susanne0902

Kan jeg sige noget?

Recommended Posts

susanne0902

Hej 

Vi har en søn på 25 år som har fødselsdag juleaften, sorry 

Han har for 5 mdr siden fundet en sød kæreste på 20 år som stadig bor hjemme og som bliver opvartet inalle ender og kanter af primært sin mor, hun er enebarn og forældrene er gift med hinanden.

Vores søn og kæresten flytter sammen i en anden lejlighed fordi den ham har nu er for lille. Kæresten er gået helt i selvsving sammen med sin mor, og har handlet ret vildt ind til den nye lejlighed, da hun iflg hendes mor skal have alt fra starten, den ene gang vi har mødt hendes forældre virkede det nærmest som om det var moderen der skulle flytte hjemmefra.

Vores søn er ret hængt op pga studie og et kæmpe arbejde som formand for en forening og praktik i forbindelse med udd. så han har meldt sig lidt ud af flytningen, da han har så meget andet at lave. 

Kæresten har en ret stor familie som er meget sammen, og bor ret tæt på hinanden, vores familie bestå kun af os 4 og 1 sæt bedsteforældre.  

Vi har altid hold sønnens fødselsdag, søndagen før juleaften for at holde det lidt adskilt, dette har hun fået at vide lige fra starten.

Nu finder jeg så ud af at hendes familie holder juleaften på en lidt spøjs måde, lille juleaften er sammen med hendes fars side af familien og juleaften er med hendes mors side af familien, hvilket på mig virker noget underligt da de er gift og omgåes alle disse mennesker ret tit. 

Den anden dag fortæller hun mig så at hun har planlagt en surpice fødselsdag for vores søn, hos hendes forældre, med en stor del af hendes familie, d. 22. December, altså bliver det 3 dage i rap at hendes familie ligger beslag på vores søn, og ja, sådan føler jeg det. 

Vi kan så komme til fødselsdag hos dem inlejligheden d.16. Dec. 

Vi har ingen ønsker om at deltage i den fødselsdag hos hendes forældre, hvis vi blev inviteret, hvilket vi ikke gør, så det generer os ikke. Men det generer os at vi på intet tidspunkt er taget med i hendes planer, når hun har fået at vide hvordan det altid har været.

Kan vi tillade os at sige noget her, vi sidder 5 mennesker (forældre, lillesøster og bedsteforældre) og føler os noget lost i det her. Vi ejer ham på ingen måde, og ønsker han gør det han vil, men på intet tidspunkt har vi hørt noget fra ham om alt det her, det er udelukkende hende der fortæller alt, og det er en del vi hører. 

Hvad ville I gøre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Følg din søns ønsker. 
Og du kan da altid tale med folk om dine følelser og holdninger. 

Arbejd på at finde en løsning i alle kan blive blade for, og lad være med at skabe splid og dårlig stemning. Jeg er sikker på at traditionen med din søns fødselsdag er meget vigtig for dig, men er den lige så vigtig for din søn? - Og er det ikke det tæller mest?  

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Jeg tror du gør klogest i, at blande dig udenom.:kys:

Jeg har selv en knægt på 18, som allerede nu opholder sig mest hos kærestens familie, og jeg kan sagtens forestille mig, at det kan give nogle udfordringer med tiden. Og sådan tror jeg det ofte er for drengebørns mødre.

I mange familier er det kvinden der står for planlægningen af det sociale, og mange mænd har det tilsyneladende fint med, at være fri for den opgave (sådan en storebror har jeg:fløjt:), og dermed bliver det oftest kvindens familie de ser mest.

Som svigermor tror jeg man skal passe på, ikke at opføre sig som en konkurrent overfor svigerdatteren. Og så er vi nødt til, at acceptere, at vores børn bliver voksne og gør tingene på deres egen måde, og prøver nogle ting af. Men man har da lov at håbe, at tingene med tiden kan blive fordelt lidt mere ligeligt.😀

For mit eget vedkommende har jeg lovet mig selv, at jeg aldrig vil blive en af de mødre, der sidder og beklager sig over, at jeg ikke ser mine børn, så ofte som jeg kunne ønske. Lige nu er det 2 måneder siden jeg sidst har set min datter på 22 (og i den periode har hun haft fødselsdag;)), og der går 1-3 mdr. endnu før jeg ser hende. Som forældre må vi finde noget andet at fylde vores tid med, når vores børn ikke længere har brug for os i samme grad som tidligere.

For mig er det vigtigste, at hun har det godt, så skal jeg såmænd nok håndtere savnet af hende. Og der findes jo både telefon og facebook.

Jeg tænker ofte på min bedste ungdoms-vens mor. Han flyttede om på den anden side af kloden da han var 21, nu er han midt i 50'erne, og i alle årene har der været min. 1 år mellem at hun har set sin søn.

• Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Man skal også kunne tale med sin søn og give udtryk for hvad man føler og ønsker, uden at det skal forstår som en konkurent af svigerdatteren.

Men det er klart at det er ikke noget du skal vade i og gøre et stor nummer ud af, men det er ok at sige det til junior.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Lad være med at køre et stort nummer ud af det, og lad være med at få sat dig i opposition til din søns kæreste og familie.  Hvis de har en fremtid sammen, så skal i alle sammen kunne omgåes hinanden.

I fejrer din søn d. 16/12, svigerfamilien gør det d. 22/12.  Tag en snak med din søn omkring Jul, og hvordan det skal foregå.  Når to familiers traditioner skal forenes, så er der altid nogle ændringer, og principielt vil jeg foreslå at I finder ud af at fejre Jul sammen allesammen d. 24.

Der kan være mange årsager til at hendes familie fejrer Jul som de gør, men der er sikkert en årsag.  Respekter den, men arbejd på en fælles løsning.  Om det så er at I alle sidder sammen hos dem, om Julen "går på skift" eller en anden model er ligegyldig. 

Løsningen i år kan måske også være at din søn fejrer Jul med kæresten d. 23., og med jer d. 24.  Og så kan I finde en fælles løsning til næste år, hvis de stadig er sammen til den tid.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tudsegoej

De er meget unge, ik'?:D Når man er ung og forelsket, så tænker man måske ikke sååååå meget på forældre og svigerforældre. 

Jeg kan sagtens følge din svigerdatter, at hun gerne vil holde jul hos sine forældre og selvfølgelig gerne vil have sin kæreste med, så han også kan se, hvor fantastisk der er hos hendes familie og vise ham alle deres traditioner. Jeg tror slet ikke, at hun har tænkt over, at I så kommer til at sidde "alene" med søster og bedsteforældre, og der er jo heller ingen, der fortæller det til hende, for I har ikke sagt noget. 

I stedet for at vente på, at din søn kommer til jer og begynder at snakke jul med jer, så ville jeg spørge dem en dag, jeg var sammen med dem, om I så kan holde jul med dem til næste år, sådan at det kunne gå på skift mellem hendes forældre og jer, for I vil også meget meget gerne være sammen med dem juleaften. Og så ville jeg invitere dem til julefrokost hjemme hos jer d. 25. december i år sammen med jeres datter og bedsteforældre. Så kunne din svigerdatter også se, at der også er hyggeligt hjemme hos jer.

• Synes godt om 2
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind