Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Karen69

Hvad er det korrekte ??

Recommended Posts

Karen69

Nu har det IGEN været "oppe og vende", så nu håber jeg at der imellem jer er klogt hoved, som kan enten give mig ret eller uret.

Diskussionen går omkring den KORREKTE betegnelse for diverse familiemedlemmer - ikke hvad man "bruger"; men den KORREKTE form.

Min påstand er ...

Faster = Far's søster

Moster = Mor's søster

Farbror = Far's bror

Morbror = Mor's bror

Tante = gift med Farbror el. Morbror

Onkel = gift med Faster el. Moster

Og hvis der er nogen der ved om Bedstefar/mor er en betegnelse der gælder både for mormor/morfar & farfar/farmor eller om det er nogle helt andre ????

På forhånd TAK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sjo

Men onkel kan vel også være en farbror, eller hvad? Jeg har to onkler og den ene er min fars bror...

Sjo *der nok bare spasser rundt i familiebetegnelserne*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karen69

Sjo.

Det er lige det - JEG mener at Onkel'er og Tanter IKKE er blodbeslægtede; men gift ind i familien. Derfor er et par som "Tante og Onkel" overhovedet ikke muligt. !!??

Og nu taler jeg stadig ikke om, hvad man bruger i familien; men hvad der er den korrekte betegnelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sjo
Citat fra Karen69

Sjo.

Det er lige det - JEG mener at Onkel'er og Tanter IKKE er blodbeslægtede; men gift ind i familien. Derfor er et par som "Tante og Onkel" overhovedet ikke muligt. !!??

Og nu taler jeg stadig ikke om, hvad man bruger i familien; men hvad der er den korrekte betegnelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sofie*74

Ifølge mig:

Faster (eller tante) = Far's søster

Moster (eller tante) = Mor's søster

Farbror (eller onkel) = Far's bror

Morbror (eller onkel) = Mor's bror

Tante = gift med Farbror el. Morbror (eller onkel)

Onkel = gift med Faster el. Moster (eller tante)

Farmor og mormor kan også kaldes bedstemor

Farfar og morfar kan også kaldes bedstefar

Ligesådan er det altså med onkel og tante, de betegnelser kan bruges også om farbrødre, mostre osv. Der er frit valg. Onkel, tante og bedsteforældre er en slags fællesbetegnelse.

Kærlig hilsen

Sofie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg giver dig også helt ret mht. din liste.

I øvrigt hørte jeg engang, at den etymologiske forklaring på bedstemor og bedstefar er, at børnene var høflige overfor de ældre og titulerede dem med 'bedste'. Altså lidt a la 'ærværdige' (dårlig sammenligning, jeg ved det).

Sulu *for træt til at slå det efter lige nu*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
muspel

altså i min ordbog står der under moster: en søster til en persons mor er lig med tante er ikke lig med faster.

Det må vel betyde, at man godt kan kalde mors søster for både tante og moster, men ikke faster (det ville nok også lyde lidt fjollet)

Jeg bruger nu de "gamle" betegnelser, morbror farbror mm, men tror nu nok man efterhånden er ved at afskaffe dem. Har aldrig tænkt på det kunne sidestilles med mormor, farmor overfor bedstemor. Den holder jeg nu også fast ved. Min mormor vil ikke kaldes bedstemor, hun synes det lyder gammelt!

-muspel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
the-islandgirl

Jeg har en veninde der har lært sine børn, at kalde deres morbrors kæreste for faster.

Det gi´r et ryk i mig, hvergang det bliver sagt ... men da jeg ved at, jeg aldrig vil kunne få hende overbevist om at det er forkert, har jeg valgt bare at tie stille :)

Henriette *der kalder mormor for bedstemor og selv skal være bedstemor engang om mange år*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
siny

Jeg vil også give Karen69 ret.

I min familie har vi også altid brugt de "korrekte" definitioner som morbror & tante, moster & onkel. Mine bedsteforældre har også altid heddet hhv. mormor & morfar og farmor & farfar.

Men man kan måske godt bruge tante og onkel som fællesbetegnelse for forældres søskende også, ligesom bedstemor og -far er en fællesbetegnelse. Det skal jeg ikke kunne sige, da vi som sagt ikke bruger det i min familie.

Men det gør det da lettere at holde styr på de indbyrdes familieforhold, hvis man bruger de "rette betegnelser".

siny

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sjo
Citat fra siny

Men det gør det da lettere at holde styr på de indbyrdes familieforhold, hvis man bruger de "rette betegnelser".

siny

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.