før jeg fik en egentlig diagnose. Fuck hvor man følte at man var Palle alene i verden og at ingen forstod hvordan man havde det :(

Jeg håber at der er rigtig mange der vil få gavn af det i hvert fald. Også for dem der endnu ikke er diagnosticeret men som spekulerer på om de har en regulær depression.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
millemajse

jeg melder mig. jeg er depressiv og i medicinsk behandling

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2SHY

Også velkommen i tråden til dig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Trina_K

JA, velkommen til :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MizzPepz

Jeg har været ved lægen i dag, og jeg har også en depression. Har jeg faktisk haft længe, men først nu jeg har taget mig sammen til at sige til min læge HVOR slemt det står til (har snakket med ham om det før, så det er ikke ukendt, og han er en god læge, og ikke bare en, der smider piller i hovedet på folk :) så har været til samtaler hos ham osv).

Så for første gang skal jeg have medicin, og har taget min første pille i dag. Får Cipralex. Jeg har det faktisk fint med, at jeg skal have medicin. Bare jeg får det bedre, så er jeg glad.

Derudover har han sendt en henvisning til en psykolog, som jeg skal ringe til på fredag, og høre om henvisningen er gået igennem og for at få en tid. Hvis henvisningen ikke bliver godkendt er det surt, men skal alligevel hen til psykologen. Det burde jeg have gjort for mange år siden. Må se det som en investering i mit helbred. Men det ville da være rart med bare lidt tilskud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2SHY
Jeg har været ved lægen i dag, og jeg har også en depression. Har jeg faktisk haft længe, men først nu jeg har taget mig sammen til at sige til min læge HVOR slemt det står til (har snakket med ham om det før, så det er ikke ukendt, og han er en god læge, og ikke bare en, der smider piller i hovedet på folk :) så har været til samtaler hos ham osv).

Så for første gang skal jeg have medicin, og har taget min første pille i dag. Får Cipralex. Jeg har det faktisk fint med, at jeg skal have medicin. Bare jeg får det bedre, så er jeg glad.

Derudover har han sendt en henvisning til en psykolog, som jeg skal ringe til på fredag, og høre om henvisningen er gået igennem og for at få en tid. Hvis henvisningen ikke bliver godkendt er det surt, men skal alligevel hen til psykologen. Det burde jeg have gjort for mange år siden. Må se det som en investering i mit helbred. Men det ville da være rart med bare lidt tilskud.

Hej og også velkommen til dig i tråden :)

Det er godt du har fået lagt kortene på bordet overfor din læge :gogo: Det kan være rigtig svært at gøre og jeg burde selv have søgt læge længe før jeg gjorde.

Hvor mange mg Cipralex skal du have? Jeg kan varmt anbefale at føre en form for medicindagbog hvor du ganske kort skriver lidt ned hver dag om hvornår du har taget din medicin, hvornår du stod op og gik i seng, hvordan du har det og om du oplever nogen bivirkninger. Hvis du skulle være uheldig og ikke kunne tåle medicinen er det meget lettere for lægen at hjælpe hvis du kan dokumentere hvordan forløbet har været. Det behøver ikke være en stil du skriver hver dag. Bare skriv lidt stikord eller nogle få linjer.

Hvis henvisningen ikke går igennem kan du også prøve at spørge din læge om det er muligt at blive henvist til en psykiater. Kører man gennem det offentlige/distriktspsykiatrien koster det ikke noget. Men til gengæld kan det godt være det tager sin tid at komme rundt i systemet :rulle:

Edit: Jeg fandt lige min medicin dagbog fra da jeg startede på Zoloft. Jeg har vedhæftet den så der er et eksempel på hvad jeg mener

Medicin dagbog.doc

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MizzPepz
Hej og også velkommen til dig i tråden :)

Det er godt du har fået lagt kortene på bordet overfor din læge :gogo: Det kan være rigtig svært at gøre og jeg burde selv have søgt læge længe før jeg gjorde.

Hvor mange mg Cipralex skal du have? Jeg kan varmt anbefale at føre en form for medicindagbog hvor du ganske kort skriver lidt ned hver dag om hvornår du har taget din medicin, hvornår du stod op og gik i seng, hvordan du har det og om du oplever nogen bivirkninger. Hvis du skulle være uheldig og ikke kunne tåle medicinen er det meget lettere for lægen at hjælpe hvis du kan dokumentere hvordan forløbet har været. Det behøver ikke være en stil du skriver hver dag. Bare skriv lidt stikord eller nogle få linjer.

Hvis henvisningen ikke går igennem kan du også prøve at spørge din læge om det er muligt at blive henvist til en psykiater. Kører man gennem det offentlige/distriktspsykiatrien koster det ikke noget. Men til gengæld kan det godt være det tager sin tid at komme rundt i systemet :rulle:

Nu må jeg bare håbe på, at hans henvisning virker. Han er en meget anerkendt og dygtig læge, så det kan jo være, det hjælper på det ;)

Jeg får 10 mg pr. dag, som jo er meget normalt i opstartsfasen.

Skal op til min læge om 1 mdr igen for at følge op på det hele.

Jeg læser til sygepl. så jeg ved en del om medicin, også en grund til at jeg egentlig har det ok med at få det. Har jo set, hvordan det hjælper mange mennesker, hvis man ellers tager det. Det har jeg selvf. også tænkt mig, men mange holder op med at tage det efter 2 mdr når de har det "godt" synes de selv.

Håber på, jeg ikke får så mange bivirkninger (det gør alle jo nok).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MizzPepz

Så først dine ændringer efter jeg havde sendt mit indlæg :)

Men det med den dagbog var måske ikke nogen dum ide. Kan godt være, jeg ikke får noget at bruge det til, men så har jeg den da. Også så jeg kan følge med selv, i hvordan jeg har det. Det er jo svært når man synes det hele er :(:trist:

Jeg ved, at bipolare patienter ofte stemningsregistrerer. Har set nogle eksempler på det, og det er faktisk et rigtig godt koncept, som hjælper de fleste. Der er sådan en speciel bog til det, hvor man skal sætte krydser plus notere i.

Det er bare underligt selv at skulle gøre det, man har talt med patienter om. Meget underligt..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2SHY
Nu må jeg bare håbe på, at hans henvisning virker. Han er en meget anerkendt og dygtig læge, så det kan jo være, det hjælper på det ;)

Jeg får 10 mg pr. dag, som jo er meget normalt i opstartsfasen.

Skal op til min læge om 1 mdr igen for at følge op på det hele.

Jeg læser til sygepl. så jeg ved en del om medicin, også en grund til at jeg egentlig har det ok med at få det. Har jo set, hvordan det hjælper mange mennesker, hvis man ellers tager det. Det har jeg selvf. også tænkt mig, men mange holder op med at tage det efter 2 mdr når de har det "godt" synes de selv.

Håber på, jeg ikke får så mange bivirkninger (det gør alle jo nok).

Jeg er sygemeldt fra fys. studiet men alligevel var jeg slet ikke vild med at skulle tage medicin. Men jeg er heldigvis blevet så klog at jeg har indset at jeg skal tage medicin resten af mit liv og har affundet mig med det.

Det værste folk kan gøre er ikke at passe deres medicin. En af min mors veninder (som endda er narkose-sygeplejeske :ad!: ) passer overhovedet ikke sin medicin og det kan tydeligt mærkes på hende :( Hun burde af alle mennesker vide hvor vigtigt det er at passe det man får udskrevet. Det er jo ikke for sjov man få stukket en recept i hånden.

Man kan være heldig ikke at få så mange bivirkninger. Akarin kunne jeg slet ikke tåle og blev indlagt på basis af det. Zoloft har jeg det fint med men døjer af og til med at sove og får i perioder vilde gabeflip hvor jeg bare gaber igen og igen i timevis gennem en hel dag og så går det væk i et par ugeer og kommer så igen. Men det er vist også det eneste jeg har haft af bivirkninger med Zoloft

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites