dewey

Kommunalt kunstværk skaber vrede: "Lars Løkke er død"

Recommended Posts

dewey

https://www.avisen.dk/politikere-strides-om-kommunekoeb-af-kunst-nekrologe_506993.aspx?redir=eniro&utm_campaign=eniro&utm_medium=Eniro&utm_source=eniro

Københavns Kommune har købt et kunstværk, der i den grad har skabt røre på de sociale medier.

Det forestiller 20 hvide A4-ark med nekrologer over kendte politikere. På hvert ark står der en enkelt sætning som for eksempel: "Lars Løkke er død", "Henrik Sass Larsen er død", eller "Birthe Rønn Hornbæk er død".

Værket er udført af kunstner og aktivist Jakob Jakobsen og har kostet kommunen 10.000 kroner. Det skal hænges op på en endnu ukendt kulturinstitution som for eksempel et plejehjem.

Men værket deler vandene. Folketingsmedlem Dan Jørgensen fra Socialdemokratiet hælder værket ned ad brættet på Twitter.

- Det er usmageligt det her. Og jeg forstår ikke, at man vil bruge skatteydernes penge på den slags, skriver han.

Hans partifælle, folketingsmedlem Rasmus Horn Langhoff, er enig i den analyse.

Han har lagt sit eget "kunstværk" op på Twitter, hvor han har skrevet følgende på et stykke papir med henvisning til kultur- og fritidsborgmesteren i København.

- Niko Grünfeld sviner med skatteydernes penge.

Kunst skal provokere, siger borgmester, som har sagt god for at købe omstridt kommunekunst.

Desværre kan jeg ikke finde et billedet af 'kunstværket', men hvad mener du om sådan et kunstværk?

Jeg har ikke andet at sige end for mig er det usmageligt og frådseri med skatteydernes penge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
1 time siden, dewey skrev:

https://www.avisen.dk/politikere-strides-om-kommunekoeb-af-kunst-nekrologe_506993.aspx?redir=eniro&utm_campaign=eniro&utm_medium=Eniro&utm_source=eniro

Københavns Kommune har købt et kunstværk, der i den grad har skabt røre på de sociale medier.

Det forestiller 20 hvide A4-ark med nekrologer over kendte politikere. På hvert ark står der en enkelt sætning som for eksempel: "Lars Løkke er død", "Henrik Sass Larsen er død", eller "Birthe Rønn Hornbæk er død".

Værket er udført af kunstner og aktivist Jakob Jakobsen og har kostet kommunen 10.000 kroner. Det skal hænges op på en endnu ukendt kulturinstitution som for eksempel et plejehjem.

Men værket deler vandene. Folketingsmedlem Dan Jørgensen fra Socialdemokratiet hælder værket ned ad brættet på Twitter.

- Det er usmageligt det her. Og jeg forstår ikke, at man vil bruge skatteydernes penge på den slags, skriver han.

Hans partifælle, folketingsmedlem Rasmus Horn Langhoff, er enig i den analyse.

Han har lagt sit eget "kunstværk" op på Twitter, hvor han har skrevet følgende på et stykke papir med henvisning til kultur- og fritidsborgmesteren i København.

- Niko Grünfeld sviner med skatteydernes penge.

Kunst skal provokere, siger borgmester, som har sagt god for at købe omstridt kommunekunst.

Desværre kan jeg ikke finde et billedet af 'kunstværket', men hvad mener du om sådan et kunstværk?

Jeg har ikke andet at sige end for mig er det usmageligt og frådseri med skatteydernes penge.

“Kunst skal provokere”

Hvor i alverden har han det fra ?

At bruge 10 kg. på 20 stykker papir med lort på er det mest provokerende i denne sag. 

Måske på tide der blev lavet om på magtstrukturen i Kbh. Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen at dennne borgmesterklub gør grin med skatteydernes penge.

Lad klaphatten betale ud af egen lomme så han kan sidde hjemme hos sig selv og blive provokeret istedet for at provokere alle andre !

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det lever op til alle reglerne om hvad kunst skal kunne. 
Kunst der deler vandene har alle dage været "god kunst".

Det her er en kende morbidt.. men ved ikke lige hvordan jeg præcist føler for det. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
phantomet

Som udgangspunkt synes jeg at det er fint med et kunstudvalg som bruger nogle få offentlige kroner på det og at de har et bredt perspektiv på det. Derfor har jeg heller ikke noget imod dette "kunstværk", selvom jeg personligt bare synes at det er 20 stykker A4-papir. med en linje på. Men der er da lidt kejserens nye klæder over det :D 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Her,

Lars Løkke er død

Det er kun A4 hvis du har en 55" skærm og se det på men illustrerer nok pointen meget godt!

Spild af penge, børnehaver i Danmark kan lave bedre kunst end den mand som tror han provokerer men alt han gør er varmer sin lommeuld og griner hele vejen ned til banken, for så let som at skrive et par ord på hvidt papir.

PS: Eksempel er gratis, ingen tager penge for det her, udover reklame banners på siderne :)

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 1 time siden, ThomasSneum skrev:

Det lever op til alle reglerne om hvad kunst skal kunne. 
Kunst der deler vandene har alle dage været "god kunst".

Slet ikke enig med dig

Kunst kommer af at kunne, kunst er, når du ikke kan, for hvis du kan, er det ikke kunst.  -  Johann Nestroy -. 

Som barn er alle en kunstner. Vanskeligheden ligger i at forblive en kunstner som  voksen  -.Pablo Picasso -.

Disse billeder blev malet af chimpansen Congo2.jpg

1.jpg

Dette billede er malet af kunstneren Jackson Pollock, Yellow, Gray, Black

3.jpg

Dette billede af kunstneren Wassily Kandinsky, Impression III (Konzert)6.jpg

Hvilke af de billeder mener du lever op til alle reglerne om, hvad kunst skal kunne.?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 4 minutter siden, dewey skrev:

Slet ikke enig med dig

Kunst kommer af at kunne, kunst er, når du ikke kan, for hvis du kan, er det ikke kunst.  -  Johann Nestroy -. 

Som barn er alle en kunstner. Vanskeligheden ligger i at forblive en kunstner som  voksen  -.Pablo Picasso -.

Disse billeder blev malet af chimpansen Congo2.jpg

1.jpg

Dette billede er malet af kunstneren Jackson Pollock, Yellow, Gray, Black

3.jpg

Dette billede af kunstneren Wassily Kandinsky, Impression III (Konzert)6.jpg

Hvilke af de billeder mener du lever op til alle reglerne om, hvad kunst skal kunne.?

Men det er helt okay at du er uenig. 
Det underbygger bare min pointe. 

Hvornår er man kunstner... når man siger man er det. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 2 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Men det er helt okay at du er uenig. 
Det underbygger bare min pointe. 

Du besvarede ikke mit spørgsmål

"Hvilke af de billeder mener du lever op til alle reglerne om, hvad kunst skal kunne.?"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 4 minutter siden, dewey skrev:

"Hvilke af de billeder mener du lever op til alle reglerne om, hvad kunst skal kunne.?"

I dont care. :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 58 minutter siden, dewey skrev:

Kunst er ikke at kunne se det men kunst er at kunne leve ud i det, og føle nærværet af denne kunst. At så man kan se hvad kunsteren så og sige føler, det er noget individuelt. Så endeligt , der findes mange former for kunst men vi behøver ikke alle kunne lide det, og noget er simpelthen ikke det papir værd kunsten kommer på, hvis målet er et politisk budskab og ikke kunst som man føler og kan forholde sig til i en tegning, og når tegningen er ord, så er det jo afgjort et budskab og ikke så meget kunsten og måden han tegner på. Eller skal vi ud og se på tegnsæt og fonte nu :) Dem har internettet mange af, og ingen er særskilt defineret kunst fonte.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind