Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

nursey

hvor hurtigt er maden om at blive optaget??

Recommended Posts

nursey

hej jeg har lige et spørgsmål ang om hvor hurtig maden bliver optaget og så feder..

jeg tænker hvis du man har spist en ckokolade også kaster op 30 min efter (og NEJ har ikke anoraksi eller bulemi) bare noget jeg har diskuteret med en veninde.. om det alligevel har nået at blive optaget og derfor feder selvom du kaster det op ???

hun påstår at det er optaget med det samme og det ikke hjælper at kaste den op--og jeg mener at det kan da umulig fede for ellers blev folk vel ikke så tynde altså dem med anoraksi!!

hva siger i??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Basse_707

Folk med anoreksi kaster ikke op, de spiser bare ikke rigtig noget... Har selv haft både anoreksi og bulimi og fik at vide af min psykolog at maden bliver optaget efter 20 min. det er dog ikke noget jeg kan bevise eller noget bare det jeg fik at vide....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nursey

hmm jeg forstår det bare ikke så ex folk med bulimi de spiser og spiser og det er jo store mængder af usunde ting som regel og bagefter så de kaster op ..og med det junk og kroppen alligevel indtog kalorierne så ville de jo være meget store og det er der da ikke mange med bulimi der er... de tager jo ikke på..

så det må jo være fordi at maden ikke nå at blive optaget..nå men er osse bare nysgerrig, for jeg ville jo mene, at man ikke tager den chokolade på ,hvis man kaster op lige efter..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Noodlecookie

Bulimikere er oftest normaltvægtige fordi de, udover deres ædeflip og opkastninger også får den mængde mad de skal have. Desuden er det ikke alle der når at kaste op inden nogle af tingene er optaget i kroppen og man får ikke altid det hele op. Bulimikere får ofte heller ikke næring nok til at tabe sig hurtigt, kroppen går i "hungersnøds"mode og forsøger at undgå at bruge de næringsstoffer den får.

Anorektikere spiser stort set ikke. Derfor bliver de tynde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jordbærblomst

Hej!

Såvidt jeg ved, optages fedtet i kroppen med det samme. Vitaminer, fibre, mineraler, kulhydrater osv er længere tid om at optages i kroppen - og derfor bliver det kastet op, når man vælger at stikke fingeren i halsen. Årsagen til, at man kan blive meget tynd af at kaste meget op er altså ikke, fordi man kaster fedtet op igen, men fordi kroppen fejlernæres godt og grundigt, da den går glip af vitaminer, mineraler, fibre osv.

JB

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Santopia

lidt et spørgsmål i den samme boldgade.

Når jeg går på druk, hvornår kan jeg så se hvor meget jeg har taget på af det? Har fedtet allerede sat sig dagen efter? Eller går der længere tid? Det er mere så jeg kan holde øje med vægttabet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Noodlecookie

Hvis du drikker hver aften, så kan du se det. Hvis du drikker en gang om ugen eller mindre vil du ikke kunne se det, for du tager ikke på af at skeje ud en enkelt aften.. Det ved jeg af erfaring :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MereEndEtGramForMeget

Hmmm....

Fordøjelsen sker ved både mekaniske og kemiske processer.

Den mekaniske proces starter med at vi tygger og findeler maden, og blander den med spyt, så den er lettere at synke, og få ned gennem spiserøret til mavesækken.

I mavesækken bliver maden tilsat væske i form af mavesaft, og bliver samtidig æltet godt og grundigt igennem, til den er blevet til en tynd vælling. I tarmkanalen bliver maden fortsat tilført fordøjelsesvæsker, fordøjelses-sekreter. nedbrydningen af stivelse bliver stoppet. B12 vitamin bliver bundet sammen med intrinsic factor. Bakterier dræbes af saltsyre.

Mavesækken danner iøvrgit mavesaft alene ved TANKEN om mad, og synet, og duften...hvorfor en del af "os" kan mærke det som en art sult...

Enzymer nedbryder de store molekyler som maden består af, til mindre molekyler der kan optages i kroppen. Enzymer findes bl.a. i vort spyt...

Det er i tarmene næringsstofferne optages. Derfor er det hensigtsmæssig med en stor tarmoverflade, som bl.a. opnåes ved tarmenes længde og de foldninger der er på dem.

12 fingertarmen, duodenum, der er den første del af tyndtarmen har følgende funktion: chymus (dvs. "vællingen")bliver neutraliseret af bicarbonat. Stivelse nedbrydes til disakkaridet maltose. Polypeptider bliver til peptider. Triglycerider nedbrydes til monoglycerider, fedtsyrer og glycerol....

DET ER DERFOR FØRST EFTERFØLGENDE - I RESTEN AF TYNDTARMEN AT NÆRINGSSTOFFER BLIVER ABSORBERET....

Dette sker gennem tarmvæggen...

Du optager derfor INTET før, føden er nået "dertil"...og det kan tage alt fra 12-36 timer, alt efter hvor god du er til at fordøje....

Efterfølgende kommer affaldsproduktet til Colon / tyktarmen, hvor den efterfølgende udskilles gennem rectum som fæces....

Så nej - du optager INTET, hvis du vælger at kaste op lige efter et kæmpe måltid...(og får det hele op)

......men det er sgu noget af en glidebane at komme ind på, da man ved opkast, tvinger den sure mavesaft op gennem oesophagus (spiserøret) og ikke nok med, at det ætser dine tænder riiigtig grimme, så ætser du også alt andet som det møder....konsekvenserne for dette er uoverskuelige, hvis det foregår over længere tid.

/Maya

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MereEndEtGramForMeget
Skjult

Hmmm....

Fordøjelsen sker ved både mekaniske og kemiske processer.

Den mekaniske proces starter med at vi tygger og findeler maden, og blander den med spyt, så den er lettere at synke, og få ned gennem spiserøret til mavesækken.

I mavesækken bliver maden tilsat væske i form af mavesaft, og bliver samtidig æltet godt og grundigt igennem, til den er blevet til en tynd vælling. I tarmkanalen bliver maden fortsat tilført fordøjelsesvæsker, fordøjelses-sekreter. nedbrydningen af stivelse bliver stoppet. B12 vitamin bliver bundet sammen med intrinsic factor. Bakterier dræbes af saltsyre.

Mavesækken danner iøvrgit mavesaft alene ved TANKEN om mad, og synet, og duften...hvorfor en del af "os" kan mærke det som en art sult...

Enzymer nedbryder de store molekyler som maden består af, til mindre molekyler der kan optages i kroppen. Enzymer findes bl.a. i vort spyt...

Det er i tarmene næringsstofferne optages. Derfor er det hensigtsmæssig med en stor tarmoverflade, som bl.a. opnåes ved tarmenes længde og de foldninger der er på dem.

12 fingertarmen, duodenum, der er den første del af tyndtarmen har følgende funktion: chymus (dvs. "vællingen")bliver neutraliseret af bicarbonat. Stivelse nedbrydes til disakkaridet maltose. Polypeptider bliver til peptider. Triglycerider nedbrydes til monoglycerider, fedtsyrer og glycerol....

DET ER DERFOR FØRST EFTERFØLGENDE - I RESTEN AF TYNDTARMEN AT NÆRINGSSTOFFER BLIVER ABSORBERET....

Dette sker gennem tarmvæggen...

Du optager derfor INTET før, føden er nået "dertil"...og det kan tage alt fra 12-36 timer, alt efter hvor god du er til at fordøje....

Efterfølgende kommer affaldsproduktet til Colon / tyktarmen, hvor den efterfølgende udskilles gennem rectum som fæces....

Så nej - du optager INTET, hvis du vælger at kaste op lige efter et kæmpe måltid...(og får det hele op)

......men det er sgu noget af en glidebane at komme ind på, da man ved opkast, tvinger den sure mavesaft op gennem oesophagus (spiserøret) og ikke nok med, at det ætser dine tænder riiigtig grimme, så ætser du også alt andet som det møder....konsekvenserne for dette er uoverskuelige, hvis det foregår over længere tid.

/Maya

Del dette indlæg

Link til indlæg
Noodlecookie

Og man får hjerte problemer, halssmerter, fordøjelsesbesvær og... og har du først gjort det et par gange, tager det kontrol over dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...