dewey

Italien og Malta nægter skib med 629 migranter at komme i havn

Recommended Posts

dewey

https://www.bt.dk/udland/italien-og-malta-naegter-skib-med-629-migranter-at-komme-i-havn

I over et døgn har et privat redningsfartøj sejlet rundt på Middelhavet med 629 migranter om bord uden at kunne komme i land.

Skibet, "MV Aquarius", har forsøgt at få lov at lægge til kaj med de mange mennesker om bord, men har ikke fået tilladelse fra hverken Italien eller Malta.

Hjælpeorganisationen SOS Mediterranee, der ejer skibet, siger, at passagererne tæller 400 migranter, som den italienske flåde har samlet op fra synkefærdige både på Middelhavet.

Dertil kommer 229 andre, som mandskabet på redningsfartøjet har samlet op af vandet eller fra både, som er stævnet ud fra den nordafrikanske kyst.

Blandt dem er 123 uledsagede børn og syv gravide kvinder, oplyser organisationen.

Men de hundredvis af mennesker er samlet op på Middelhavet samtidig med, at Italiens nye regering strammer op på politikken på området.

- Fra i dag vil Italien også begynde at sige NEJ til menneskesmugling, NEJ til den forretning, ulovlig indvandring er, skriver den nye italienske indenrigsminister, Matteo Salvini, på Twitter.

Hvad mener du om Malta's og Italiens's nej til at lade skibet lægge til kaj og lade flygtningene komme i land?

Selvom det sikkert er umenneskeligt over for flygtningene, er det for mig forståeligt, både Italien og Malta har ikke kapacatit til endnu flere flygtninge, end der allerede befinder sig i begge lande, derudover er det også på tide, at der bliver staueret et eksempel på, at ingen kan tvinge sig adgang til Europa.

Allerede i lørdags har den marokkanske marine bragt 472 reddede flygtninge tilbage til Nordafrika.

Spaniens regeringschef Pedro Sánchez har meddelt, at Spanien vil lade skibet anløbe spansk havn og modtage flygtningene, Valencia og Barcelona har tilbudt at lade skibet lægge til.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det er jo en svær situation. 

EU kan og skal ikke bare vende ryggen til nødlidende - det bør derfor være således: 

Nødlidende hjælpes. 

- De gives førstehjælp og fragtes derefter til vores hotspots, hvor der sørges for de basale fornødenheder. 

Sagsbehandling

- Bådflygtninge skal hjælpes hurtigt til et land uden for EU, hvis de ønsker dette frivilligt. 

- EU skal accepterer folk med reel flygtningestatus, men kvoteflygtninge vil komme i første behandling. 

- Folk som ikke accepteres som flygtning, skal hjemsendes, hvis deres sikkerhed kan garenteres. 

Så helt konkret i denne situation, så må første land med kapasitet, accepterer disse flygtninge og så igangsætte sagsbehandlingen. 

Bedste løsning bliver når vi får aftaler igennem, så vi kan returnerer bådflygtninge med det samme. (hvis det er muligt)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
STÅL

Jeg synes det er helt okay, at hverken Malta eller Italien vil tage imod båden med de 629 flygtninge. Fatter ikke at Spanien nu tilsyneladende vil tage imod dem... Hele problemet er jo netop, at man ved i Afrika, at man kan hoppe i en gummibåd og tage til Europa... Og så længe at døren står pivåben, så kan man ikke fortænke dem i at gøre forsøget. 

Det skal vi efter min mening sætte en stopper for... Dukker der både op, så må vi slæbe dem retur og sætte dem af i Afrika igen... Vi kan på ingen måde hjælpe alle disse mennesker uden at ødelægge Europa og smadre den velfærd og samfundsstruktur, som vi har opbygget i de europæiske lande... Det er en matematisk umulighed... hvilket denne video fra YouTube også viser... 

Hvis vi skal noget, så skal vi hjælpe disse mennesker i deres egne lande, hvilket også blive nævnt som den eneste realistiske mulighed til slut i videoen... Og så skal vi igang med at oplyse disse mennesker om, at de skal holde op med at sætte børn i verden, så længe de ikke har råd til at give dem mad eller en ordenligt tilværelse.

Jeg fatter ikke, at man prioriterer sin egen overlevelse og velbefindende højere end ens børn? Jeg ville sgu' aldrig sætte børn i verden, hvis jeg boede under kummerlige forhold i Afrika... Ved godt de er uoplyste - men så må vi sgu' oplyse dem og introducerer dem for P-piller. Det må alt andet lige være billigere på den lange bane og det vil utvivlsomt føre til langt mindre menneskelig elendighed og pinsler. 

Snart er der otte milliarder mennesker i verden
I dag bor der 7,6 mia. mennesker på jorden, men frem mod 2030 vil klodens indbyggertal stige med over en milliard, og ved udgangen af dette århundrede har befolkningstallet passeret 11,2 mia. Sådan lyder konklusionen på en rapport fra Befolknings Afdelingen i FN.

Kilde: https://jyllands-posten.dk/international/ECE9672239/snart-er-der-otte-milliarder-mennesker-i-verden/

Konklusionen er altså soleklar... Vi skal til at tænke anderledes og gøre noget andet end vi gør i dag... Vi kan på ingen måde løse verdens fattigdom og elendighed på planeten ved at lade folk flygte til Europa... Vi skal hjælpe dem i deres egne lande og så skal vi have sat en stopper for jordens befolkningstilvækst - som tragisk nok er allerstørst i den fattige lande, som ikke har ressourcer til at brødføde dem. Sætter vi ikke ind nu, så ender vi med at forurene, svine og skide og selv ihjel - og med en endnu være situation end vi har idag, hvor det bliver uoverskueligt og umuligt at hjælpe disse mennesker, fordi befolkningstilvæksten er eksploderet i disse lande.

Der skal gribes ind nu... ellers går det grueligt galt og for hverdag vi ikke gør noget, så bliver de menneskelig konsekvenser bare endnu mere uoverskuelige.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey

Jeg giver jer begge ret i jeres meninger og er også enig med jer, men alligevel løber det mig koldt ned at ryggen, når jeg som i de omtalte to tilfælde ikke noget land vil have flygtningene.

OT det minder mig om de to skibe "Exodus" og "St. Louis" under 2. verdenskrig med jødiske flygtninge, der flakkede omkring på havene, fordi lande kategorisk afviste, at lade skibene anløbe en havn, og på de to nævnte skibe var det flygtninge, der flygtede for Hitler's grusomheder. 

Man kan sikkert ikke sammenligne de tilfælde med "Aquarius" og "Exodus" og "St. Louis", men alligevel ringer det i ørene på mig, og jeg hører udtalelsen: "Historien gentger sig", som mange historikere igen og igen har påpeget, vil ske.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
1 time siden, dewey skrev:

OT det minder mig om de to skibe "Exodus" og "St. Louis" under 2. verdenskrig med jødiske flygtninge, der flakkede omkring på havene, fordi lande kategorisk afviste, at lade skibene anløbe en havn, og på de to nævnte skibe var det flygtninge, der flygtede for Hitler's grusomheder. 

Der er intet godt i at trække nazi kortet, OT eller ej.

Og så er der intet sammenligneligt med jøder på flugt, og bekvemmeligheds afrikanere som føler de flygter men bare vil have et bedre liv fordi de ikke kan finde det i deres eget kontinent.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Og så er der intet sammenligneligt med jøder på flugt, og bekvemmeligheds afrikanere som føler de flygter men bare vil have et bedre liv fordi de ikke kan finde det i deres eget kontinent.

Du dømmer dem ud fra en række antagelser du ikke har belæg for. Ser du.. det er der intet godt i. 

Hvad nu hvis antagelsen er at de alle har flygtningestatus? 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
For 18 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Hvad nu hvis antagelsen er at de alle har flygtningestatus? 

Som den har været af NGO'er et selvfedt speltsegment som aldrig har stukket næsen uden for egen ligusterhæk, indtil for ganske nylig?

Tja, kast blikket mod Malmø - svaret findes lige over broen....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 14 minutter siden, Justie skrev:

Som den har været af NGO'er et selvfedt speltsegment som aldrig har stukket næsen uden for egen ligusterhæk, indtil for ganske nylig?

Tja, kast blikket mod Malmø - svaret findes lige over broen....

??

Jeg kommer just fra SE. Et skønt land. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
Skrevet (redigeret)
For 1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Jo sammenligningen passer fint, for der er i alle 3 tilfælde tale om mennesker på flugt.

Og hvor ved du fra, at der er talle om afrikanere?

Redigeret af dewey
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
Skrevet (redigeret)
For 18 minutter siden, dewey skrev:

Jo sammenligningen passer fint, for der er i alle 3 tilfælde tale om mennesker på flugt.

Men der er forskel på hvad man flygter fra, hovedparten af verdenens flugtning er fattigdoms flygtninge, også kaldet emigranter, hvilket giver menige for den enkelte, men ikke for Europa.

Jøderne var på flugt, for at overleve menneskelige massakrerer, og ville tage imod ethvert sikkert land.

Flygtninge til Europa, er ikke interesseret i ethvert sikkert land, de er interesseret i specifikke velfærdsnationer. Det er lidt noget andet, men ja en som flygter fra krig og undertrykkelser er flygtninge på samme vis som jøderne var.

Redigeret af modpol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind