Gæst Them

Videregivelse af cpr-nummer?

Recommended Posts

Gæst Them

Jeg har et spørgsmål om cpr-nummer.

Har ikke kunne finde nogen information/lovgivning, derfor jeg nu spørger jer?

Må man, som privatperson videregive en andens cpr-nummer?

Og hvis det er forbudt, hvad er sanktionerne så?

F.eks.

Må min mor videregive/udlevere mit cpr-nummer til min voksne søster?

Eller må jeg videregive min kærestes cpr-nummer til en anden voksen privatperson?

(!! OBS vil lige slå fast at jeg aldrig kunne finde på at videregive/udlevere nogens private oplysninger!!)

Håber der er nogle der kan hjælpe?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Der er ikke problemer med at opgive andres cpr nummer, folk gør det hele tiden , når de henter andres medicin på apoteket, så brug den reference hvis du mener det er et problem.

Du kan kun få udleveret din mors/fars medicin, hvis du har hans sygesikring eller cpr nummer ved hånden når du står dernede, så enkelt er det, og der videregiver du jo det så til en vildt ukendt person.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Prøv at tjekke den nye persondatalov, er ret sikker på det er ulovligt at videregive personoplysninger til 3. person.

Jeg ved at hvis et firma gør det, risikerer de en bøde på 4%af årsomsætningen, dog maks 20 mill euro, så kan ikke forestille mig det kan være tilladt som privatperson

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
1 time siden, basle72 skrev:

Prøv at tjekke den nye persondatalov, er ret sikker på det er ulovligt at videregive personoplysninger til 3. person.

Det handler om accept, og har din far sagt god for det, så kan GDPR jo rende og hoppe for du har fået en godkendelse til at give det videre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 5 timer siden, basle72 skrev:

Jeg ved at hvis et firma gør det, risikerer de en bøde på 4%af årsomsætningen, dog maks 20 mill euro, så kan ikke forestille mig det kan være tilladt som privatperson

Nu omhandler GDPR behandling af registrerede data, og ikke hvad private personer har i hovedet eller udlånte sygesikringsbeviser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 2 timer siden, modpol skrev:

Nu omhandler GDPR behandling af registrerede data, og ikke hvad private personer har i hovedet eller udlånte sygesikringsbeviser.

Hvornår er data registrerede data?

Man må feks ikke have en jobansøgning liggende fremme på bordet på kontoret hvis ikke man selv er der

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 3 timer siden, basle72 skrev:

Hvornår er data registrerede data?

Man må feks ikke have en jobansøgning liggende fremme på bordet på kontoret hvis ikke man selv er der

Bare du adskiller private fra erhverv, så er det fint nok at fremvise gode eksempler. GDPR er lavet for at hjælpe os imod firmaer, private imellem skal ikke relatere til de forhold, som du pænt også selv skriver "4% af..." :) 
Så lad nu sønnen gå på apoteket, uden at trække EU domstolen ind i det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Jeg mener ikke umiddelbart at der er nogen lov, der forbyder to privatpersoner at udveksle et CPR-nummer.  Og jeg tror heller ikke at der typisk vil være noget problem med at folk gør det indenfor familien, i de scenarier TS nævner.  Dog er jeg lidt mere "iffy" mht. om der kan være nogen regler for at udveksle 3. parts CPR numre med folk, som ikke har et "validt" behov for at kende det (f.eks. receptionisten hos tandlægen eller lign., som bruger det til at finde en given kunde).

OVenstående værende sagt, så vil jeg imidlertid sige at folk tager ALT for løsligt på om der er nogen, der får fingre i deres CPR-numre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 5 minutter siden, tapdance skrev:

Jeg mener ikke umiddelbart at der er nogen lov, der forbyder to privatpersoner at udveksle et CPR-nummer.  Og jeg tror heller ikke at der typisk vil være noget problem med at folk gør det indenfor familien, i de scenarier TS nævner.  Dog er jeg lidt mere "iffy" mht. om der kan være nogen regler for at udveksle 3. parts CPR numre med folk, som ikke har et "validt" behov for at kende det (f.eks. receptionisten hos tandlægen eller lign., som bruger det til at finde en given kunde).

OVenstående værende sagt, så vil jeg imidlertid sige at folk tager ALT for løsligt på om der er nogen, der får fingre i deres CPR-numre.

Det er regler for videregivelse af fortrolige oplysninger i GDPR, men det omfatter altså ikke privat personer og data som ikke er registreret digitalt eller på andet vis.

Det vi taler om her, er mere over i tillidsbrud, men det er ikke strafbart i sig selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance
On 20/8/2018 at 12:07, modpol skrev:

Det er regler for videregivelse af fortrolige oplysninger i GDPR, men det omfatter altså ikke privat personer og data som ikke er registreret digitalt eller på andet vis.

Det vi taler om her, er mere over i tillidsbrud, men det er ikke strafbart i sig selv.

Helt enig.  GDPR har ikke noget med det her at gøre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.