Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Tine

Støttetråd... Celleforandringer/keglesnit/Og lign.

Recommended Posts

uglek

Hej damer,

Har efter nærkontakt med celleforandringer, været flittig læser på tråden. Synes, der er rigtig mange gode informationer her, så tænkte om nogen kunne være behjælpelig med lidt erfaring... Eller måske bare gode svar

Havde i maj måned i år en lille kontaktblødning, og valgte at få taget et celleskab, der jeg også havde lidt generelt mystisk underliv, med ændret udflåd og lettere murren. Umiddelbart så det visuelt fint ud, ved den gynækologiske undersøgelse hos lægen, men da jeg havde blodigt udflåd i flere dage efter celleskrabet fik jeg en henvisning til gynækolog. Hun undersøgte mig med eddikeopløsning og kikkert, og syntes også at det så normalt ud, så jeg fik noget creme mod infektion, og blev sendt hjem.

En uges tid efter kom smear-svaret, der viste "noget"! Jeg spurgte min læge og hun læste op fra svaret " abnorme celler, der kan stamme fra moderate celleforandringer" og hun mente jeg skulle få det tjekket yderlige hos gyn.

Var heldig at få en tid samme dag, og mødte op, forberedt på biopsier. Min gynækolog syntes tilgengæld, at jeg var ganske hysterisk, og mente ikke at vi skulle gøre yderligere, da det jo så fint ud "deroppe" og at abnorme celler og moderate celleforandringer var forskellige ting, så hvad havde jeg egentlig! Hun kunne ikke selv se svaret da, e-journal først bliver tilgængelig efter 3 uger for andre læger. Og jeg havde jo ikke nogen indikation ( øhhh...ud over kontaktblødning og positiv smearprøve!). Men til sidst efter, at jeg havde sagt det ene og det andet, sagde hun " at det ikke virkede som om jeg ville være tilfreds før vi tog de biopsier...så det gjorde vi så!". Meget ubehagelig måde at blive mødt på, når man er nervøs...

Svaret kom heldigvis hurtigt og dette viste kun let atypi, der stadig var cin, men for lidt til at kunne kategoriseres, og jeg skal til smearprøve hos gyn igen om et halvt år.

Nu til mit spørgsmål....Jeg var inde og tjekke min E-journal, og kunne der læse smearprøve resultatet fra laboratoriet, som min læge fik, og blev lidt chokeret. Der stod at jeg havde mange anormale celler, Der kunne stamme fra moderate eller sværere celleforandringer og blev kategoriseret HSIL. Dette havde jeg ikke fået af vide af min læge og kunne derfor heller ikke fortælle det til gynækologen, da jeg var der...

Er der andre der har oplevet at sådanne forandringer, næsten går i sig selv igen over et par uger? Eller kan det være en betændelse, der har givet udslaget for forandringer, men så er blevet slået ned af den creme, jeg fik? Synes bare selv det lyder mystisk, og er bange for at biopsierne er taget steder, hvor der måske ikke var forandringer, og så har misset der hvor der var....?!

Det skal også nævnes, at jeg havde født, 6 måneder inden, der blev påvist forandringer...ved ikke om andre har erfaringer med, at dette kan påvirke cellerne?

Håber nogen af jer seje damer derude, kan hjælpe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pussikat82

Har fået beskeden om, at min seneste celleprøve indeholdt atypiske celler. Der står i svaret, at undersøgelsen viste lette forandringer, men uden højrisiko-HPV i skrabet. Har snakket med min læge, da jeg også har nogle andre symptomer. Han henviste mig til en gynækolog, så nu går jeg og venter på, at jeg bliver modig nok til at få bestilt en tid. :mellow:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pussikat82

:ae:

Se at få det gjort Pussikat. Det er bedre at få det overstået end at gå og gemme på det  :kys:

Ja, jeg ved det godt. Men der er jo ventetid på tider hos den type læge, og jeg kan ikke få det presset ind før slutningen af september, tidligst. Derudover er jeg også lidt i tvivl om, hvornår den er bedst at få lavet, fordi man ikke må have mens, men jeg har pletblødning midt i mine p-piller, så den er lidt svær at placere. Skal lige have fordøjet nyheden, og så skal jeg have skrevet til dem for at få en tid. Vi har så meget om ørerne for tiden, så det kan desværre ikke blive lige nu, jeg får den lavet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pussikat82

Jeg har oplevet flere gange at de efterlyser sidste mens første dag f.eks. og så får jeg en tid og det har passet hver gang med at det er i p-pille perioden. Jeg tror deres system kan regne den ud mht. antal dage og mens. Jeg tænker at det bare er at få ringet og så bede om en tid ude i fremtiden og så flytte den hvis det viser sig ikke at passe ind. Jeg tænker at du nok ikke skal vente alt for længe, så bliver deres tider i fremtiden bare booket af andre og så ska du vente endnu længere.

Ja, jeg ved det godt. Det er dog pr. mail, de gerne vil kontaktes, så det gør jeg, når jeg kan finde plads til det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
uglek

Hej - jeg ved ikke om denne tråd stadig er aktiv, men jeg fik en masse god indsigt da jeg for 2 år siden fik konstateret celleforandringer - jeg vil gerne spørge ud, om der er nogen der har erfaringer med at få HPV vaccinen efter de er testet positiv for HPV og har fået konstateret celleforandringer? Min gynækolog har anbefalet mig at få den, men jeg kan også læse på blandt andet sundhedsstyrelsens hjemmeside at den ikke hjælper mens du er smittet med fx HPV 16 ( som jeg er testet positiv for) - min gyn mente at mig og min mand muligvis gensmittede hinanden, så hvis jeg fik vaccinen, kunne den bekæmpes hos mig. Men kræver det så ikke at jeg har en "ren" HPV test, før jeg får vaccinen? Jeg er ret forvirret - har ikke noget i mod at få vaccinen men den koster trods alt en god del penge, når man er over 30, så hvis det ikke giver mening virker det ikke så attraktivt. Er der nogen der har erfaringer? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...