Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
TrustMeImATerminator

Nægte at betale fartbøde - har nogle prøvet hvad der sker?

Recommended Posts

pininfarina
Jeg mindes en kampagne der hed â€10 = 44â€.

10 = 44 blev forklaret således: Hvis man kører 50 km/t i bymæssig bebyggelse og et barn løber ud foran bilen og man kun lige nøjagtig når at bremse op så man ikke rammer barnet, så ville man hvis man havde kørt 60 km/t have ramt barnet med 44 km/t.

Er det nok til at du kan forstå at du skal overholde fartgrænsen? Og nu skriver du ca. 60 km/t. Må man spørge hvad det præcist lød på - mit gæt er lidt over 60 og så har politiet endda trukket 3 km/t fra. Læg derefter til at de fleste bilers speedometer viser for meget i forhold til politiets målinger så har du nok nærmere haft speedometeret på ca. 70. Så betal du nu hellere bøden og vær glad for du ikke slog nogen ihjel.

Denne 10-44 kampagne en blot endnu et eksempel, som appellerer til den inficerede bestand af automobilignoranter. Den slags optager typisk de bilister der tøsebremser, og derfor har rust på bremseskiverne, især i bag, hvilket betyder at de simpelthen ikke er i stand til at bremse på den længde, som bilen er konstrueret til. Som er kuriosum kan nævnes at uhyre få biler kan udbremse en Porsche. Det betyder i praksis at en del biler på de danske landeveje faktisk har en længere bremselængde ved 50 Km/t, end andre bedre biler har ved 60 Km/t.

Så - - hvornår har du sidst checket dine bremser?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
hfs10
Nå?!! Det er ikke det billede man får, når man hører om hvor ATK'erne står. Eller også findes der folk som er bekymret på de mærkeligste steder.

Hvordan kan det forresten være at politiet lystigt kommer med en opvarmede fotovogn, blot fordi folk giver udtryk for at være "utrygge" ved bilernes fart, når politiet ikke gider komme til mange andre utrygge forhold, såsom indbrud?

Synes godt at du kan tage dette emne op i jeres kaffestue, eller hvor I mødes!

Det du nævner omkring prioritering er jo en politisk beslutning.

Vi skal måle et bestemt antal timer pr. år. Det er politisk besluttet.

Og ja så kunne vi jo lave noget andet i stedet :fløjt:

Jeg ved at MC´erne i Nordsjællands Politi faktisk bliver brugt at køre målrettet (synligt) tryghedsskabende i indbrudsplagede områder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Girafmad
Denne 10-44 kampagne en blot endnu et eksempel, som appellerer til den inficerede bestand af automobilignoranter. Den slags optager typisk de bilister der tøsebremser, og derfor har rust på bremseskiverne, især i bag, hvilket betyder at de simpelthen ikke er i stand til at bremse på den længde, som bilen er konstrueret til. Som er kuriosum kan nævnes at uhyre få biler kan udbremse en Porsche. Det betyder i praksis at en del biler på de danske landeveje faktisk har en længere bremselængde ved 50 Km/t, end andre bedre biler har ved 60 Km/t.

Så - - hvornår har du sidst checket dine bremser?

Pænt forkert din klaphat.

Din deceleration når du bremser i din bil ligger mellem 6,8m/sek og 9,8m/sek (minimum lovkrav og højeste fysiske mulige)

Din reaktionstid ligger mellem 0,5 sec og op til 1,5 sec (tid fra der sker noget på vejen til du trykker på bremsen)

Ligger din reaktionstid på 1.5 sec (0,5 er abnormalt, dvs, gribe pile i luften som en ninja!, 1.5 er normalen ikke undtagelsen )

Tilbage til bremse længden sætter vi den til 8.0m/sec (god bil nye bremser) så standser du ved 50km/t efter 33,56 meter (i løbet af 3,2 sekunder)

En bil der køre 60km/t som bremser samme sted køre efter den har tilbagelagt 33,56 meter (efter 2.1 sekund) stadigt 43,7 km/t

derfor er 10=44

Så siger du jo at du har bedre bremser. Men her bliver det så endnu værre, fordi der hvor du holder stille med super bremser, kører du med 48km/t, fordi din bremse længde med 50km/t nu kun er 30 meter, og din reaktionstid er det samme.

Men lad os da tage en bil der kører 50km/t med minimumskarv op imod en normal god bil med gode bremser.

Bil 50km/t bremse evne 6.8m/sec standser efter 35.72 meter.

Bil 60km/t bremse evne 8,0m/sec kører efter 35,72 meter 40km/t

Hov pigen der løb ud på vejen er stadigt død fordi du ville kører 10km/t for stærkt, hvilket på dine 40 km til arbejde hver dag spare dig for max 4 minutter og koster dig en formue i benzin og miljøet en hel krig..

Hav en god dag, nu vil jeg ned og holde vagt på brandstationen og skal igen idag nok ud og klippe en eller anden ud af en bil, eller skrabe et barn af vejen fordi en eller anden spasser kørte 5-10km/t for stærkt

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing
DESVÆRRE !!!!

Jeg har lidt ondt af dig - men du sidder i suppedasen, og du kan lige så godt betale med det samme ....

500 kroner ? Nej jeg tror nærmere du får en bon på 1000 kroner ! :shock:

Det offentlige ( det er politiet en del af ) giver aldrig op - og betaler du ikke - bliver regningen bare større - og du vil - hvis du nægter at betale - blive slæbt i retten - og det bliver det ikke billigere af ......

Skulle du nu - efter retssagen - stadig nægte at betale - har de endnu et "es i ærmet" - for det offentlige kan til enhver tid få din arbejdsgiver til at trække det skyldige beløb i din løn.....

Det offentlige giver aldrig op .....

Jeg har selv prøvet det for nogle år siden, hvor jeg solgte min ejerlejlighed - og midlertidigt fik en "poste restante" adresse på posthuset: Jeg fik en fartbøde på 500 kroner, men da jeg ikke var tilmeldt en fast adresse kunne de ikke sende mig bøden ..... Det første brev jeg fik efter at jeg igen havde fået en ny "fast" adresse var et brev fra Politimesteren ...... På 1700 kroner !

Min erfaring :o er at politiet bruger løn-indeholdelse via skat.

jeg fik en stor fartbøde i Norge, og jeg gjorde en indsigelse pga forholdene, og da trak politiet bare pengene via lønindholdelse da de ikke mente de skulle vente på dem mere. En uge efter kom der dog også et brev fra Norge om at min indsigelse ikke kunne accepteres, så jeg måtte jo æde den uanset hvad.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
lover-moses
Pænt forkert din klaphat.

Din deceleration når du bremser i din bil ligger mellem 6,8m/sek og 9,8m/sek (minimum lovkrav og højeste fysiske mulige)

Din reaktionstid ligger mellem 0,5 sec og op til 1,5 sec (tid fra der sker noget på vejen til du trykker på bremsen)

Ligger din reaktionstid på 1.5 sec (0,5 er abnormalt, dvs, gribe pile i luften som en ninja!, 1.5 er normalen ikke undtagelsen )

Tilbage til bremse længden sætter vi den til 8.0m/sec (god bil nye bremser) så standser du ved 50km/t efter 33,56 meter (i løbet af 3,2 sekunder)

En bil der køre 60km/t som bremser samme sted køre efter den har tilbagelagt 33,56 meter (efter 2.1 sekund) stadigt 43,7 km/t

derfor er 10=44

Så siger du jo at du har bedre bremser. Men her bliver det så endnu værre, fordi der hvor du holder stille med super bremser, kører du med 48km/t, fordi din bremse længde med 50km/t nu kun er 30 meter, og din reaktionstid er det samme.

Men lad os da tage en bil der kører 50km/t med minimumskarv op imod en normal god bil med gode bremser.

Bil 50km/t bremse evne 6.8m/sec standser efter 35.72 meter.

Bil 60km/t bremse evne 8,0m/sec kører efter 35,72 meter 40km/t

Hov pigen der løb ud på vejen er stadigt død fordi du ville kører 10km/t for stærkt, hvilket på dine 40 km til arbejde hver dag spare dig for max 4 minutter og koster dig en formue i benzin og miljøet en hel krig..

Hav en god dag, nu vil jeg ned og holde vagt på brandstationen og skal igen idag nok ud og klippe en eller anden ud af en bil, eller skrabe et barn af vejen fordi en eller anden spasser kørte 5-10km/t for stærkt

Jojo, men i en virkelig situation, ville ham der kørte 60km/t slet ikke behøve at bremse, da det jo er 4min siden han passerede strækningen. :D

Men helt seriøst, problemet i trafikken er ikke folk der kører 5-10km/t for stærkt, det er dem der kører 5-10km/t for langsomt og dem som kører 20km/t+ for stærkt, samt dem som ikke fatter at komme op i fart når de skal flette ind på motorvejen osv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Girafmad
Jojo, men i en virkelig situation, ville ham der kørte 60km/t slet ikke behøve at bremse, da det jo er 4min siden han passerede strækningen. :D

Men helt seriøst, problemet i trafikken er ikke folk der kører 5-10km/t for stærkt, det er dem der kører 5-10km/t for langsomt og dem som kører 20km/t+ for stærkt, samt dem som ikke fatter at komme op i fart når de skal flette ind på motorvejen osv.

Ofte går det da fint når man køre for stærkt, men fart er farligt når det går galt, og ja, folk der ikke kan flette ind på en motorvej og eller ligger og triller med 60-70 eller for den sags skyld ikke aner hvad en fuldt op trukket linje er, er da mindst lige så farlige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina
Oprindeligt indlæg af girafmad:

Pænt forkert din klaphat.

Din deceleration når du bremser i din bil ligger mellem 6,8m/sek og 9,8m/sek (minimum lovkrav og højeste fysiske mulige)

Din reaktionstid ligger mellem 0,5 sec og op til 1,5 sec (tid fra der sker noget på vejen til du trykker på bremsen)

Ligger din reaktionstid på 1.5 sec (0,5 er abnormalt, dvs, gribe pile i luften som en ninja!, 1.5 er normalen ikke undtagelsen )

Tilbage til bremse længden sætter vi den til 8.0m/sec (god bil nye bremser) så standser du ved 50km/t efter 33,56 meter (i løbet af 3,2 sekunder)

En bil der køre 60km/t som bremser samme sted køre efter den har tilbagelagt 33,56 meter (efter 2.1 sekund) stadigt 43,7 km/t

derfor er 10=44

Så siger du jo at du har bedre bremser. Men her bliver det så endnu værre, fordi der hvor du holder stille med super bremser, kører du med 48km/t, fordi din bremse længde med 50km/t nu kun er 30 meter, og din reaktionstid er det samme.

Men lad os da tage en bil der kører 50km/t med minimumskarv op imod en normal god bil med gode bremser.

Bil 50km/t bremse evne 6.8m/sec standser efter 35.72 meter.

Bil 60km/t bremse evne 8,0m/sec kører efter 35,72 meter 40km/t

Hov pigen der løb ud på vejen er stadigt død fordi du ville kører 10km/t for stærkt, hvilket på dine 40 km til arbejde hver dag spare dig for max 4 minutter og koster dig en formue i benzin og miljøet en hel krig..

Hav en god dag, nu vil jeg ned og holde vagt på brandstationen og skal igen idag nok ud og klippe en eller anden ud af en bil, eller skrabe et barn af vejen fordi en eller anden spasser kørte 5-10km/t for stærkt

Ikke fordi fænomenet ikke er set før men girafmad bør læse og forstå de indlæg han reflekterer på.

1.Den opmærksomme læser ville kunne se at jeg taler om bremselængder, ikke standselængder.

2. Standselængden består af den distance der tilbagelægges i reaktionstiden plus bremselængden. Reaktionstiden er typisk 1 sekund. Hvis den varer længere tid er man for farlig i trafikken ifølge min mening!

3. Jeg hævder at der sagtens kan være stor forskel på bilers bremseevner. Jeg hævder ikke at det altid er sådan, men det forekommer.

Det kan være på grund af dårlig vedligehold, ofte på grund af uvidenhed (automobilignorance). Senest har en underafdeling af Færdselsstyrelsen (Grøn trafik tror jeg det hedder) mindsandten kørt en kampagne som opfordrer folk til så vidt som muligt at motorbremse, og spare bremserne. Enhver mekaniker og synsmand kan fortælle de farlige konsekvenser af dette råd. Dækvalget kan også have betydning. Loven kræver minumum decelerationsevne på ca. 6 m/sek* på en ru overflade. Her kan en Porsche typisk gøre det med over 10 m/sek*. Som en sidebemærkning kan jeg oplyse at en Formel 1 racer kan nå en bremseevne på ca. 30 m/ sek* så længe de aerodynamiske midler bidrager max.

Hvis man regner på en tante Tut-bil kørt med tøsebremseri og en bremseevne på 6 m/sek* og sammenligner med en velholdt Porsche (er alle Porscher ikke det?), som kan klare 10 m/sek* på samme overflade, så kan Porschen faktisk stoppe fra 60 Km/t et par meter kortere end tante Tuts Liana, som kørte 50 Km/t da man huggede bremserne i.

Det var det jeg skrev i mit indlæg, som girafmad næppe har læst indenad.

Lige en anden ting girafmad. Hvad i alverden mener du med:

â€Så siger du jo at du har bedre bremser. Men her bliver det så endnu værre, fordi der hvor du holder stille med super bremser, kører du med 48km/t, fordi din bremse længde med 50km/t nu kun er 30 meter, og din reaktionstid er det samme.â€

Det nærmeste jeg kommer den situation er nok hvor jeg sejler med en hurtig færge.

Og til sidst:

Næste gang du er færdig med at skrabe et barn af vejen, synes jeg lige at du bør kigge på den bil der måtte have ramt barnet. Læg mærke til bremseskiverne. Er de blankslidte over hele bremsefladen? Hvis ikke – hvad betyder det så for bremselængden?

Er du forresten nogensinde faldet over en mobiltelefon ved ofrene? Var SMS'en fuldendt og sendt?

* betyder her i anden potens. Ved bare ikke lige hvordan jeg taster det ind her. Pardon.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Girafmad
Ikke fordi fænomenet ikke er set før men girafmad bør læse og forstå de indlæg han reflekterer på.

1.Den opmærksomme læser ville kunne se at jeg taler om bremselængder, ikke standselængder.

2. Standselængden består af den distance der tilbagelægges i reaktionstiden plus bremselængden. Reaktionstiden er typisk 1 sekund. Hvis den varer længere tid er man for farlig i trafikken ifølge min mening!

3. Jeg hævder at der sagtens kan være stor forskel på bilers bremseevner. Jeg hævder ikke at det altid er sådan, men det forekommer.

Det kan være på grund af dårlig vedligehold, ofte på grund af uvidenhed (automobilignorance). Senest har en underafdeling af Færdselsstyrelsen (Grøn trafik tror jeg det hedder) mindsandten kørt en kampagne som opfordrer folk til så vidt som muligt at motorbremse, og spare bremserne. Enhver mekaniker og synsmand kan fortælle de farlige konsekvenser af dette råd. Dækvalget kan også have betydning. Loven kræver minumum decelerationsevne på ca. 6 m/sek* på en ru overflade. Her kan en Porsche typisk gøre det med over 10 m/sek*. Som en sidebemærkning kan jeg oplyse at en Formel 1 racer kan nå en bremseevne på ca. 30 m/ sek* så længe de aerodynamiske midler bidrager max.

Hvis man regner på en tante Tut-bil kørt med tøsebremseri og en bremseevne på 6 m/sek* og sammenligner med en velholdt Porsche (er alle Porscher ikke det?), som kan klare 10 m/sek* på samme overflade, så kan Porschen faktisk stoppe fra 60 Km/t et par meter kortere end tante Tuts Liana, som kørte 50 Km/t da man huggede bremserne i.

Det var det jeg skrev i mit indlæg, som girafmad næppe har læst indenad.

Lige en anden ting girafmad. Hvad i alverden mener du med:

â€Så siger du jo at du har bedre bremser. Men her bliver det så endnu værre, fordi der hvor du holder stille med super bremser, kører du med 48km/t, fordi din bremse længde med 50km/t nu kun er 30 meter, og din reaktionstid er det samme.â€

Det nærmeste jeg kommer den situation er nok hvor jeg sejler med en hurtig færge.

Og til sidst:

Næste gang du er færdig med at skrabe et barn af vejen, synes jeg lige at du bør kigge på den bil der måtte have ramt barnet. Læg mærke til bremseskiverne. Er de blankslidte over hele bremsefladen? Hvis ikke – hvad betyder det så for bremselængden?

Er du forresten nogensinde faldet over en mobiltelefon ved ofrene? Var SMS'en fuldendt og sendt?

* betyder her i anden potens. Ved bare ikke lige hvordan jeg taster det ind her. Pardon.

sikke en væg af tekst, lad mig prøve fra en ende af.

Undskyld, fordi jeg brugte et knapt så pænt ord om dig i starten af mit første indlæg.

Tilbage til det dit modsvar.

1) Om du kalder det, det ene eller det andet, så er der kun 1 ting der har betydning; Det er hvornår stopper din bil i forhold til den fart du køre, ved ikke helt hvor du vil hen med det her punkt.

2) Reaktionstid på 1 sek? jammen det er da fint. Så rammer du med 39 i stedet for 44. Det dør man stadgigt af. (reaktionstid 1sek, 50 & 60km/t bremse evne 8m/sek)

3) En formel 1 bil kan bremse meget ved højre hastighed fordi den har down force som overstiger tyngdekraften, Og det har en normal bil ikke, den har måske en spoiler der skaber lidt turbulæns, men ikke noget der sætter din bremse evne ved 50-60km/t op til over 8-9m/sek

4) (eller lige en ting til som du valgte)

Bil 1 hastighed, 50km/t bremse evne 9.8m/sek standser efter 31 meter, (reaktionstid 1,5sek)

Bil 2 hastighed 60km/t bremse evne 9.8m/sek bevæger sig efter 31 meter med 48km/t (reaktionstid 1,5sek)

Det var egentligt bare et eksempel for at illustrere at selv med gode bremser så standser man ikke så meget hurtigere pga. reaktionstiden er det afgørerene.

5) En stråmand, du kan ikke modargumentere mit argument med en ligene situation som jeg så skal forsvarer, den har intet med den debat vi har at gøre. Dog ja self sker der masser af uheld hvor telefonen er det eneste der har overlevet med en halv besked i bunden af bilen, utroligt man kan lave plastik der kan tåle så meget.

Så lang historie kort, kører du for stærkt så udgør du en unødvendig risiko for andre, og du kan ikke nå at bremse på samme længde som hvis du havde kørt langsommere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
mikmekanik

Holdkæft det er farligt at være på vejene efter alle de indlæg herinde.. DE fleste på Debatten stirre jo mere på deres Spedo end på vejen og den beskaffenhed.. sku mere Farlig at være hellig end at indrømme man indimellem overtræder fartgrænserne i dette land.

Og nej har aldrig fået et klip i kortet.. OG ja jeg indrømmer jeg altid køre for stærkt hvor forholdene tillader det.!!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina
sikke en væg af tekst, lad mig prøve fra en ende af.

Undskyld, fordi jeg brugte et knapt så pænt ord om dig i starten af mit første indlæg.

Tilbage til det dit modsvar.

1) Om du kalder det, det ene eller det andet, så er der kun 1 ting der har betydning; Det er hvornår stopper din bil i forhold til den fart du køre, ved ikke helt hvor du vil hen med det her punkt.

2) Reaktionstid på 1 sek? jammen det er da fint. Så rammer du med 39 i stedet for 44. Det dør man stadgigt af. (reaktionstid 1sek, 50 & 60km/t bremse evne 8m/sek)

3) En formel 1 bil kan bremse meget ved højre hastighed fordi den har down force som overstiger tyngdekraften, Og det har en normal bil ikke, den har måske en spoiler der skaber lidt turbulæns, men ikke noget der sætter din bremse evne ved 50-60km/t op til over 8-9m/sek

4) (eller lige en ting til som du valgte)

Bil 1 hastighed, 50km/t bremse evne 9.8m/sek standser efter 31 meter, (reaktionstid 1,5sek)

Bil 2 hastighed 60km/t bremse evne 9.8m/sek bevæger sig efter 31 meter med 48km/t (reaktionstid 1,5sek)

Det var egentligt bare et eksempel for at illustrere at selv med gode bremser så standser man ikke så meget hurtigere pga. reaktionstiden er det afgørerene.

5) En stråmand, du kan ikke modargumentere mit argument med en ligene situation som jeg så skal forsvarer, den har intet med den debat vi har at gøre. Dog ja self sker der masser af uheld hvor telefonen er det eneste der har overlevet med en halv besked i bunden af bilen, utroligt man kan lave plastik der kan tåle så meget.

Så lang historie kort, kører du for stærkt så udgør du en unødvendig risiko for andre, og du kan ikke nå at bremse på samme længde som hvis du havde kørt langsommere.

Citat: "sikke en væg af tekst, lad mig prøve fra en ende af"

Derfor vil jeg gøre dette kort.

Hvorfor læser du ikke bare de indlæg, som du reflekterer på.

Du reagerer på noget du tror jeg har skrevet, og ikke på hvad jeg har skrevet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind



×
×
  • Opret ny...