Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Angel_29

Cement/beton og tørretid..??

Recommended Posts

Angel_29

Vi har støbt (eller hvad det hedder) en holder til et spindelvævs-tørrestativ ned i jorden ude på græsplænen.

Er der nogen der ved hvor længe cementen/betonen skal tørre før man kan sætte stativet ned i holderen??

Vi gjorde det i går aftes...men er det mon helt tørt efter 24 timer, eller skal jeg vente til i morgen aften med at sætte stativet i holderen? Så der er gået 2 døgn?

Håber der er nogen der ved noget om det..:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
rynke10

Hvis det nu var bunden i min altan på 12 sal, så ville jeg vente noget længere :) Beton er lang tid om at hærde helt.

Men til et stativ tror jeg ikke i behøver vente mere end 2 dage. Det afhænger naturligvis af blandingen og hvor meget vand der er i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
afroditte32
Vi har støbt (eller hvad det hedder) en holder til et spindelvævs-tørrestativ ned i jorden ude på græsplænen.

Er der nogen der ved hvor længe cementen/betonen skal tørre før man kan sætte stativet ned i holderen??

Vi gjorde det i går aftes...men er det mon helt tørt efter 24 timer, eller skal jeg vente til i morgen aften med at sætte stativet i holderen? Så der er gået 2 døgn?

Håber der er nogen der ved noget om det..:)

For et støbt gulv i alm. stuetemperatur siger man 24 timer, så mon ikke det er tørt på et par dage med fuld sol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mr.McPhisto

24 timer.. uden tvivl...

beton er først fuldt hærdet efter 21 dage ved en temperatur på 20 grader..

Men efter 24 timer bliver det ikke hårdere.. ihvertfald ikke noget der har betydning for et tørrestativ

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Angel_29

Ok.Tak for svarene :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sgt.Bob
For et støbt gulv i alm. stuetemperatur siger man 24 timer, så mon ikke det er tørt på et par dage med fuld sol

Bare for en ordens skyld; beton skal hærde og ikke tørre. Fuld sol og udtørring er ikke godt for betonens færdige egenskaber.

Men ellers er jeg enig med Mr.McPhisto

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mr.McPhisto
Bare for en ordens skyld; beton skal hærde og ikke tørre. Fuld sol og udtørring er ikke godt for betonens færdige egenskaber.

Men ellers er jeg enig med Mr.McPhisto

Præcis... men det der sker i hærdnings processen er betonens tryk styrke der bliver væsentlig stærkere.

men i sådan en klods er tryk styrken jo ligegyldig... derimod kunne der være behov for noget træk styrke...men den opnås kun i beton ved hjælp af armering.. men stadig ikke nødvendigt for et tørrestativ.

Så se du bare at få vasket og hængt tøjet til tørre :o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Præcis... men det der sker i hærdnings processen er betonens tryk styrke der bliver væsentlig stærkere.

men i sådan en klods er tryk styrken jo ligegyldig... derimod kunne der være behov for noget træk styrke...men den opnås kun i beton ved hjælp af armering.. men stadig ikke nødvendigt for et tørrestativ.

Så se du bare at få vasket og hængt tøjet til tørre :o)

Beton har en trækstyrke den er bare cirka en tiendedel af trykstyrken. Denne trækstyrke er der også brug for i forbindelse med et tørrestativ, men de påvirkninger der kommer fra sådan en lille pind er rimeligt ubetydelige.

Derudover hærder beton i årevis, men langt den største styrkeudvikling kommer de første dage. Normalt anser man dog betonen for færdighærdet efter 28 dage og ikke som du skrev tidligere 21.

Og jeg ville også begynde at tørre tøj allerede nu,

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.