Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

poweroff

De forbudte navne...

Recommended Posts

poweroff

Fra nyhederne på tv2.dk:

Siden Folketinget sidste efterår besluttede at gøre det nemmere at ændre navn, er listen over forbudte navne blevet længere.

Senest har Ministeriet for familie- og forbrugeranliggender afvist et foræl*drepar, der ville kalde deres datter for Cirkel, skriver Berlingskes ny gratisavis dato.

Blandt de forbudte pigenavne er Baselika, Bjælde, Cinus, Denpfi, Lykkez, Frille, Ikea, Mhshed, Petit, Piel og Plaza, mens drengene f.eks. ikke må hedde Bacchus, Bais, Bandito, Bimme, Pirmin og Po.

Navne, som børnene kan drilles med eller er til ulempe for dem, er ikke tilladt ifølge den nye navnelov.

Jeg må sige, at jeg er helt enig med Ministeriet i denne sag. Der ser desværre ud til at være en stigende tendens hos nybagte forældre til at skulle vælge helt særegne, unikke og til tider direkte mærkelige navne til deres børn. Mange ser deres nyfødte som helt unikke og superdejlige (:gogo: ), og de mener derfor også, at børnene skal have et helt unikt, særegent og uforligneligt navn, som kan matche deres unikke status i dette univers (:boo: )

Måske der er nogen herinde, der kan besvare alle disse spørgsmål? Hvorfor har mange forældre denne tendens til at finde på mærkværdige og alternative/sjældne navne til deres børn? Hvorfor er det pludselig negativt, hvis man har et almindeligt navn? Er det virkelig puha at være en del af en mængde? Skal alle være unikke og superegoister? Og tænker man overhovedet på barnets tarv når man navngiver det? Som jeg ser det er et navn en stor gave fra forældre til børn... men det kan også være en evig forbandelse, hvis man ikke tænker sig om og ser lidt ud i fremtiden.

Hvem i alverden kan finde på at kalde sit barn for Cirkel, Lykkez, Bandito eller Bimme, som er blandt de nye afviste navne? Det kan godt være at forældrene ikke umiddelbart kan se drillemulighederne, men det kan andre børn... og det bliver udnyttet. Hvad rimer f.eks. på Janus? :tie: Et ekstremt sødt og dejligt navn, men som en knægt vil skulle høre meget for de første 15-20 år af sit liv.

Et lille surt opstød herfra over tendensen til altid at skulle afvige fra normen, uanset omkostningerne for andre... selv hvis det er vores egne børn :badr:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ladkreativitetenleve
Skjult

Jeg kan desværre ikke give dig svar, men er enig-enig-enig!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Farmor_Frida
Fra nyhederne på tv2.dk:

Jeg må sige, at jeg er helt enig med Ministeriet i denne sag. Der ser desværre ud til at være en stigende tendens hos nybagte forældre til at skulle vælge helt særegne, unikke og til tider direkte mærkelige navne til deres børn. Mange ser deres nyfødte som helt unikke og superdejlige (:gogo: ), og de mener derfor også, at børnene skal have et helt unikt, særegent og uforligneligt navn, som kan matche deres unikke status i dette univers (:boo: )

Måske der er nogen herinde, der kan besvare alle disse spørgsmål? Hvorfor har mange forældre denne tendens til at finde på mærkværdige og alternative/sjældne navne til deres børn? Hvorfor er det pludselig negativt, hvis man har et almindeligt navn? Er det virkelig puha at være en del af en mængde? Skal alle være unikke og superegoister? Og tænker man overhovedet på barnets tarv når man navngiver det? Som jeg ser det er et navn en stor gave fra forældre til børn... men det kan også være en evig forbandelse, hvis man ikke tænker sig om og ser lidt ud i fremtiden.

Hvem i alverden kan finde på at kalde sit barn for Cirkel, Lykkez, Bandito eller Bimme, som er blandt de nye afviste navne? Det kan godt være at forældrene ikke umiddelbart kan se drillemulighederne, men det kan andre børn... og det bliver udnyttet. Hvad rimer f.eks. på Janus? :tie: Et ekstremt sødt og dejligt navn, men som en knægt vil skulle høre meget for de første 15-20 år af sit liv.

Et lille surt opstød herfra over tendensen til altid at skulle afvige fra normen, uanset omkostningerne for andre... selv hvis det er vores egne børn :badr:

Jeg er enig med dig... Bortset lige fra Janus-navnet... Det har ikke givet flere drillerier, for dem jeg kender med det navn, end mit har givet mig... Og jeg hedder altså noget MEGET almindeligt når jeg er civil :D

Bortset fra det, er der da mange navne der er tilladt, som måske ikke burde være det, når man ser på nogen af de "nye forbudte"...

Hvad med Persille? Det må man gerne hedde, selvom man så hedder det samme som en krydderurt, hvilket for mange børn er en oplagt drilleårsag :forvirret

Og man må gerne hedde Zeus men ikke Bacchus? :forvirret

Der er lissom noget der ikke HELT hænger sammen synes jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ditze

På den skole min far arbejde på er der en pære dansk pige der hedder Morgen.. Synes godt nok det er for specielt.. Hvis de var fra asien kunne jeg forstå det da det er et ret normalt navn...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Malene818
Jeg er enig med dig... Bortset lige fra Janus-navnet... Det har ikke givet flere drillerier, for dem jeg kender med det navn, end mit har givet mig... Og jeg hedder altså noget MEGET almindeligt når jeg er civil :D

Bortset fra det, er der da mange navne der er tilladt, som måske ikke burde være det, når man ser på nogen af de "nye forbudte"...

Hvad med Persille? Det må man gerne hedde, selvom man så hedder det samme som en krydderurt, hvilket for mange børn er en oplagt drilleårsag :forvirret

Og man må gerne hedde Zeus men ikke Bacchus? :forvirret

Der er lissom noget der ikke HELT hænger sammen synes jeg.

Hvad så med Arla - hvilket er et godkendt pigenavn - det er vist også et "godt" moppe-navn

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Farmor_Frida
Hvad så med Arla - hvilket er et godkendt pigenavn - det er vist også et "godt" moppe-navn

Er det? :8:

Stakkels dem der bliver kaldt det :rulle:

"helt vild frisk" :tie:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Melba_love

Altså, jeg er så en af de super egoistiske forældre, der har givet mine børn specielle navne.:sarkasme: Ikke sådan WTF navne, men navne, der skulle godkendes først.

Der er da noget om, at mine børn, naturligvis, er heeeelt specielle:sarkasme: , og derfor skal hedde noget unikt:-D Men den primære grund til, at mine børn ikke hedder det samme som naboen, er en hel anden.

Efter at ha' arbejdet med børn i flere år, har mange navne en personlighed i mit univers. Derfor måtte vi finde navne, som ingen af de børn jeg har arbejdet, hedder. Ingen nem opgave. Men det er da lykkedes og vi er glade for vores tøsers, næsten normale, navne.:-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Heidi

Godkendte drengenavne : Bror, Broder og skat ???

Øhm ikke noget jeg ville kalde mine unger...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Melba_love
Godkendte drengenavne : Bror, Broder og skat ???

Øhm ikke noget jeg ville kalde mine unger...

Jeg kalder da ellers begge mine unger Skat i flæng :devil2:

Og kender faktisk en Bror, uden at ha' tænkt videre over det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zollverein
Fra nyhederne på tv2.dk:

De navne der er nævnt i nyheden er selvfølgelig også ekstreme og der vil jeg give dig fuldstændig ret.

Til gengæld kan samme situation (drillerier) jo også opstå hvis barnet har et udenlandsk navn man ikke kender herhjemme.

Jeg hedder f.eks. Pernille og er vokset op i henholdsvis Frankrig (de første 10 år) og Tyskland (de næste 13). I ingen af disse to lande kender man det navn, og alle troede at det var "hjemmelavet" af mine forældre.

Tro mig jeg er blevet drillet med mit navn (Kamille, Pille, Promille er kun et udpluk)! Jeg har ønsket det langt væk og været rasende på mine forældre fordi de valgte at kalde mig det. Min mor, som er dansker, har bare altid syntes at det var et pænt navn.

Jeg kan huske da jeg startede i 5. klasse i Tyskland var mine forældre til samtale hos min biologi-lærer. Da de kom ind, sagde de så at de var Pernille's forældre og lærinden svarede så med: "Nå, hende med det ekstravagante navn!". Aha. Også ernormt fedt at starte i en ny klasse og opleve at hele klassen bryder ud i latter de først par gange ens navn bliver råbt op af læreren.

Jeg kan huske det som en kæmpe-befrielse da jeg i en alder af 24 flyttede til Danmark og for første gang kunne sige hvad jeg hed uden at skulle gentage det og stave til det.

Pga. min egen erfaring kunne jeg aldrig drømme om at give mine børn navne som er for opsigtsvækkende, komplicerede eller opfordrer til underlige associationer.

Men ja, tendensen er der og der er meget der tyder på at det ikke længere drejer sig om at finde et sødt og passende navn, men mere om at finde noget der er så langt ude som muligt, så børnene adskiller sig mest muligt. De tænker bare ikke over at det ofte går udover børnene og at det er en større belastning end alt andet.

Jeg så engang en dokumentarfilm om mærkelige navne. Der var en mor som absolut synes hun skulle kalde sin datter for "Prestige" og det var ikke i USA, men i Tyskland. Det er jo helt sindssygt! Jeg gad godt vide hvordan hun tænker at sådan et navn skal være til gavn for barnet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...