Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

nord12

Kobling - hvornår?

Recommended Posts

lover-moses
A hvad????? hvorfor fanden har den så ikke det?

Håber aldrig du kommer til at køre i bjerge, da du isåfald vil risikere at dø af det!

Det er jo noget andet. Nu har vi ikke ret mange bjerge i Dk, og dem der er, er næppe et problem for bremserne på bilen.

Men en motor har ikke godt af at motorbremse. Det slider plejlstangslejer og krumtapslejer, og lejer i gearkassen får også nogle forkerte ryk. Det man kalder "påløb", som vist også er det der menes, er ikke noget der smadrer motoren med det samme, men det slider mere på motoren.

Det værste man kan gøre er at geare ned og motorbremse..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Goozilla
Det er jo noget andet. Nu har vi ikke ret mange bjerge i Dk, og dem der er, er næppe et problem for bremserne på bilen.

Men en motor har ikke godt af at motorbremse. Det slider plejlstangslejer og krumtapslejer, og lejer i gearkassen får også nogle forkerte ryk. Det man kalder "påløb", som vist også er det der menes, er ikke noget der smadrer motoren med det samme, men det slider mere på motoren.

Hvordan kan det så være, at en automatgearkasse aldrig kobler ud, før motoren når tomgangsniveau? Jeg tror da ikke, at producenterne laver gearkasseprogrammer, der ligefrem skader og slider på motoren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
My-Toyota-is-my-god

Hvorfor er det noget andet? jeg ville da slide mine bremser enormt hvis jeg ikke måtte motorbremse... Skal jeg køre 50 km/t bruger jeg normalt 4. men går det ned af ryger den i 3. det klager den ikke over...

den der forklaring tror jeg altså desværre ikke på, men jeg skal da spørge min mekanikker næste gang jeg snakker med ham!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
YzzE

Det er rigtigt at motorbremse slider på motoren... det er også rigtigt at nedbremsning udelukkende på bremserne slider på bremserne! Men der er en væsentlig forskel i at skifte motor og skifte bremser!

Når man kører i bjerge, eller under andre forhold de gør at man må bremse så hårdt at bremserne bliver (for)varme aflaster man dem ved at motorbremse (-for at de ikke bliver skæve bla.)

Men for at motorbremse skal motoren tvinges op i høje omdrejninger. Så længe du blot slipper gassen og trille mod et kryds med 2-3000rpm har motoren ikke den store bremseeffekt, og slitagen er ikke stor.

Ved udkobling skiller man koblingspladerne fra hinanden. Kort sagt har den ene plade fat i hjulene, den anden i motoren. Men selvom pedalen er i bund vil man aldrig skille koblingspladerne HELT fra hinanden, og der vil være et minimalt slid på disse da de kører med forskellig hastighed.

Ved nedbremsning vil jeg aldrig overveje at sætte i frigear! - men hvis man holder i kø eller for rødt i længere tid er det en god ide at sætte den i N... (din lægmuskel har samme ide!)

at koble rigtigt ud er vidst et definitionsspørgsmål. Tror de fleste kørelærer helst ser at man kobler ud så sent som muligt... afhængigt af gear... men passer meget godt med 30-40 km/t.

Med tiden er jeg begyndt at koble ud langt før, for at bilen kan trille længst muligt, og derved spare brændstof. Det kræver dog at man kan læse traffikken længere fremme

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
weff
Nej. Jeg bremser først og så træder jeg koblingen ned hen ad vejen.

Det er en dum vane at koble ud før man begynder at bremse, for så sidder det i kroppen at man først sparker koblingen ned og så bremser hvis man en dag skal lave en katastrofeopbremsning. Så vil jeg hellere nå at stoppe og så bilen går i stå, i stedet for at holde i tomgang og have kørt en ned.

Under en katastrofeopbremsning er det bedst at træde koblingen ned samtidig med bremsen. Selvfølgelig er bremsen vigtigst, men træder man ikke koblingen vil motoren modarbejde bremsen og prøve at tvinge de drivende hjul til at køre videre. Jeg ved godt at motoren vil ende med at gå i stå, men ikke inden den når ned i de for lave omdrejninnger hvor den ikke kan holde sig selv igang mere.

Hvis du kører en ældre bil uden ABS, vil den naturligvis gå ud med det samme, hvis du klodser bremsen, men det vil være at foretrække, at du lige præcis undgår at blokere hjulene.

Da jeg tog kørekort havde jeg også lidt svært ved at bruge koblingen rigtigt. Specielt hvis jeg skulle rundt i et 90 graders sving, ville jeg gerne koble ud, selvom jeg måske ikke behøvede at skifte gear, men det er den slags man skal arbejde med efter man har fået kørekortet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina

Afhængig af situationen kobler jeg ud og lader bilen løbe farten af. Det kan ske hvis jeg kommer med f.eks. landevejshastighed og skal stoppe ved et kryds. I tættere trafik med sving m.m. holder jeg den i gear, da det bl.a. giver en bedre føling med hastigheden i kraft af motorlyden.

Imidlertid er der et par andre oversete elementer man bør fokusere på. Hvis man er en forsigtigper i trafikken og kører i en bil man skivebremser på baghjulene, som jo er en god ting, bør man sørge for at bruge bremserne.

Ved almindelig "listen rundt" bremser man almindeligvis ret moderat, og derved aktiveres bagbremserne dårligt nok. Der sidder en ventil imellem for og bag, som reducerer bremsekraften til baghjulene.

Resultatet er at de bagerste bremseskiver ruster og bliver ru, og bremsecylindrene kan sætte sig. Derved bliver de mere eller mindre uanvendelige den dag hvor "rattet skal trækkes op om ørene". DERFOR sørg for at motionere dine bremser, så de er optimale, men sørg for at du IKKE har en lige bag dig ! Mange fælge er så "gennemsigtige" at du sagtens kan se status på bagskiverne.

En anden god routine er at vedligeholde håndbremsen. Gør det til en vane at anvende en gang om dagen, så den ikke ruster fast.

Kommentarer til slitage ved motorbremse:

Når motoren arbejder opstår der tryk på stemplerne i størrelsesordenen flere tons. Dette tryk formidles ned på krumtappen via plejlstangen og dets lejre og videre igennem transmissionen. Disse kræfter er langt større end de tilsvarende kræfter der hersker ved motorbremse, selvom slitagen foregår lidt andre steder. Modsat normal motordrift trækker man ved motorbremse i 50 procent af tiden i stemplerne, og slider derved i plejlstængernes underfald, men da lejerne her er af samme beskaffenhed som den anden halvdel, skal de såmænd nok holde til en million kilometer ned af bjerge. Stempel og cylindervæg bliver også slidt i modsatte side i.f.t. normal drift, men er også her minimal. Husk at oliepumpen leverer lige meget smøring ved træk eller påløb.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
weff
Kommentarer til slitage ved motorbremse:

Når motoren arbejder opstår der tryk på stemplerne i størrelsesordenen flere tons. Dette tryk formidles ned på krumtappen via plejlstangen og dets lejre og videre igennem transmissionen. Disse kræfter er langt større end de tilsvarende kræfter der hersker ved motorbremse, selvom slitagen foregår lidt andre steder. Modsat normal motordrift trækker man ved motorbremse i 50 procent af tiden i stemplerne, og slider derved i plejlstængernes underfald, men da lejerne her er af samme beskaffenhed som den anden halvdel, skal de såmænd nok holde til en million kilometer ned af bjerge. Stempel og cylindervæg bliver også slidt i modsatte side i.f.t. normal drift, men er også her minimal. Husk at oliepumpen leverer lige meget smøring ved træk eller påløb.

Og forresten, en lille ekstra bonus, udover at man ikke slider bremserne når man motorbremser, så kan man også spare benzin. En motor med elektronisk indsprøjtning, hvilket de fleste har siden engang i 90'erne, vil slet ikke bruge benzin, hvis motoren kan holdes igang uden. Så når du sænker farten eller triller ned ad bakken i gear, så kører du altså gratis, hvad benzin angår. Det manglede jo også bare med at det ekstra benzin det koster at komme op :klap:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47

Den der med slitage ved motorbremse hører vist hjemme i den afdeling der skal undersøges af "Mythbusters" det lyder som en "Urban Legend" for mig.

Min kørelærer sagde altid at man før svinget skulle være nede i det gear man skal fortsætte i når man har drejet hvilket er en utrolig god ide som får trafikken til at flyde. Der er ikke noget værre end en der skal til at skifte gear midt i et sving og fumler rundt med kobling og gearstang.

Jeg motorbremser altid lidt, jeg har en gang været med til at køre galt (som passager) fordi føreren undlod det. Der var kommet islag. Føreren kørte hen mod et kryds, koblede ud, satte i frigear og bremsede så. Vi skred sidelæns over krydset og ramte et hus. Hvis han havde brugt motorbremsen havde han måske opdaget isen lidt før........ og måske ikke ;)

Om man motorbremser eller ej er et spørgsmål om temperament men at påstå at motoren tager skade af det for at bakke sine synspunkter op er helt ude i hampen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lover-moses

Hvis man nu lige så efter engang, så skrev jeg at påløb ikke ødelægger motoren, det slider kun unødvendigt på motor og gearkasse.

At motorbremse slider mere på motoren, bla. også tandremmen, da motoren "accelererer" hver gang man gearer ned. Det kan ikke diskuteres.

Men udover det, så er det langt mere økonomisk at bruge håndbremsen, i stedet for motoren. Specielt for biler med skivebremser bag. De fleste bagbremser (med skiver) bliver skiftet fordi skidtet sidder fast.

Og hvad er det for noget pladder at motoren ikke bruger benzin når man kører påløb? Hvordan holder den sig så igang? Den kan jo antænde brændstoffet hvis ikke der er noget brændbart i cylinderne.. Desuden vil stemplerne smelte, da de ikke får noget køling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
My-Toyota-is-my-god
Hvis man nu lige så efter engang, så skrev jeg at påløb ikke ødelægger motoren, det slider kun unødvendigt på motor og gearkasse.

At motorbremse slider mere på motoren, bla. også tandremmen, da motoren "accelererer" hver gang man gearer ned. Det kan ikke diskuteres.

Men udover det, så er det langt mere økonomisk at bruge håndbremsen, i stedet for motoren. Specielt for biler med skivebremser bag. De fleste bagbremser (med skiver) bliver skiftet fordi skidtet sidder fast.

Og hvad er det for noget pladder at motoren ikke bruger benzin når man kører påløb? Hvordan holder den sig så igang? Den kan jo antænde brændstoffet hvis ikke der er noget brændbart i cylinderne.. Desuden vil stemplerne smelte, da de ikke får noget køling.

og du er mekaniker????

motoren holdes igang af af hjulene, der er dreve af bilens inerti!

Bruge håndbremsen? ... håndbremsen bruges når man holder stillle og til nød... hvorfor skulle jeg bruge den og ikke min fod? jeg kan desuden ikke både bremse og skifte gear, styre og skifte gear, hvis jeg samtidigt skal bruge håndbremsen.

Og mht. at sætte skiverne bagved fast... så kører jeg yota og har ikke bøvl med det :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...