Gæst Jørgen Mejrup

Politiet må skyde

Recommended Posts

Gæst Jørgen Mejrup

Politi i livsfare har
retten til at skyde

Af Jørgen Mejrup

Bevæbnede bøller skal ikke sætte dagsordenen her i landet. De skal frihedsberøves og/eller smides ud af landet, hvis de er tilrejsende.

Det er helt uhørt, at betjente på Sjælland må søge tilflugt i deres biler for at undgå at blive lemlæstet af 20-30 hætteklædte banditter bevæbnet med køller og slagvåben.

Et er almindelig spontan gadeuorden og voldsomheder. Det oplever vi desværre for ofte, og det er så politiets opgave at stoppe uro´'en.

Andet og langt værre står det til, når hætteklædte bøller med køller og andre slagvåben går direkte til angreb på politiet, som blot passer deres arbejde.

Det var et groft og planlagt overfald mod politiet, der fulgte i kølvandet på tordagens optøjer i Christiania, hvor betjente blev ramt af stenkast fra en rasende menneskemængde, der ikke brød sig om anholdelsen af fire narkopushere.

Afhængig af hvor stor en fare betjenten har været i, vil jeg umiddelbart mene, at de med fuld ret kunne have benyttet deres tjenestevåben og skudt mod bøllerne - ikke for at slå dem ihjel - men for at pacificere dem.
Politifolk har jo ret til at skyde, hvis de er i overhængende livsfare.

Nu forestår et stort og besværligt efterforskningsarbejde med at få identificeret og pågrebet bøllerne.

Dansk Politi bør i situationer, der eskalerer på denne måde, have muligheder for at skyde voldsmændene med gummikugler, før den skarpe ammunition evt. tages i brug, og før faren bliver overhængende..

Men vi er jo - åh - så humane i Danmark. Banditterne må jo helst ikke komme noget til?

Hvem tager hensyn til betjentenes liv og førlighed? Der påhviler der betjentene en tjenstlig handlepligt, så de kan ikke bare "pakke sydfrugterne og gå!
Bøllerne derimod har muligheden for at lade være!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1961

Jeg har lige siden jeg var barn følt afsky ved politiet og deres gerninger. Så jeg deler så absolut ikke dine meninger. Men vi lever jo i et såkaldt demokrati, så du har lov til at skrive hvad du vil. Jeg skriver så hvad jeg vil. Jeg så gerne politi og militær afskaffet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

"Gæst Jørgen Mejrup" 

Jeg ved ikke hvilken episode det er du refererer til i dette debat oplæg - men det kunne være nyttigt med et link af hensyn til vi andre debattører.

Jeg er reelt heller ikke sikker på hvad det er du vil debatterer? 

Politiet er jo bevæbnet og de har ret til at trække våben efter omstændighederne.

Vil du diskutere at politifolk kan risikere at møde kritik for at trække våben eller at der skal møde 10 salat fade op i en situation, eller at de skal have lov til at affyre skarp skudved en hver given lejlighed?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1961

Jørgen Mejrup er noget tavs må jeg sige 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mikewinkler
On 6/6/2018 at 16:33, Gæst Jørgen Mejrup skrev:

Politi i livsfare har
retten til at skyde

Af Jørgen Mejrup

Bevæbnede bøller skal ikke sætte dagsordenen her i landet. De skal frihedsberøves og/eller smides ud af landet, hvis de er tilrejsende.

Det er helt uhørt, at betjente på Sjælland må søge tilflugt i deres biler for at undgå at blive lemlæstet af 20-30 hætteklædte banditter bevæbnet med køller og slagvåben.

Et er almindelig spontan gadeuorden og voldsomheder. Det oplever vi desværre for ofte, og det er så politiets opgave at stoppe uro´'en.

Andet og langt værre står det til, når hætteklædte bøller med køller og andre slagvåben går direkte til angreb på politiet, som blot passer deres arbejde.

Det var et groft og planlagt overfald mod politiet, der fulgte i kølvandet på tordagens optøjer i Christiania, hvor betjente blev ramt af stenkast fra en rasende menneskemængde, der ikke brød sig om anholdelsen af fire narkopushere.

Afhængig af hvor stor en fare betjenten har været i, vil jeg umiddelbart mene, at de med fuld ret kunne have benyttet deres tjenestevåben og skudt mod bøllerne - ikke for at slå dem ihjel - men for at pacificere dem.
Politifolk har jo ret til at skyde, hvis de er i overhængende livsfare.

Nu forestår et stort og besværligt efterforskningsarbejde med at få identificeret og pågrebet bøllerne.

Dansk Politi bør i situationer, der eskalerer på denne måde, have muligheder for at skyde voldsmændene med gummikugler, før den skarpe ammunition evt. tages i brug, og før faren bliver overhængende..

Men vi er jo - åh - så humane i Danmark. Banditterne må jo helst ikke komme noget til?

Hvem tager hensyn til betjentenes liv og førlighed? Der påhviler der betjentene en tjenstlig handlepligt, så de kan ikke bare "pakke sydfrugterne og gå!
Bøllerne derimod har muligheden for at lade være!

Tjeneste pistolerne kommer desværre for lidt i brug i dk . Den går ikke med de bande kriminelle de står over for nu til dags. Desværre . 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mikewinkler
On 6/6/2018 at 18:05, 1961 skrev:

Jeg har lige siden jeg var barn følt afsky ved politiet og deres gerninger. Så jeg deler så absolut ikke dine meninger. Men vi lever jo i et såkaldt demokrati, så du har lov til at skrive hvad du vil. Jeg skriver så hvad jeg vil. Jeg så gerne politi og militær afskaffet.

Så naboen skal ikke ringe til politiet når de hører der et hjemmerøveri igang i dit hjem og du ligger bagbundet .hvem skal de så kontakte kræftens bekæmpelse ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1961
On 13/6/2018 at 19:05, Mikewinkler skrev:

Så naboen skal ikke ringe til politiet når de hører der et hjemmerøveri igang i dit hjem og du ligger bagbundet .hvem skal de så kontakte kræftens bekæmpelse ?

Ja, Kræftens Bekæmpelse skal være velkommen i mit hus

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mikewinkler
For 5 minutter siden, 1961 skrev:

Ja, Kræftens Bekæmpelse skal være velkommen i mit hus

Griner haha du iskold 👍

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Vi kan starte med hvordan reglerne er i dag.

Politiloven:

"§ 17. Skydevåben må kun anvendes med henblik på

1) at afværge et påbegyndt eller overhængende farligt angreb på person,

2) at afværge overhængende fare i øvrigt for personers liv eller for, at personer pådrager sig alvorlige helbredsskader,

3) at afværge et påbegyndt eller overhængende farligt angreb på samfundsvigtige institutioner, virksomheder eller anlæg,

4) at sikre pågribelsen af personer, der har eller med rimelig grund mistænkes for at have påbegyndt eller gennemført et farligt angreb på person, medmindre der ikke skønnes at være risiko for, at den pågældende på ny vil gøre sig skyldig i et sådant angreb,

5) at sikre pågribelsen af personer, der har eller med rimelig grund mistænkes for at have påbegyndt eller gennemført et farligt angreb på samfundsvigtige institutioner, virksomheder eller anlæg, eller

6) at sikre pågribelsen af personer, der har eller med rimelig grund mistænkes for at have begået alvorlige forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed, mod statsforfatningen eller de øverste statsmyndigheder.

Stk. 2. Før politiet afgiver skud, der indebærer risiko for skade på person, skal det så vidt muligt først ved advarselsråb og dernæst ved varselsskud tilkendegives vedkommende, at politiet har til hensigt at skyde, hvis ikke politiets påbud efterkommes. Det skal endvidere så vidt muligt sikres, at vedkommende har mulighed for at efterkomme påbuddet.

Stk. 3. Er der nærliggende risiko for, at udenforstående kan blive ramt, må der kun skydes i yderste nødsfald.

Stk. 4. En polititjenestemand, der er under direkte kommando, må kun anvende skydevåben efter ordre fra en leder, medmindre der foreligger en situation som nævnt i stk. 1, nr. 1 eller nr. 2.

Stk. 5. Har politiets skudafgivelse medført skade på person, skal den pågældende straks undersøges af en læge."

Problemet i dag er "overhængende fare" er kravet til brug af skydevåben, jeg synes det burde ændres til nødvendig forsvar imod angreb med skyts. Jeg synes ikke man skal skyde hvis man kan bruge stav eller andet, men det kræver man er tæt på, ved længere afstand brude man kunne skyde eks. imod stenkast. Men det må man ikke i dag fordi et stenkast i 99.9% af tilfældene ikke udgøre en overhængende fare.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.