innocenze

Farvning af uld

Recommended Posts

innocenze

Jeg har en uldfrakke som en grøn, men jeg aldrig får gået med pga. farven

Kan man godt farve sådan en med en sort tekstilfarve?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xentia

Vi snakker indfarvning og ikke bemaling ikk?

Dylon.. (fås i Panduro og Matas).. men jeg mener, man skal indfarve ved 60 grader og det kan din uldjakke højst sansynligt ikke tåle.. :genert: og så er der lige foer og indmad.. det skal pilles ud, inden du farver noget.

Jeg ville nok nøjes med at dekorere jakken, hvis det var mig.

Xen... :wave:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
innocenze

ja.. har også tjekket dylon ud, og det kan godt farves ved en lavere temperatur... men så er det jo lige det med stoffet på indersiden af jakken..

Det ser ud til at jakken må forblive grøn :badr:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gryntefnug

har farvet en uldfrakke med dylon i maskine ved 40 grader, og det virkede helt fint , man kan dog ikke beregne at farven bliver lige så kraftig/ klar som vist på pakken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
viola652

Jeg har også farvet brun uldfrakke sort med Dylon. Farven endte dog ikke med at blive helt sort, så nu er den bare meget mørkebrun. Det er også fint nok. Så du kan godt farve på de der 40 grader, men du må regne med at farven ikke bliver helt så mørk.

held og lykke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Stellina

hejsa

Jeg medsinder et link til dylon farveguide

Du kan fint farve uld, men alt efter hvilken slags dylon du vælger, bliver farven lidt lysere end angivet på pakken. Den type de anbefaler til uld er rent faktisk den samme som de har brugt i over 40 år. Grunden til at jeg ved det, er at jeg har nogle kapsler med dylon liggende som min far solgte i sin købmandsforretning for 37 år siden, og allerede dengang var de støvede!!!!

Held og lykke

Hilsen Stellina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Rikke

Hej med jer - eller andre!

Nu kan jeg se du skriver at farven skal ske ved 40 grader, og at man kun kan bruge kapsler. Nu er det sådan jeg har to sofaer med uldbetræk der lige kan lynes af, men producenten anbefaler IKKE at man vasker stoffet. Nu har jeg efterhånden vasket temmelig mange uldtrøjer og andet tøj i uld med stort held på den nye vaskemaskines uldprogram, så jeg tør faktisk tage chancen, dog med det forbehold at temperaturen holdes på 30 grader.

Kender i nogen form for farve der kan farve uld allerede på 30 grader?

Desuden vil metoden med kapsler være for omfattende, det vil blive noget værre noget at lave kogekar 8 gange for at få farvet alle betrækkene og det er ikke sikkert det vil blive ensartet. Desuden har jeg engang farvet en top sort på denne måde - det gav et værre svineri og en gryde der var lige til at smide ud. :) Så det vil jeg helst ikke igennem igen.

Med venlig hilsen Rikke :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
encellet

Hej, jeg finder lige denne gamle tråd frem igen, for jeg står med præcis det samme problem som Rikke.

Jeg har en gammel sofa med uldbetræk, som jeg gerne vil have farvet. Jeg har haft vasket betrækket før ved 30 grader på et uldprogram uden problemer. Derfor har jeg disse spørgsmål:

Er der nogen som ved om man kan indfarve uld ved 30 grader med dyrup farver? Eller alternativt om man kan vaske uld ved 40 grader uden at det krymper?

For det andet er jeg lidt forvirret over dyrups forskellige farver, så vidt jeg kan læse mig frem til er der kun en af deres farver, som virker ved lave temeraturer, tilgengæld står der at den kun virker til Bommuld, hør, lærred og viscose (de nævner ikke uld!). Er det den farve i andre har brugt med succes på uldstoffer? Her er et link til farven, så I kan se hvad jeg taler om: http://www.borup-kemi.dk/698ce15b-a81d-4aa1-a4ea-7942b745fc31.W5Doc?mid=8931FE3E-7756-4277-A2B8-A07675A3E01F&&subHeading=Maskinfarve&Heading=Maskinfarve

Håber der er nogen af jer der kan hjælpe, jeg er absolut på ude bane, når det kommer til håndarbejdsting, og frygter for at aflive min sofa med en hæslig misfarvning :tie:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
charmetrold24
har farvet en uldfrakke med dylon i maskine ved 40 grader, og det virkede helt fint , man kan dog ikke beregne at farven bliver lige så kraftig/ klar som vist på pakken.

Hej :)

Jeg ved godt,at det er en gaaaamel tråd,men hvordan blev foret i din jakke efter farveskiftet? Eller havde du fjernet foret inden?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind