Vaniljebæger

Endelig ikke-ryger - allan carr?

Recommended Posts

Vaniljebæger

Hej!

Jeg er igang med rygestop og er på dag nr. 2 idag.Jeg har læst bogen endelig ikke-ryger og er enig i alt hvad der står. Da jeg læste den, kunne jeg ikke få den læst hurtigt nok færdig for at blive ikke-ryger. MEN nu hvor rygetrangen melder sig konstant, synes jeg overhovedet ikke det er så let som han skriver :(  Får tanker om at starte igen, bare for at læse bogen igen (der står man skal ryge mens man læser)

Men jeg VED jo også at en cigaret ikke hjælper. Tværtimod var det cigaretten, der har givet mig den her frygtelige følelse jeg sidder med nu, med rygetrang og dårlig søvn. 

Nogle der har nogle gode råd til når man bliver VIRKELIG trængene?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
biine79

Her hjælper det at jeg laver noget aktivt , når trangen melder sig. Den er "kun" rigtigt slem i et par minutter af gangen, for mig hander det om at fjerne fokus, indtil at det er overstået.

alternativt spiser jeg tyggegummi, hvis jeg ikke kan begynde at lave alt muligt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 24 minutter siden, Vaniljebæger skrev:

Hej!

Jeg er igang med rygestop og er på dag nr. 2 idag.Jeg har læst bogen endelig ikke-ryger og er enig i alt hvad der står. Da jeg læste den, kunne jeg ikke få den læst hurtigt nok færdig for at blive ikke-ryger. MEN nu hvor rygetrangen melder sig konstant, synes jeg overhovedet ikke det er så let som han skriver :(  Får tanker om at starte igen, bare for at læse bogen igen (der står man skal ryge mens man læser)

Men jeg VED jo også at en cigaret ikke hjælper. Tværtimod var det cigaretten, der har givet mig den her frygtelige følelse jeg sidder med nu, med rygetrang og dårlig søvn. 

Nogle der har nogle gode råd til når man bliver VIRKELIG trængene?

Jeg har aldrig forsøgt at kvitte smøgerne, men mon ikke det gælder om at få tankerne over på noget andet? 
Start en hobby.. Mal, byg flaskeskibe, gør rent.. what ever. :)

Håber det lykkes.. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

For nogen, så er der kun en vej ud af rygning, og det er sygdom. Cancer tager alt muligt angst for at man tror på noget ikke sker, og den kurerer også ideen om at man aldrig selv rammes af denne sygdom.

Så frygt ikke, som ryger, så er der altid en vej ud, den kommer måske indefra og den kan sikkert godt få din lyster ændret rigtig hurtigt.

Røgen dræber og når den ikke at gøre det, så kan den gøre dig handicappet. Og tænk , man betaler så endda for at få sig ud i den eledighed eller for at slå sig selv ihjel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Exrygergæst

Jeg stoppede for 15 år siden på samme måde, og det var faktisk superlet. Hver gang jeg blev lidt rastløs, så var det blot at indse, at nåeh ja, her ville jeg normalt have røget, og så minde sig selv om, at rygning ikke skal styre en. Du er kun på dag to. Du vil unægteligt tænke en del over det i starten, og det er ok. Genlæs evt. passager i bogen og glæd dig over, at det kun tager ca. 14 dage at bryde en vane. Tilmeld dig evt. en side der tæller hvor langt du er i dit rygestop og hvor mange penge du har sparet. Det var ret motiverende for mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jens01

Den 28 Aug. 2014 der stoppede jeg med at ryge, det var jeg bare nødt til, for efter mange års røg sagde min krop bare fra, hver morgen når jeg sad der på sengekanten og hostede næsten mine indvolde ud af kroppen da var jeg klar over at nu var jeg som ryger nået vejs ende, efter bare nogle få dage så kunne jeg mærke at min krop sagde tak, for nu blev min hoste mindre og mindre.

Når du står der som jeg gjorde så er det ikke svært at fravælge røgen, nå ja når jeg om natten lige skulle op og kaste mit korfyrstelige grundvand i toilettet så skulle jeg da også lige nyde en halv smøg. så er man vel pænt lang ude.

Men trangen UHA den var der mange gange i løbet af en dag ( og nat ) men så havde jeg altid tyggegummi og gajol i lommen, så i dag er jeg glad for at jeg slap ud tobakkens klør.

Men hold ud, på den anden side bliver du glad for det.

Hej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 9 timer siden, DenBruneMunk skrev:

For nogen, så er der kun en vej ud af rygning, og det er sygdom. Cancer tager alt muligt angst for at man tror på noget ikke sker, og den kurerer også ideen om at man aldrig selv rammes af denne sygdom.

Så frygt ikke, som ryger, så er der altid en vej ud, den kommer måske indefra og den kan sikkert godt få din lyster ændret rigtig hurtigt.

Røgen dræber og når den ikke at gøre det, så kan den gøre dig handicappet. Og tænk , man betaler så endda for at få sig ud i den eledighed eller for at slå sig selv ihjel.

Ja, nogen bliver "kun" handicappede.

Min bror er kun 58, men er handicappet efter 2 blodpropper i hjernen med kort interval. Den første gav "kun" lidt tale-problemer, men den næste, som kom kort efter, resulterede i tale-problemer der var meget værre, en ubrugelig højre hånd, dårlig funktion i højre ben. Dertil kommer træthed og koncentrationsproblemer, så han f.eks. ikke får noget ud af at læse en avis.

Dertil har han åreforkalkning i begge ben. Det ene ben blev opereret, der blev lavet en ny åre. Resultatet af operationen blev tjekke hver 6. uge, hvor jeg var med for at undgå misforståeler p.g.a. min brors taleproblemer.

Nu er den nye åre klasket sammen, og lægerne har opgivet at gøre mere.

Lægen sagde han skulle stoppe med alt nicotin, også plastre o.l., hvis han vil beholde sine ben. Men det er jo ikke nemt når han ikke har ret meget andet i sit liv.

Han går en tur næsten hver dag, men det er jo en udfordring, at komme op af trapperne til 3. sal.

Måske kan du bruge denne beretning fra virkeligheden, som skræk og advarsel når du får lyst/trang til en smøg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Hmmm...

De der E-cigaretter er populære for mange, men der er uenighed om hvorvidt de også er skadelige.

Jeg har selv kræft i mund/svælg og underligt nok ryger jeg endnu. Det er nok ekstra svært for mig at stoppe for har røget siden jeg var 7 år (er nu 37)...

Derfor er jeg nu førtidspensionist.

Jeg magter som regel at købe ind selv, da jeg kun har et par hundrede meter til nærmeste købmand, men ofte må jeg blive i sengen og få Osuma.dk til at levere alm dagligvarer.

Desuden kan jeg kun gå i "mormor-tempo" da jeg ellers mister pusten. Dvs at alm ting som at cykle også er udelukket, selv i lavt tempo.

Jeg blev tjekket for KOL hos min læge, og underligt nok sagde hun min lungekapacitet var næsten det normale, hun mente bare jeg skulle have mere motion, fx i form af svømning. Hvis jeg er i svømmehallen og hopper fra vippen, og skal svømme de 5 meter ind til kanten, så er jeg helt tom for luft i 5 min.

Og jeg bor på anden sal, jeg må holde pause for hver 8. trin for at trække vejret. Bemærk jeg er kun 37 år.

Ja lig dertil dårlig søvn hvilket ofte gør tit at jeg aldrig kommer ud af sengen for andet end lige at gå på toilettet eller spise, jeg har ganske enkelt ingen energi overhovedet.

De gange jeg har handlet ind, så er jeg bare helt flad når jeg kommer hjem igen, og må ofte sove et par timer, selvom det ikke er en gåtur på mere end 10 min hver vej.

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.