damnsexy

Hjælp! Jeg er blevet fyret

Recommended Posts

damnsexy

Hej alle..

Jeg er/var lægesekretær i en almen lægepraksis. Her var jeg elev i 2 år hvor jeg startede i februar ‘15. Herefter blev jeg fastansat på 37 timer.

Jeg har i bund og grund haft en fin arbejdsplads men aldrig med meget hjælp eller støtte. Aldrig nogen som havde overblik eller styr på noget.,

Jeg har haft meget meget travlt og haft virkelig mange opgaver kun til 1 person og 4000 patienter. Jeg har haft mange meget ubehagelige verbale overgreb som til sidst efter flere år er endt med en delvis sygemelding. Denne sygemelding opstod i juni måned i år. Jeg er mødt på arbejde hver evig eneste dag trods ondt i maven, høj puls og panikangst (dog kun panikangst 2 gange). Jeg har klaret alle mine arbejdsopgaver 100% og intet har været uhåndteret. 

Jeg har haft et par supervisions samtaler med lægerne, som igennem hele forløbet faktisk har udvist stor forståelse for mig og min situation. Men det er ikke meget hjælp jeg har fået. Alle de timer jeg ikke har været der, har jeg SELV stået for at skulle finde afløsere til. Vel og mærket oveni min stress. De har spurgt om jeg ville sygemeldes hvilket jeg har sagt nej til. 

Forrige mandag bad jeg om 3 ugers ferie spredt ud over vinterperioden, dette fik jeg aldrig noget svar på. Jeg havde konstant en følelse af, at de syntes det var meget irriterende fordi jeg ville have fri, hvilket jeg jo har ret til! Denne dag var jeg også selv opsøgende i forhold til at skulle øge mine timer en smule. De havde ikke taget fat i mig... 

Hver dag er jeg gået på arbejde med ondt i maven fordi jeg har ventet på deres svar ift ferie, som betyder virkelig meget for mig.

Idag hiver jeg selv fat i en af lægerne for lige at planlægge næste uges timetal og arbejde. Her bliver der kvitteret med en opsigelse. Med fratræden 31/12-18.

Den her opsigelse kommer som et decideret chok for mig! De har udvist forståelse for min situation og den ene læge har endda fortalt om da hun selv var sygemeldt pga stress. 

Nu aner jeg ikke hvad jeg skal gøre på nogen som helst måde. Jeg er meget ny i sådan en situation, og jeg aner ikke om jeg er fritstillet eller hvad jeg er. 

Jeg skulle ihvertfald have sygemeldt mig 100% efter ferien. Det føltes fuldstændigt nyttesløst at jeg har kæmpet mig derhen hver evig eneste dag. Sygemeldingen skulle jeg have haft ved min egen læge næste uge - hvilket jeg havde aftalt med min arbejdsplads. Men nu har de fyret mig inden.

Opsigelsen indeholder utrolig mange begrundelser. Begrundelser som jeg aldrig har hørt noget som helst om. Jeg har aldrig været indkaldt til samtale eller fået hverken en mundtlig eller skriftlig advarsel. Det som står i opsigelsen var heller ikke det hun sagde til mig idag. Mundtligt fortalte hun mig, at de ikke kunne vente på at jeg blev 100% klar igen, og at de i øvrigt heller ikke kunne imødekomme mine ønsker om ferie. 

Jesus et langt indlæg. Jeg håber nogle af jer vil tage jer tid til at læse dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det er nok sjældent rart at blive opsagt. 
Det sagt, så var arbejdet ved at drive dig til sygdom, og gavnede dig ikke.. ud over den økonomiske situation forståes. 

Måske er det tiden til en periode på dagpenge, og så roligt komme dig, og måske bruge lidt tid på at  finde et nyt sted at arbejde. Et sted som forhåbentligt kan give dig den tid og støtte som du har brug for. 

Se det som en måske ret heldig udvikling - det job havde sendt dig i en tidlig grav. Vi lever ikke for at gå på arbejde, men for at have tid til ikke at pukle. Det er dejligt med et godt arbejde, men det er tiden mad familie og venner som du bør påskønne.

Den her erfaring vil i enden, gøre dig stærkere.. der skal bare gå lidt tid. :ae:

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Håber da ikke du stadig går på arbejde, utilpas og stadig opfylder din del, fordi du ikke kan lade være. Dårlig behandling skal belønnes begge veje, når de mener du kan undværes, så skal du bruge din sygdom som de kender en masse til og vise du er syg.

Husk også , at når man er opsagt, så er man også fritstillet til at søge nyt job i arbejdstiden så igang med at søge, og få helst besøgt så mange som muligt og aftale, så mange, så de til sidst får dig fritstillet, og du kan fokusere 100% på at finde et nyt job.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
Skrevet (redigeret)
For 10 timer siden, damnsexy skrev:

Hej alle..

Jeg er/var lægesekretær i en almen lægepraksis. Her var jeg elev i 2 år hvor jeg startede i februar ‘15. Herefter blev jeg fastansat på 37 timer.

Jeg har i bund og grund haft en fin arbejdsplads men aldrig med meget hjælp eller støtte. Aldrig nogen som havde overblik eller styr på noget.,

Jeg har haft meget meget travlt og haft virkelig mange opgaver kun til 1 person og 4000 patienter. Jeg har haft mange meget ubehagelige verbale overgreb som til sidst efter flere år er endt med en delvis sygemelding. Denne sygemelding opstod i juni måned i år. Jeg er mødt på arbejde hver evig eneste dag trods ondt i maven, høj puls og panikangst (dog kun panikangst 2 gange). Jeg har klaret alle mine arbejdsopgaver 100% og intet har været uhåndteret. 

Jeg har haft et par supervisions samtaler med lægerne, som igennem hele forløbet faktisk har udvist stor forståelse for mig og min situation. Men det er ikke meget hjælp jeg har fået. Alle de timer jeg ikke har været der, har jeg SELV stået for at skulle finde afløsere til. Vel og mærket oveni min stress. De har spurgt om jeg ville sygemeldes hvilket jeg har sagt nej til. 

Forrige mandag bad jeg om 3 ugers ferie spredt ud over vinterperioden, dette fik jeg aldrig noget svar på. Jeg havde konstant en følelse af, at de syntes det var meget irriterende fordi jeg ville have fri, hvilket jeg jo har ret til! Denne dag var jeg også selv opsøgende i forhold til at skulle øge mine timer en smule. De havde ikke taget fat i mig... 

Hver dag er jeg gået på arbejde med ondt i maven fordi jeg har ventet på deres svar ift ferie, som betyder virkelig meget for mig.

Idag hiver jeg selv fat i en af lægerne for lige at planlægge næste uges timetal og arbejde. Her bliver der kvitteret med en opsigelse. Med fratræden 31/12-18.

Den her opsigelse kommer som et decideret chok for mig! De har udvist forståelse for min situation og den ene læge har endda fortalt om da hun selv var sygemeldt pga stress. 

Nu aner jeg ikke hvad jeg skal gøre på nogen som helst måde. Jeg er meget ny i sådan en situation, og jeg aner ikke om jeg er fritstillet eller hvad jeg er. 

Jeg skulle ihvertfald have sygemeldt mig 100% efter ferien. Det føltes fuldstændigt nyttesløst at jeg har kæmpet mig derhen hver evig eneste dag. Sygemeldingen skulle jeg have haft ved min egen læge næste uge - hvilket jeg havde aftalt med min arbejdsplads. Men nu har de fyret mig inden.

Opsigelsen indeholder utrolig mange begrundelser. Begrundelser som jeg aldrig har hørt noget som helst om. Jeg har aldrig været indkaldt til samtale eller fået hverken en mundtlig eller skriftlig advarsel. Det som står i opsigelsen var heller ikke det hun sagde til mig idag. Mundtligt fortalte hun mig, at de ikke kunne vente på at jeg blev 100% klar igen, og at de i øvrigt heller ikke kunne imødekomme mine ønsker om ferie. 

Jesus et langt indlæg. Jeg håber nogle af jer vil tage jer tid til at læse dette.

Du startere med at sygemelde dig fuldstændigt i resten af opsigelsesperioden, så bruger du den første tid til at kommer dig, så du er klar til jobsøgningen. Og om noget tid, når du er kommet dig lidt oven på chokket, så begynder du jobsøgningen.

Redigeret af modpol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
phantomet

Du bliver ikke belønnet for at køre dig selv i gulvet,så meld dig syg og få en lægeerklæring hvis din arbejdsgiver beder om det. Derudover kan det være en god ide at involvere din fagforening, hvis du er medlem af en.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DDR

er det at vente på ferie og blive fyret nu blevet en sygdom??

• Vred 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xyron
For 18 timer siden, damnsexy skrev:

Øv. Det er en rigtig trist situation og jeg føler med dig.

Er du medlem af en fagforening? I så fald er det en god idé at kontakte dem. De vil bede om at få tilsendt en kopi af opsigelsen og ansættelseskontrakten og så kan de vurdere om alt er gået rigtigt til eller ej. De kan også rådgive dig om hvordan du bør forholde dig i opsigelsesperioden.

Hvorvidt du er fritstillet bør fremgå af opsigelsen. Hvis der ikke står noget, så ville jeg tolke det som at du ikke er fritstillet. I så fald bør du melde dig syg, når nu du mener du er syg.

Det er ret almindeligt at der er forskel på den mundtlige og skriftlige opsigelse. Typisk vil de være mere ærlige i den mundtlige version, fordi det vil være stort set umuligt at bevise hvad de har sagt. Den skriftlige skal derimod være seriøs nok til at de ikke får en diskriminationssag på halsen.

De har ikke pligt til at give advarsler, hverken mundtlige eller skriftlige. Detøger dog sandsynligheden for at der er tale om en usaglig opsigelse, og i så fald er du berettiget til en kompensation - ofte 1-2 måneders løn. Hvis du har en fagforening kan de vurdere dette for dig, jeg kan kun gætte ud fra den information du giver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 4 timer siden, DDR skrev:

er det at vente på ferie og blive fyret nu blevet en sygdom??

Det koster vist en undskyldning.

For 19 timer siden, damnsexy skrev:

Jeg har haft mange meget ubehagelige verbale overgreb som til sidst efter flere år er endt med en delvis sygemelding. Denne sygemelding opstod i juni måned i år. Jeg er mødt på arbejde hver evig eneste dag trods ondt i maven, høj puls og panikangst (dog kun panikangst 2 gange).

Eller du overså det og skal læse TS indlæg igen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
damnsexy

Hej alle. 

Tusind tak for jeres kommentarer. Jeg er i tæt dialog med min fagforening som har vurderet min opsigelse som værende usaglig. Nu skal der skabes kontakt til mine arbejdsgivers fagforening med henblik på forhandling. 

Hele det her forløb er virkelig udmattende og jeg er stadig meget ked af det, og tænker på det konstant. Det holder mig vågen om natten.           Følte virkelig jeg gjorde alt det bedste jeg kunne - lige netop for, at de ikke kunne sætte en finger på mit arbejde. Jeg er af natur utrolig pligtopfyldende og har altid styr på mine ting. Jeg føler vitterligt jeg har fået den største kniv stukket i ryggen. 

Jeg håber, at der snart er en ende på forløbet og at der kommer en afgørelse. Min egen læge og psykolog er heldigvis helt enige i, at jeg ikke skal derned igen (på arbejdet). Så jeg skal være sygemeldt indtil min opsigelsesperiode udløber. 

Jeg har dog mange ting nede på mit arbejde som jeg skal have afhentet på et tidspunkt, og allerede det føler jeg virkelig bliver hårdt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xyron

Godt at høre fagforeningen er enig i at opsigelsen var usaglig.

Mht. dine ting, er der så nogen af dem på arbejdspladsen du har et godt forhold til? I så fald kunne du jo bede vedkommende om at tage dine ting og så kan I bare aftale et sted at mødes som ikke er arbejdspladsen. Du skal ikke være bekymret for om du er til besvær, de fleste vil hjertens gerne bruge den smule tid på at hjælpe en kollega som står i din situation.

Hvis du ikke ser det som en mulighed, så vil jeg foreslå du laver en aftale med arbejdspladsen om at du kommer ind og henter det en dag omkring lukketid. Få en ven eller familiemedlem til at tage med som moralsk opbakning. Fortæl vedkommende på forhånd hvad det er I skal hente og også gerne hvor det er henne. Så kan han/hun hjælpe dig med at holde fokus på det praktiske når I er der, for det kommer helt sikkert til at være en følelsesmæssigt hårdt at være der igen.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind