Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

nord12

Kobling - hvornår?

Recommended Posts

SizZLeR_3000
Hej!

Er jeg den eneste, der ikke kan finde ud af, hvornår man præcis benytter koblingen i en bil? Det tror jeg desværre.

Min kørelærer siger, at det nok skal komme, men jeg har altså brug for at vide det helt norrekt fra starten.

Jeg ved, at man bruger kobling ved start af bil og ved gearskift. Men hvornår ellers? Hvad med ved bremsning, etc.?

Håber I kan hjælpe mig

Hej

Lynkursus i hvad koblingen gør vil nok hjælpe til bedre mulighed for at regne ud hvornår den skal benyttes. ;)

Forestil dig to femkroner der ligger ovenpå hinanden, den ene femkroner bliver trukket af bilens motor og den anden har forbindelsen (gennem gearkassen) ud til hjulene på bilen.

Hvis du nu mens den ene femkrone roteres ved motorens kraft, forestiller dig at du presser de to femkroner mod hinanden (meget hårdt) så vil den roterende femkrone begynde at trække den anden med rundt og hjulene på bilen begynder at trække bilen afsted.

Hvis du kun presser moderat vil den roterende femkrone kun delvis trække den anden med rundt, dvs at du reelt skaber en udveksling mellem rotationen på de to femkroner og det er det du oplever når du sætter igang ved at slippe koblingen langsomt. ;)

Det der sker i bilens kobling når du slipper koblingspedalen er, at koblingspladen klemmes ind mod svinghjulet disse to ting skal du se som de to femkroner, svinghjulet er den femkrone som motoren trækker rundt og koblingspladen er den som har fat i hjulene.

Så i bund og grund bruger du koblingen til at lade motoren "slippe" grebet til hjulene (sådan meget groft beskrevet) helt eller delvis, det er derfor du kan lave "glidende" gearskift når du kører ved, at slippe gassen i takt med at du træder koblingen ned, skifter gearet og kobler langsomt til igen samtidig med at du tilpasser gassen i takt med tilkoblingen for at undgå at bilen giver "ryk" frem og tilbage.

I første omgang, så forhold dig til det med tanken om de to femkroner hvoraf den ene drejer hele tiden og du med koblingspedalen bestemmer hvor hårdt den presses imod den anden femkrone og som har fat i hjulene. ;)

Håber du kan hjælpes ved at tænke på det på den måde, det er nemlig i bund og grund sådan den funker. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SizZLeR_3000

Det med påløb og slid på motoren, jeg har haft adskellige biler og endnu ikke slidt nogen motor op, jeg bruger bilens egenskaber til, at skabe en så "glidende" (mest komfortabel) kørsel som muligt og har ingen problemer med det.

Mine koblinger har jeg aldrig haft nøde at skifte pga slid, det samme gælder mine motorer.

De sidste biler jeg har kørt havde mere end 300.000km på sig da jeg skiftede dem og ingen af disse havde unormalt olieforbrug eller brændstofforbrug.

Hvorfor skulle det slide mere på plejllejer fordi motoren bremser bilen? belastningen er da langt mindre mellem søle og leje når krumtappen kun skal skubbe stemplet gennem cylinderen end når stemplet skal trykke plejlstangen ned for at rotere krumtappen og forsyne bilen med kræfter ude på hjulene til at drive denne fremad.

Der var vist en der havde snakket om at motoren ikke bruger benzin når man motorbremser?

Det gør den nu i aller højeste grad, de gamle karburator modeller gør det logisk nok fordi, når stemplerne kører op og ned og gennemfører de 4 takter, så opstår der indsugningstakt, den skaber et vakum over stemplet i cylinderen og når indsugningsventilen åbnes suges luft ind gennem manifolden og denne luft trækkes gennem karburatoren, når luftstrømmen i venturien passerer benzindysen skabes et vakum over denne dyse og derved suges brændstof ind fra svømmerhuset.

En indsprøjtningsmotor kapper ikke brændstoftilførslen fordi man motorbremser, den henholder sig jo til hvad speedattenuatoren indikrer og hvad luftmåleren registrerer og tilfører så brændstof iht dette. (sådan i grove træk)

Hvad angår kobling så undgår jeg helst at holde den nede, dette primært for ikke at slide tryklejet og/eller fingrene på trykfoden.

Det med at skivebremser bagpå samler skidt eller sætter sig fast, joh jeg må indrømme at hvis man kan, så "rens" skiverne af bagpå ved at bruge nødbremsen (forudsat at den altså tager bagpå), mange biler med skiver bagpå bremser så lidt på dem ved normal kørsel, at de ofte ruster op i stedet for at slides op. ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lover-moses
og du er mekaniker????

motoren holdes igang af af hjulene, der er dreve af bilens inerti!

Bruge håndbremsen? ... håndbremsen bruges når man holder stillle og til nød... hvorfor skulle jeg bruge den og ikke min fod? jeg kan desuden ikke både bremse og skifte gear, styre og skifte gear, hvis jeg samtidigt skal bruge håndbremsen.

Og mht. at sætte skiverne bagved fast... så kører jeg yota og har ikke bøvl med det :D

Du har jo åbenbart ikke det samme overskud i bilen som mange andre. Det kræver jo ikke ret meget at sætte bilen i frigear, slippe kobling, speeder og bremse, og så hive håndbremsen en smule.

Nu laver jeg så en del "yota", og de har præcis det samme bøvl med at klodserne sætter sig fast, som alle andre biler.

Om man mener at motoren har godt af at motorbremse eller ej er op til en selv, men lejer i gearkassen og koblingen bliver slidt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
My-Toyota-is-my-god
Du har jo åbenbart ikke det samme overskud i bilen som mange andre. Det kræver jo ikke ret meget at sætte bilen i frigear, slippe kobling, speeder og bremse, og så hive håndbremsen en smule.

Men hvorfor?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...