yuiii

Frikort eller hovedkort??

Recommended Posts

yuiii

Hej, jeg har taget et sabbatår og har fået tilbudt et job med ca. 6 timer om ugen. Jeg er over 18 år og det er mit første job.

Jeg ved ikke om jeg skal bruge frikort eller hovedkort. Inde på tastselv, står der i forskudopgørelse: ca. 4.500kr/14 dage ....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 15 timer siden, yuiii skrev:

Hej, jeg har taget et sabbatår og har fået tilbudt et job med ca. 6 timer om ugen. Jeg er over 18 år og det er mit første job.

Jeg ved ikke om jeg skal bruge frikort eller hovedkort. Inde på tastselv, står der i forskudopgørelse: ca. 4.500kr/14 dage ....

Hovedkort hvis det skal være din hovedbeskæftelse. 
Bikort, hvis du skal have et andet job.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234738

Tillykke med dit første job. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Hvis du er i tvivl, så ring og spørg Skat.

Min erfaring fra mine egne børn (nu 18 og 2) er, at Skat retter hovedkortet til, så dit personfradrag bliver udnyttet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Du kan reelt gøre som før 18 år.

Vurderer du at der ikke bliver betalt skat, så beder du stadig om frikort. Du skriver jo 6 timer / ugen, det kan vel ligge omkring 2880kr / måned, det er dårligt nok til at blive beskattet på, så få dit frikort i brug, tal med dem på skat, for at sikre de mener du har ret.

Sker der store ændringer som 12 timer / ugen, så er det bare at få gang i hovedkortet hurtigst muligt, så du ikke ender med at skulle betale penge tilbage i skat.

Skal da lige nævne, jeg tænker timeløn omkring 120kr :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Altid hovedkort hvis du har fast arbejde

Når du bruger dit hovedkort bliver dine fradrag jævnet ud over 12 mdr, tjener du ikke nok pr md til at bruge dit fradrag virker det som et frikort, og uanset hvad får du for det samme arbejde udbetalt det samme pr md året igennem.

Bruger du frikort, vil du får det der svarer til dit fradrag skattefrit, og herefter tager de fuld skat af resten du tjener, så tjener du mere end dit fradrag divideret med 12 pr. md vil du have en fest de første måneder og skulle leve af pasta de sidste.

Der hvor frikortet kan være en fordel er hvis du ved du kun har arbejde i feks 3 mdr, og ikke nogen indtægt resten af året

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jens01

Hvem der dog bare var 18 år i dag og med et langt liv foran sig.

Nå men til sagen.

Som udgangspunkt skal man bruge sit hovedkort hos den arbejdsgiver hvor man vil have den største indtægt, der er også den mulighed som jeg nu gjorde en overgang, jeg havde flere arbejdspladser og her sagde jeg til dem at de kun skulle bruge dagsfradraget, det er OK med skattefar på den måde ellers kan man jo kun bruge sit hovedkort et sted.

Men jeg vil råde dig til at melde dig ind som vikar, på den måde bestemmer du selv hvor meget og hvor du vil arbejde, jeg var vel nok ude som vikar igennem en 3 år og det var jeg glad for.

Fordelen ved at være vikar den er bla. at man kommer rundt i forskellige firmaer og der finder man så ud af om man kan lide lugen i bageriet, den mulighed får du ikke hvis du søger ind på en arbejdsplads uden at kende noget til firmaet.

Hej og god vind

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 16 timer siden, basle72 skrev:

Altid hovedkort hvis du har fast arbejde

Man skal vel ikke misforstå fast arbejde, med et job på 6 timer/ugen, det er dårligt en arbejdsdag for dem med fast job.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
On 12/9/2018 at 00:19, DenBruneMunk skrev:

Man skal vel ikke misforstå fast arbejde, med et job på 6 timer/ugen, det er dårligt en arbejdsdag for dem med fast job.

Fast arbejde er et man regner med at have i en længere periode, timetal ligegyldigt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind