dewey

Israel har frataget arabiske borgere ret til selvbestemmelse

Recommended Posts

dewey

https://jyllands-posten.dk/international/mideast/ECE10759523/israel-har-frataget-arabiske-borgere-ret-til-selvbestemmelse/

Israel har natten til torsdag vedtaget en kontroversiel lov, der slår fast, at kun jøder har ret til selvbestemmelse i landet.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Loven er blevet kaldt racistisk og på grænsen til apartheid af det arabiske mindretal i Israel.

- Dette er et afgørende øjeblik for zionismen og den israelske stats historie, sagde premierminister Benjamin Netanyahu efter afstemningen.

Med den såkaldte "jødiske nationalstatslov" fratages det arabiske sprog sin titel som et officielt sprog i landet på linje med hebraisk.

I stedet får arabisk en "speciel status", der gør det muligt, at sproget fortsat kan anvendes i israelske institutioner.

Derudover bliver de jødiske bosættelser kategoriseret som værende i den nationale interesse.

Der lever omkring 1,8 millioner israelske arabere i landet. De udgør 20 procent af den israelske befolkning på i alt ni millioner mennesker.

Kritikere af loven mener, at den vil øge fremmedgørelsen af det arabiske mindretal.

- Jeg må i chok og sorg annoncere, at demokratiet er dødt, sagde Ahmed Tibi, der er arabisk politiker i Israel efter afstemningen.

Premierminister Netanyahu forsvarer dog loven.

- Vi vil fortsætte med at sikre borgerrettigheder i det israelske demokrati, men flertallet har også rettigheder, og flertallet bestemmer, sagde han inden afstemningen.

- Et flertal vil sikre, at vores stat fortsat er jødisk generationer frem.

Hvad mener du om denne lov?

For mig er den absolut uhørt og vil fremme jødehadet endnu mere, jøderne har desværre ikke lært af historien, et folk der selv blev forfulgt og mio. myrdet under holocausten.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 2 timer siden, dewey skrev:

Vi vil fortsætte med at sikre borgerrettigheder i det israelske demokrati, men flertallet har også rettigheder, og flertallet bestemmer, sagde han inden afstemningen.

Modsat dig vil jeg mene at det er et fornuftigt tiltag af Israels regering der er omringet af fjendtlige arabere der ønsker dem døde og borte !

Jeg gad nok se hvordan det kan blive værre end det er og med dette lovforslag befæster Israel sin stilling overfor det arabiske mindretal.

Eksemplet er hårdt tiltrængt i Vesteuropa hvor man desværre går den modsatte vej og nedgør alt hvad der er national symbolsk !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 6 minutter siden, Patrioten skrev:

Eksemplet er hårdt tiltrængt i Vesteuropa hvor man desværre går den modsatte vej og nedgør alt hvad der er national symbolsk !

Hvordan nedgør alt hvad der er national symbolsk, kan du kommer med nogle konkrete eksempler fra Danmark?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
Skrevet (redigeret)
For 3 timer siden, dewey skrev:

Hvad mener du om denne lov?

For mig er den absolut uhørt og vil fremme jødehadet endnu mere, jøderne har desværre ikke lært af historien, et folk der selv blev forfulgt og mio. myrdet under holocausten.

Det er en dårligt lov, ingen betvivler statens ret til eksistens, men selv i et demokrati skal mindretallenes rettigheder varetages.

Det med sproget er ok, men at kun jøder har ret til selvbestemmelse i landet er uhørt. Men nu ved jeg heller ikke hvad det omfatter, måske journalisten har overfortolket eller måske er det fuldstændig rigtigt.

Redigeret af modpol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det er en betændt situation. 

Jeg påstår ikke at have løsningen her, men det er indlysende at Israel har misbrugt sin magt. 
Ulovlige bosættelser
Ulovlige blokeringer af grænser osv. 

Araberne er absolut ikke fejlfrie, og flere af deres ledere er internationalt anderkendt som terrorister. Konflikten imellem landende er til at få øje på, og ingen skylder hinanden noget på den konto - men det undskylder på ingen måde Israels magtmisbrug.   

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 4 minutter siden, modpol skrev:

Hvordan nedgør alt hvad der er national symbolsk, kan du kommer med nogle konkrete eksempler fra Danmark?

Absolut da - hvem husker ikke balladen om det danske flag der blev hængt op bag talerstolen i folketinget !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 1 minut siden, Patrioten skrev:

Absolut da - hvem husker ikke balladen om det danske flag der blev hængt op bag talerstolen i folketinget !

Det huske jeg faktisk ikke, hvad var det egentlig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 2 minutter siden, modpol skrev:

Det huske jeg faktisk ikke, hvad var det egentlig?

Der er mange som mener at DF har taget patent på det danske flag, og at symbolet derfor har fået en negativ klang - en hetz imod fremmede i DK. 

Da Pia blev formand, hængte hun midlertidigt et dansk flag op bag talerstolen. Normalt hænger der et andet "værk"/tæppe.

jejr_ringberg_folketingsaabning_drdk_000

folketingssalen-615COLOURBOX2614606-21.j

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Hvad hæger der så nu, et værk eller flaget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
Lige nu, modpol skrev:

Hvad hæger der så nu, et værk eller flaget?

Det gamle værk er tilbage igen. Det skulle bare repareres.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind