Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Moenbeer

Svejse kursus

Recommended Posts

Moenbeer
Klart :gogo:

Er det så af typen der kan "gå" uden på en EUR-palle eller er benene skrå? Førstnævnte er skide smart hvis du f.eks får leveret en motor på en palle :gogo::gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
VeSel

Lige et godt råd: Du skal ikke sætte næsen op efter at begynde med at svejse alu. Det er en del mere tricky end almindelig pladesvejsning. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Moenbeer
Lige et godt råd: Du skal ikke sætte næsen op efter at begynde med at svejse alu. Det er en del mere tricky end almindelig pladesvejsning. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BuzzLightbeer
Ja, det har jeg hørt :) Alu var vist meget temperatur følsomt.

Men jeg så et simpelt alu lodde produkt til et biltræf, som evt kan dække mine små behov. Det krævede kun en blæselampe og noget "loddetin" så var man ellers i gang. :) Men jeg tvivler dog på holdbarheden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Moenbeer
Man kan sagtens lodde alu sammen - det skal naturligvis bare gøres korrekt, men så holder det altså også bare :gogo:

Men jeg tror du skal starte med at lære at TIG'e :klap:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Moenbeer
Man kan sagtens lodde alu sammen - det skal naturligvis bare gøres korrekt, men så holder det altså også bare

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
My-Toyota-is-my-god

Kan i ikke holde et svejsekursus for mig her på debatten, og fortælle lidt om der forskellige svejsetyper... jeg fatter nada

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Moenbeer
Kan i ikke holde et svejsekursus for mig her på debatten, og fortælle lidt om der forskellige svejsetyper... jeg fatter nada

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BuzzLightbeer
Det mest udførlige info på DK'sk ligger her i PDF format :)

Migatronic manualer

Men i kort form....

MIG/MAG er den type du kender fra alm svejsning. Fx plade arb på biler. ( MAG aka Co2 svejsning ) Man har en svejsepistol, hvor der komme tråd og gas ud. Og på selve emnet er sat en minus pol. Når tråden rører emnet opstår en kortslutning, hvor tråden smelter emnet sammen.

Ulempen er at emnet tit bliver svinet til med store mængder slagger og overskuds materiale fra tråden, som så skal slibes væk. Men det gør ikke så meget i grove materialer.

TIC er mere speciel. Her har man en pistol som kun tilsætter gas, og med en specielt spids, som hjælper med at smelte emnet sammen. Og i nogle tilfælle, må man så tilsætte ekstra tråd manuelt. Utrolig lidt spild materiale etc.. Og perfekt til udstødningsrør etc, hvor det krævet at de sammensvejste flader er helt glatte på begge sider, efter end svejsning. Fx, så jeg et rør hos en smed som skulle bruges til medicinal industrien. Ved at fylde røret med gas og TIC'e det sammen.. Så var svejseoverfladen helt glat og plan, både på yder og indersiden af røret :)

Ret mig, de steder hvor jeg tager fejl Buzz :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BuzzLightbeer
Men jeg ved stadig ikke hvilket af deres maskiner er beregnet til TIC... :forvirret

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.