shhansen

Derfor er man ordblind, - hvis man er det

Recommended Posts

shhansen
Skrevet (redigeret)

Ordblindhed skyldes misforståede ord; altså misforståelser af de pågældende ords betydning. Hvis man opklarer betydningen i de pågældende misforståede ord, er man ikke ordblind mere. Det er dog ikke så let, som det nok lyder, fordi personen har sandsynligvis mange, mange misforståede ord, og han kan sandsynligvis ikke selv opklare betydningen.
Opklaringen skal ske ved at få en anden person til at hjælpe med at slå dem op i en god ordbog, og hvis der er nogle ord i definitionen i ordbogen, man heller ikke forstår, skal disse ords betydning også slåes op. Man skal også opklare ordenes oprindelige betydning. Man skal også lave sætninger med de ord, man slår op. Det vil hjælpe med at forstå og kunne bruge de ord, man har slået op.
Hvis man ikke kan lave sætninger med de ord, man har slået op, er de ikke forstået godt nok, og der må være nogle flere ord, man ikke har forstået betydningen af.
Derudover skal man indimellem bruge noget demonstrationsudstyr; det er nogle små genstande, som man bruger til at vise for sig selv, hvad det er, man studerer.
Kan du se, at det er slet ikke så let - heller ikke for en lærer på skolen.

Redigeret af shhansen
Forkert ord

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DDR

På hans gravsten skal stå:

Han udfyldte sit livs tomhed med ligegyldige,latterlige indlæg og teorier på internettet.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
shhansen

Opklaring af mange ords betydning forøger simpelthen personens dygtighed, intelligens, interesse for emnet og i det hele taget hans/hendes dygtighed som menneske. Forståede ord giver kunnen, og ikke-forståede ord giver ikke-kunnen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
shhansen

Ordblindhed kan altså kureres som allerede nævnt, men det handler kun om at få opklaret sine misforståede (= ikke-forståede) ord.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

@shhansen. Må jeg have lov at spørge hvad du arbejder med, og hvilken uddannelse du evt. har?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
shhansen

Til Entrelac. Jeg har været medlem af Scientologi Kirken i 46 år, og så har jeg været typograf, men nu er jeg folkepensionist.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 timer siden, shhansen skrev:

Til Entrelac. Jeg har været medlem af Scientologi Kirken i 46 år, og så har jeg været typograf, men nu er jeg folkepensionist.

Med al den indsigt du har i børn og psykiatri kunne du nok ellers have drevet det vidt.:gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 8 timer siden, DDR skrev:

På hans gravsten skal stå:

Han udfyldte sit livs tomhed med ligegyldige,latterlige indlæg og teorier på internettet.

På en anden gravsten kunne der stå:

Han udlevede sin indignation over ligegyldige, latterlige indlæg og teorier ved at kommentere dem istedet for at ignorere dem 😏

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 13 timer siden, shhansen skrev:

Ordblindhed skyldes misforståede ord; altså misforståelser af de pågældende ords betydning. Hvis man opklarer betydningen i de pågældende misforståede ord, er man ikke ordblind mere. Det er dog ikke så let, som det nok lyder, fordi personen har sandsynligvis mange, mange misforståede ord, og han kan sandsynligvis ikke selv opklare betydningen.
Opklaringen skal ske ved at få en anden person til at hjælpe med at slå dem op i en god ordbog, og hvis der er nogle ord i definitionen i ordbogen, man heller ikke forstår, skal disse ords betydning også slåes op. Man skal også opklare ordenes oprindelige betydning. Man skal også lave sætninger med de ord, man slår op. Det vil hjælpe med at forstå og kunne bruge de ord, man har slået op.
Hvis man ikke kan lave sætninger med de ord, man har slået op, er de ikke forstået godt nok, og der må være nogle flere ord, man ikke har forstået betydningen af.
Derudover skal man indimellem bruge noget demonstrationsudstyr; det er nogle små genstande, som man bruger til at vise for sig selv, hvad det er, man studerer.
Kan du se, at det er slet ikke så let - heller ikke for en lærer på skolen.

Helt uenig shhansen - ordblindhed/dysleksi er skam en medfødt lidelse der ofte er arvelig:

https://www.ordblindeforeningen.dk/definitioner.asp

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
shhansen

"Helt uenig shhansen - ordblindhed/dysleksi er skam en medfødt lidelse der ofte er arvelig:"
Det er noget sludder, som jeg tror stammer fra psykiatere eller psykologer, og både psykiatri og psykologi er pseudovidenskaber.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind