Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

alphilia

Hot pot med oksekød og lakridsrod

Recommended Posts

alphilia

Jeg blev spurgt om jeg ikke ville lægge opskriften ind på den ret jeg fortalte om forleden, opskriften kommer her:

Hot Pot med oksekød, øl og lakridsrod

6 personer hovedret:

1 kg okse- eller kalvekød; kæber, tykkam eller bov

2 løg

2 stængler blegselleri

1 helt hvidløg

2 gulerødder

25 g hvedemel

2 spsk smør

chili

¾ dl kirsebæreddike eller balsamico

200 g let udblødte svesker

4 laurbærblade

4 kviste rosmarin

10 cm lakridsrod

1 l bouillon eller vand

2 flasker maltøl (fx gamle Carlsberg)

sukker, havsalt, peber fra kværn

Fjern evt. sener og fedt fra kødet. Har du fået en hel steg så del den i 3 til 4 stykker. Krydr generøst med salt og peber og lad kødet trække en times tid eller gerne natten over. Er du kommet for sent i gang så spring dette punkt over.

Indstil ovnen på 150 gr. Skær løg, bladselleri, hvidløg og gulerødder i mindre stykker. Vend kødet i mel krydret med salt og peber. Opvarm det klarede smør i en tykbundet gryde og brun kødet på alle sider. Tag kødet op. Tilsæt grøntsagerne og chili (du må prøve dig frem med mængden) og sauter indtil det begynder at skifte farve. Kom kirsebæreddike ned til grøntsagerne og kog næsten bort. Kom kødet tilbage i gryden. Kom udblødte svesker, laurbærblade, rosmarin og lakridsrod i gryden. Hæld al væsken i. Kog op og skum urenhederne bort. Læg låg på gryden og stil den i ovnen 3-4 timer til kødet er så mørt at det falder fra hinanden når du stikker i det med en gaffel. Skum fedtet fra. *

Tag kødet op ad gryden og hold det varmt. Fisk lakridsrod, laurbærblade og rosmarin op og smide det ud. Si skyen fra svesker og urter og kog den ind til en passende koncentration. Smag den til med salt, sukker , peber og kirsebæreddike. Du kan nu vælge at skære nogle nye grøntsager i mundrette stykker og koge dem møre i skyen eller kom de ’gamle’ grøntsager i igen. Kom under alle omstændigheder sveskerne tilbage i skyen.

*Jeg lod gryden stå på kogepladen ved laveste varme i 3-4 timer i stedet for at stille den i ovnen, det virkede også fint.

Server med kartoffelmos/rodfrugtmos eller godt brød

( ’Spis igennem’ af Claus Meyer og Arne Astrup)

Det er en ret der bare står og passer sig selv når den først er sat over og det smager godt!

God fornøjelse

Alphilia

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mouch

Tusind tak for opskriften - det lyder en rigtig spændende ret, der tilmed kan laves i behagelig god tid før gæsterne kommer :)

Mouch

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.