Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

nord12

Kobling - hvornår?

Recommended Posts

nord12

Hej!

Er jeg den eneste, der ikke kan finde ud af, hvornår man præcis benytter koblingen i en bil? Det tror jeg desværre.

Min kørelærer siger, at det nok skal komme, men jeg har altså brug for at vide det helt norrekt fra starten.

Jeg ved, at man bruger kobling ved start af bil og ved gearskift. Men hvornår ellers? Hvad med ved bremsning, etc.?

Håber I kan hjælpe mig

Hej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
vondutchen

Når du skal holde stille, altså bremse helt op skal du også tråde koblingen for ellers går bilen i stå.

Jeg er også ved at tage kørekort, og er heldigvis snart færdig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nord12

skal du have. Det gjorde jeg faktisk også på banen, men blev lettere forvirret, hver gang vi nåede et kryds ude i den virkelige verden, og min kørelærer kun sagde brems. Og jeg har stillet ham det samme spørgsmål - og fik svar af dig. Tusinde tak!

Så når du nærmer dig et kryds eller skal holde ind ved siden, træder du først koblingen helt ned og så bremser du videre med bremsen, ikke?

Hvis du så skal fortsætte i et kryds - altså uden at stoppe helt, men blot bremse lidt - bruger du så udelukkende bremsen?

Tak for hjælpen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GunnyHighway80
skal du have. Det gjorde jeg faktisk også på banen, men blev lettere forvirret, hver gang vi nåede et kryds ude i den virkelige verden, og min kørelærer kun sagde brems. Og jeg har stillet ham det samme spørgsmål - og fik svar af dig. Tusinde tak!

Så når du nærmer dig et kryds eller skal holde ind ved siden, træder du først koblingen helt ned og så bremser du videre med bremsen, ikke?

Nej. Jeg bremser først og så træder jeg koblingen ned hen ad vejen.

Det er en dum vane at koble ud før man begynder at bremse, for så sidder det i kroppen at man først sparker koblingen ned og så bremser hvis man en dag skal lave en katastrofeopbremsning. Så vil jeg hellere nå at stoppe og så bilen går i stå, i stedet for at holde i tomgang og have kørt en ned.

Hvis du så skal fortsætte i et kryds - altså uden at stoppe helt, men blot bremse lidt - bruger du så udelukkende bremsen?

Tak for hjælpen.

Hvis du kan blive i det samme gear, og du ved at du kan køre over, er der ingen grund til at koble ud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mettepigen1976

Hallo. Hvis du er ved at tage kørekort, er det nok meget nødvendigt for dig at vide, hvordan bilen fungere inden du sætter dig bag rattet og kører ud på vejen!!!! Koblingen bruges ved gearskift, og ik andet!!! Bremsen bruges til at bremse bilen med. Sæt gearet i neutral og slip koblingen, og brug derefter bremsen, for træder du på koblingen konstant, kan du ødelægge den. Kobling og bremse er to forskellige ting, så sæt dig godt ind i det, INDEN du kører ud på vejene!!! Tak, smil

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nord12

ind i teknikken, men som du kan se, har mange - forskellige meninger. Det kan godt være ret forvirrende, når man er ny.

Hej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GunnyHighway80
Hallo. Hvis du er ved at tage kørekort, er det nok meget nødvendigt for dig at vide, hvordan bilen fungere inden du sætter dig bag rattet og kører ud på vejen!!!! Koblingen bruges ved gearskift, og ik andet!!! Bremsen bruges til at bremse bilen med. Sæt gearet i neutral og slip koblingen, og brug derefter bremsen, for træder du på koblingen konstant, kan du ødelægge den. Kobling og bremse er to forskellige ting, så sæt dig godt ind i det, INDEN du kører ud på vejene!!! Tak, smil

Du kobler ud, sætter bilen i frigear og bremser du?

Det er ikke særligt hensigstmæssigt, da du har en forkert "rytme" i kroppen, den dag hvor du har brug for at bremse hurtigt.

Kobling/gearskift foregår efter nedbremsningen er påbegyndt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GunnyHighway80
ind i teknikken, men som du kan se, har mange - forskellige meninger. Det kan godt være ret forvirrende, når man er ny.

Hej

Det kan det, men få din kørelærer til at forklare dig teknikkerne. Det er det du bataler ham for!

Held og lykke med kortet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nord12

Ja, det forsøger jeg også. Men han bruger det meste af tiden på at tale om sit privatliv ... Han er nu alligevel en flink fyr.

Hej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skjult
Du kobler ud, sætter bilen i frigear og bremser du?

Det er ikke særligt hensigstmæssigt, da du har en forkert "rytme" i kroppen, den dag hvor du har brug for at bremse hurtigt.

Kobling/gearskift foregår efter nedbremsningen er påbegyndt.

Der er en lille krølle på den historie. Med moderne biler og ABS er den metode god nok. Kører man i en ældre bil uden ABS vil jeg anbefale, at man vænner sig til at koble ud først.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...