Kajkajdetermig

Er det politikernes opgave at opdrage på borgerne

Recommended Posts

Kajkajdetermig

Hej der ude.

Jeg er ved at være godt træt af at de folkevalgte forvoksede teenagere de bruger deres tid på at tvinge nye livsstile ned over hovederne på borgere.

Det jeg mener, det er at nu har politikerne igen, igen brudt deres hoveder med hvilken sundhed som borgerne bør følge.

Jeg ville kunne forstå hvis det var kommet fra alle andre steder fra end "The House Of Fake" (Folketinget). Men jeg synes efterhånden, at de unge politikere, de blander sig alt for meget i borgernes livsstil.

Ja ja, der bliver flere og flere fede mennesker ikke kun i Danmark, men på hele kloden.

Det der så går hen og bliver klamt, det er f.eks.  Arla, som er svensk eget, de benytter så alle muligheder til at hæve deres priser, fordi de SELVFØLGELIG bakker op om politikernes magtsyge.

Det har b.la. endt ud i, at Arla hævede smørprisen med 20 %, ved at begynde med at lave f.eks. Kærgården i 200 gram til samme pris som 250G gjorde før.

Det har så igen medført, at Arla ikke kan sælge lige så meget af deres produkter, og i et forsøg på at vride flere penge op af lommerne på os, begyndte de at lave pakkerne større og meget billigere.

Tit og ofte kan du så købe Kærgården, eller Smørbar Lurpak i helt op til 5 og 600 gram, for ca.25 kr.

Da jeg var dreng, der var der tale om at købe et pund kaffe, som vi lærte i skolen var 500 g.

Du kan næsten ikke købe en pose alm. kaffe med 500 g i mere. Nutidens pund vejer 400-450 gram.

Den tildens har så spredt sig til alle andre fødevare, f.eks. Stryhns leverpostej som før var i 500 g, de er steget i pris, og man har fjernet 50g.

Det var endda så fucked up på et tidspunkt, at en tyve stk. cigaretpakke, kun indeholdt 19 stk.

Jeg ser de her tiltag, som ikke andet end bluf.

Det skulle have haft den effekt, at tingende ikke var så dyre, og så skulle det gøre at vi spiser mindre fedt???

I levebrødspolitikernes opfattelse, så tror de vel, at når du står i supermarkedet, og skal vælge mellem 200 gram Kærgården til en lille tyver, eller en grande pakke med 5-600 gram i til 25.

Alle ved da at man SELVFØLGELIG vælger den lille og dyre pakke.

Jeg ser ligeledes at politikernes indblanden, det har gjort at der bliver mere og mere madspild.

Producenterne er nok de største slyngler i dette her debatemne.

Hvis de virkelig ville støtte op om sundheden, og have en ordentlig pris for deres vare, så sænk produktionen, så mindsker de også det alt for store madspild.

Jeg er overbevist om at de danske alt for høje priser på Arlas  produkter, er her for at holde de svenske priser nede.

I gamle dage, der var det eneste der var værd at sejle til Sverige efter, det var slik; kaffe og cigaretter. De svenske fødevarepriser lå så meget højere end de danske, at der var tale om rigtig god "grænsehandel" da svenskerne de valfartede til Danmark for at købe især øl, men så sandelig også kød.

Den tildens er nu væk, fordi de svenske fødevarepriser, ligger så lavt i forhold til de danske. Ja, ja jeg ved godt at den svenske krone ikke er så meget værd, men det gør bare at det endnu bedre kan betale sig at køre derover og handle.

Hvor blev effekten af, af politikernes tomme og ligegyldige indblanden i danskerne liv af.

Jeg tror simpelthen at alt den forvirring som bliver skabt af unødig indblanden fra politikernes side, skaber grobund for fødevare producenternes dobbeltmoral.

Og så lige til sidst, hvis du ikke kan forholde dig til min holdning, så lad være med at deltage i debatten her.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Velkommen til, (Nå, det var så ikke helt nyt medlem)
altid godt med en masse debat, også om nutids problemerne.

Jeg synes det er lidt forkert at fortolke mindre cigarret pakker, arla smør/kærgården og kaffe som en måde at få os til at købe mere.

Kan det være at folks budgetter ikke altid har plads til højere priser, så når kærgården skulle stige, var det bedre for Arla at sænke indholdet og forsøge at bibehold prisen? Ved godt at når afgiften forsvandt blev pakken aldrig større igen, den slugte Arla fint ;(

Der er stadig nogle poser kaffe i 500g, det er dog ikke mange, og ja, de har også skåret meget der men ser du realistisk på markedet, så er det kaffebønde priserne som er steget og ikke producenterne vi kender i Danmark, så import priser er røget i vejret.

Det er lige præcis det vi vil opleve i år med grønt, bio varme og andet som påvirkes at tørken, det vil så ikke være producenten som bare sætter prisen op men import og omkostningerne som simpelthen påvirkes, om de så falder efter ting normaliseres er ikke altid tilfældet.

Omkring smør, så blev Lurpak ikke påvirket og de bibeholdte deres 250g, den er der stadig selvom der også er 500g nu, køber så kun lurpak til 8 eller 10kr når muligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
For 9 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Velkommen til, (Nå, det var så ikke helt nyt medlem)
altid godt med en masse debat, også om nutids problemerne.

Jeg synes det er lidt forkert at fortolke mindre cigarret pakker, arla smør/kærgården og kaffe som en måde at få os til at købe mere.

Kan det være at folks budgetter ikke altid har plads til højere priser, så når kærgården skulle stige, var det bedre for Arla at sænke indholdet og forsøge at bibehold prisen? Ved godt at når afgiften forsvandt blev pakken aldrig større igen, den slugte Arla fint ;(

Der er stadig nogle poser kaffe i 500g, det er dog ikke mange, og ja, de har også skåret meget der men ser du realistisk på markedet, så er det kaffebønde priserne som er steget og ikke producenterne vi kender i Danmark, så import priser er røget i vejret.

Det er lige præcis det vi vil opleve i år med grønt, bio varme og andet som påvirkes at tørken, det vil så ikke være producenten som bare sætter prisen op men import og omkostningerne som simpelthen påvirkes, om de så falder efter ting normaliseres er ikke altid tilfældet.

Omkring smør, så blev Lurpak ikke påvirket og de bibeholdte deres 250g, den er der stadig selvom der også er 500g nu, køber så kun lurpak til 8 eller 10kr når muligt.

Hej.

Nu var det bare nogle eksempler.

Men det hænger jo ikke sammen, de store pakker kommer jo først i alm. forretninger fordi de ikke kan sælge de små dyre pakker. De må jo så blive for gamle, og det hedder madspild. De store pakker har alle dage været ment som forretningsdrivende og institutioner, hvor der skal smøres mad til mange mennesker.

Men hvis de kloge virkelig ville gøre noget ved fødevarepriser, fedmeproblemer og madspild, så er det vel egentlig at bede fødevareproducenterne Producere efter hvad de reelt kan sælge.

Det var for resten Helle Thorning Schmidt som satte en stopper for de tyve stk. pakker med kun 19 stk. i.

Men er det politikernes opgave at bekymre sig om vi ryger og drikker som det passer os?

Om folks levemåde forkorter deres liv, det er der rigeligt oplysning til, så det enkelte individ, selv kan tage stilling til det.

Som jeg skriver, så mener jeg at det er ren udnyttelse fra producenternes side til at gøre priserne mere overskuelige.

En storryger som går hen tog bliver syg, har i den grad betalt afgifter som mange gange kan dække hans kommende behandling.

Og har vi egentlig råd til at der kommer flere og flere af de rige, som trækker sig tilbage for at nyde deres otium.

Foreløbigt har det resulteret i at vi skal arbejde meget længere, og det er på trods af at elektronikken efterhånden udrydder jobs som ikke kan erstattes. Det er ikke sket endnu, men på et eller andet tidspunkt, så vil vi høre om at folk sover ind på deres arbejde. Hvis ikke, så er der rgtigt mange der aldrig får noget ud af deres pensionsopsparing, fordi de ganske enkelt ikke har muligheden for at trække sig tilbage, som politikernes ynglings befolkning gør.

Jeg ved ikke lige om man kan sammenligne det her med emnet i min debat, men jeg synes at se en lige så latterlig diskussion om skattelettelser.

De råber og skriger i munden på hinanden, og hvad bliver det til?

De rige får, og dem der må gå ¨på kompromis med deres fødevarevalg, de får stort set ikke noget.

Hvorfor er der ikke nogen som bare siger, der er forskel på rig og fattig, var det så ikke en ide at skabe en forskel på deres AM skattebidrag.

De rige har fået billigere luksus biler, hvad med at fjerne AM bidraget for indkomster på f.eks. under 300.000 kr. Og så  halver AM bidraget for alle andre, og over 4 år fjerne den uretfærdige afgift, som jo slet ikke går til arbejdsmarkedet mere.

Nææ, det er for let, og så er det jo synd for bankdirektøren, og Liberal Alliances tomands læspende drengekor. 

De danske politikere, er bare alt for grådige, Hvem ville ikke blive det, når man ser landets Statsminister, gentagende gange kæmpe for at holde hans hånelige latter tilbage på live tv, når han er blevet taget for urent trav.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 8 minutter siden, Kajkajdetermig skrev:

Men er det politikernes opgave at bekymre sig om vi ryger og drikker som det passer os?

Og har vi egentlig råd til at der kommer flere og flere af de rige, som trækker sig tilbage for at nyde deres otium.

Foreløbigt har det resulteret i at vi skal arbejde meget længere, og det er på trods af at elektronikken efterhånden udrydder jobs som ikke kan erstattes.

Det er politikernes opgave at bekymre sig om vi ryger og drikker som det passer os, så længe sundhedsudgifterne er skatte finansieret. Betaler hver enkel selv så nej, når det er kollektivt betalt så ja.

Rygning er et problem for os, som bliver udsat for andres røg, derfor er det et problem i sig selv udover sundhedsudgifterne.

Hvis nogle er rige nok til at de kan trækker sig tilbage, så er det godt for dem, så længe de har bidraget til samfundet og ikke skatteunddraget så er det jo helt fint.

Det teknologiske udvikling som vil drive arbejdsløsheden i vejret over tid, er en udforing i sig selv. Det betyder vi skal have et andet samfund end det vi har i dag, og det skal vi måske have allerede om 20-40 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
1 time siden, Kajkajdetermig skrev:

Foreløbigt har det resulteret i at vi skal arbejde meget længere, og det er på trods af at elektronikken efterhånden udrydder jobs som ikke kan erstattes. Det er ikke sket endnu, men på et eller andet tidspunkt, så vil vi høre om at folk sover ind på deres arbejde. Hvis ikke, så er der rgtigt mange der aldrig får noget ud af deres pensionsopsparing, fordi de ganske enkelt ikke har muligheden for at trække sig tilbage, som politikernes ynglings befolkning gør.

Jeg tror det problem og pensions fratrædelse sker helt naturligt, når markedet bliver fyldt og unge mennesker får svært ved at få jobs, så må man jo skubbe de ældre ud i den anden ende, og komme udenom om den ide at de skal arbejde mere men måske mere, satse på at spare mere op, hvis økonomien bliver problemet når man går på pension.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Den største dræber er rygning som nr 2 er overvægtige personer 50 % af den danske befolkning er overvægtige jeg har ikke noget i mod rygere jeg ryger selv jeg har ikke noget i mod overvægtige personer om jeg vil dø en langsom død på grund af rygning det er mit valg og det skal ingen blande sig i , jeg vil leve livet så længe jeg har det og om overvægtige personer dør af overvægt livsstilssygdomme det er deres valg og det skal andre heller ikke blande sig i 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DDR

Da jeg var dreng, der var der tale om at købe et pund kaffe, som vi lærte i skolen var 500 g.

Du kan næsten ikke købe en pose alm. kaffe med 500 g i mere. Nutidens pund vejer 400-450 gram.

1 pund er ikke et ½ kg.... 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
1 time siden, DDR skrev:

Nej ikke hvis du tænker den engelske valuta.

• Synes godt om 1
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 7 timer siden, Kajkajdetermig skrev:

Det har b.la. endt ud i, at Arla hævede smørprisen med 20 %, ved at begynde med at lave f.eks. Kærgården i 200 gram til samme pris som 250G gjorde før.

Det har så igen medført, at Arla ikke kan sælge lige så meget af deres produkter, og i et forsøg på at vride flere penge op af lommerne på os, begyndte de at lave pakkerne større og meget billigere.

Tit og ofte kan du så købe Kærgården, eller Smørbar Lurpak i helt op til 5 og 600 gram, for ca.25 kr.

Den tildens har så spredt sig til alle andre fødevare, f.eks. Stryhns leverpostej som før var i 500 g, de er steget i pris, og man har fjernet 50g.

Jeg har vænnet mig til, at tjekke kg-prisen, som skal oplyses.

I princippet bryder jeg mig ikke om, når andre (f.eks. folketinget) vil opdrage på mig, for jeg mener, at jeg godt selv kan finde de oplysninger jeg skal bruge for selv, at træffe en fornuftig beslutning.

Men samtidig kan jeg jo se rundt om mig, at det ikke er alle der evner/formår dette, og set i det lys synes jeg sådan set det er fint nok, at der er nogen, der gør det nemmere for den almindelige dansker, at undgå en alt for sund levevis. Spørgsmålet er jo så bare, om det virker.

Og hvis jeg ikke ønsker, at gøre som andre prøver at opdrage mig til, så kan jeg jo stadeig træffe mine egne beslutninger.

F.eks. synes jeg det er fint, at det på flere og flere skoler bliver forbudt at ryge i skoletiden, i håb om, at minimere antallet af nye rygere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 6 timer siden, modpol skrev:

Det er politikernes opgave at bekymre sig om vi ryger og drikker som det passer os, så længe sundhedsudgifterne er skatte finansieret. Betaler hver enkel selv så nej, når det er kollektivt betalt så ja.

Er det så også politikernes opgave at forbyde enhvor form for sportslige aktitiviter eller forbyde alle at køre bil, for vi kunne jo komme ud for en ulykke, der medfører, at vi har brug for lægehjælp, der igen koster skatte finansieret sundhedsudgifter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind