dewey

Kvindelige betjente med tørklæde - hvorfor ikke?

Recommended Posts

dewey

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/josephinefock/ECE10672036/kvindelige-betjente-med-toerklaede-hvorfor-ikke/

Når en pige med tørklæde drømmer om at blive politibetjent og søger ind på Politiskolen, skal det alene være hendes kvalifikationer og evner, der afgør, om drømmen kan blive virkelighed.

Maja har en drøm: Hun vil være politibetjent. Men hendes drøm kan ikke blive til virkelighed. Ikke fordi hun ikke har det, der skal til, men fordi Maja el-Bitars bærer tørklæde. Politiets uniformsreglement levner nemlig ikke plads til tørklæder, som hun fortalte til Radio24syv forleden.

Og så er det, jeg spørger: Hvorfor skal et uniformsreglement dømme Maja ude på forhånd? Skulle vi ikke overveje at få ændret reglementet, så det passer bedre ind i en moderne virkelighed? Det ville ikke være første gang i verdenshistorien, at man ændrede et reglement, og når man kan i andre lande, kan man vel også i Danmark?

I Storbritannien har man designet politi-tørklæder, så man skaber en mangfoldig politistyrke samtidig med, at borgerne klart kan identificere, at der er tale om betjente, blot med en anden hovedbeklædning end deres kolleger. Det, synes jeg, er et godt og progressivt tiltag.

Min grundholdning er, at vi skal møde hinanden med tillid. Vi skal have tillid til, at alle betjente, uanset religiøsitet eller politiske ståsteder – og med eller uden tørklæde – udfører det hverv, de er uddannet til. Den tillid har jeg.

Hvis vi, ligesom i Storbritannien, lader kvinder med tørklæde blive betjente, sender vi også et hamrende vigtigt signal. Et signal om, at vi ikke ser dit tørklæde, vi ser dig og dine kompetencer.

Men spørgsmålet skaber stor furore, ikke mindst på de sociale medier. Det er tydeligt, at der er mange følelser i spil. Kan man overhovedet være neutral, når man er praktiserende muslim? Kan en tørklædeklædt betjent for eksempel bevogte synagogen i Krystalgade?

Hvad mener du om kvindelige betjente med tørklæde?

Nej tak hvis omtalte Maja vil være politibetjent, burde hun kender reglerne for, hvordan  politibetjente går klædt i Danmark, tilpasse sig de danske uniformsregler eller søge et andet arbejde, hvor hun kan gå med tørklæde. Og hvad Storbritannien gør er deres sag, Storbritannien behøver ikke være vores forbillede for, hvordan DANSKE kvindelige politibetjente skal gå klædt.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten

Helt enig Dewey - England er absolut ikke et foregangsland på dette område.

Helt utroligt at der bliver ved med at dukke sager op hvor det er samfundet der skal tilpasse sig og ikke muslimerne.

Hver eneste gang love og regler står i vejen for islamisk kultur og religion føler de sig krænkede.

Islam er en aggresiv religion der ikke accepterer demokratier hvor stat og kirke er opdelt og som våben bruger de religionsfriheden og menneskerettighederne til at underminere disse demokratier.

Paradoksalt nok eksisterer ingen af ovenstående rettigheder i muslimske lande hvor Sharia står over alt andet.

Enhver indrømmelse og eftergivenhed overfor denne religion bringer os nærmere svenske og engelske tilstande.

Det er sagt mange gange, men kan ikke gentages ofte nok:

Islam og demokrati er uforenelig på alle parametre...

• Synes godt om 4

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

Maja kan jo sagtens blive betjent. Hun skal bare droppe det tørklæde i arbejdstiden. 

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 2 timer siden, artem666 skrev:

Maja kan jo sagtens blive betjent. Hun skal bare droppe det tørklæde i arbejdstiden. 

Korrekt Artem, men den mulighed er no-go hvis man er muslim, så hellere trække offerkortet 😕

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kapper39

Nej hun må droppe den drøm så ... kan ikke have betjente med tørklæde, bandana eller andre skøre beklædninger. Uniformen er der af en grund ikke.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Hvis jeg møder en person i en offentlig stilling - er det sidste jeg har behov for er at blive oplyst - først og fremmest - om en persons religiøse tilhørs forhold og derfor bias.

Jeg har behov for at møde en person som er neutral og professionel. Og det er uanset om vi taler om en betjent, en sagsbehandler, læge eller sygeplejerske.

Så hvis det vigtigste er for en person i et offentligt embede er at skrige (i dette tilfælde) " jeg er muslim" - mener jeg reelt ikke at vedkommende, allerede på forkant, er egnet til at varetage embedet.

Jeg møder mærkelig nok heller ikke på arbejde i en Moses Hansen sweater.....men ok, jeg er så ateist. Men princippet....

• Synes godt om 2
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Men dette er jo så bare endnu eksempel på et forsøg på at få muslimske særkrav i gennem og særlige hensyn lige som begravelses pladser og svømmehaller

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tim Hansen
Skrevet (redigeret)

Det problem mange overser er, at alle de krav vi smider i hovedet på muslimer, de rammer os selv i morgen. Man kan ikke lave regler der kun henvender sig til muslimer, de henvender sig til alle. Nu er det ret nemt for mig at sige, nej selvfølgelig kan vi ikke lave et diskret tørklæde, der matcher den danske politiuniform, fordi jeg går ikke med tørklæder og kunne ikke drømme om at blive statsansat. Men når vi nu er efter dem for at grave grøfter, hvorfor skulle vi så føre spaden? Om den betjent der rutinemæssig stopper mit køretøj, har tørklæde eller kasket på, vil som jeg ser det, ikke ændre min dag på nogen måde.

Alle de tiltag vi har fundet os i, at de bonderøve fra DF, har smidt i hovedet på muslimer, hvad enten det er moskéer, friskoler, efterskoler, klubber eller andet, så har de samme ting galt for danske friskoler, frikirker, efterskoler, klubber og andet, og er altså til gene for rigtig mange pære danske statsborger hver evig eneste dag. Muslimer er bare blevet prygelknabe for os alle, og folk køber bare ind på alt hvad de analfabeter fra DF kommer med. Der er intet seriøst tilbage i debatten, den er nede på deres niveau, vi har forlængst lukket ned for brug af folk der kan læse og skrive og har en smule viden på det enkle område.

Jeg er også modstander af demokratiet, mest fordi vi ikke har noget, det er de tyve procent mindst begavede mennesker her i Danmark, der sætter retningen, det ved en hver der kan den lille tabel, at det fører os lige udover afgrunden.

Redigeret af Tim Hansen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 39 minutter siden, Tim Hansen skrev:

Det problem mange overser er, at alle de krav vi smider i hovedet på muslimer, de rammer os selv i morgen. Man kan ikke lave regler der kun henvender sig til muslimer, de henvender sig til alle. Nu er det ret nemt for mig at sige, nej selvfølgelig kan vi ikke lave et diskret tørklæde, der matcher den danske politiuniform, fordi jeg går ikke med tørklæder og kunne ikke drømme om at blive statsansat. Men når vi nu er efter dem for at grave grøfter, hvorfor skulle vi så føre spaden? Om den betjent der rutinemæssig stopper mit køretøj, har tørklæde eller kasket på, vil som jeg ser det, ikke ændre min dag på nogen måde.

Alle de tiltag vi har fundet os i, at de bonderøve fra DF, har smidt i hovedet på muslimer, hvad enten det er moskéer, friskoler, efterskoler, klubber eller andet, så har de samme ting galt for danske friskoler, frikirker, efterskoler, klubber og andet, og er altså til gene for rigtig mange pære danske statsborger hver evig eneste dag. Muslimer er bare blevet prygelknabe for os alle, og folk køber bare ind på alt hvad de analfabeter fra DF kommer med. Der er intet seriøst tilbage i debatten, den er nede på deres niveau, vi har forlængst lukket ned for brug af folk der kan læse og skrive og har en smule viden på det enkle område.

Jeg er også modstander af demokratiet, mest fordi vi ikke har noget, det er de tyve procent mindst begavede mennesker her i Danmark, der sætter retningen, det ved en hver der kan den lille tabel, at det fører os lige udover afgrunden.

Så vil jeg da kraftigt opfordre dig til at melde dig ind i et politisk parti Tim Hansen så vi kan få hævet intelligenskvotienten.

Vi kan jo ikke have ubegavede DF'ere til at køre landet i sænk 🙄

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tim Hansen
Skrevet (redigeret)
For 9 timer siden, Patrioten skrev:

Så vil jeg da kraftigt opfordre dig til at melde dig ind i et politisk parti Tim Hansen så vi kan få hævet intelligenskvotienten.

Vi kan jo ikke have ubegavede DF'ere til at køre landet i sænk 🙄

Nu er det jo for det første ikke mig der siger, at det er dem uden uddannelse der stemmer på DF, det er de undersøgelser der bliver lavet ved et valg... Desuden er min understregelse jo netop for at give udtryk for, at DF ikke tror på eksperter, hverken når det gælder klima, flygtninge eller noget som helst andet, og har ganske enkelt en meget ubegavet retorik, når man tænker på, der er tale om et af de mest magtfulde partier i dansk politik.  Det er endnu et udtryk for, at flertallet herhjemme henter deres penge fra staten og kan altså gøre det af med os der tjener pengene, blot ved at stemme sig til det.

Redigeret af Tim Hansen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind