slau

Andres børn der opfører sig som bøller i institutionen

Recommended Posts

slau

Igennem perioder har vores søn på 3½ år fortalt om børn der bander, taler grimt og slår i den integrerede instutition hvor han og hans lillesøster går.

Han opfatter det fortrinsvis som "sejt" det de store drenge siger og prøver selvfølgelig sproget af selv. Bandeord og den slags har vi det egentligt fint med, fordi det er uundgåeligt at man selv kommer til at bande, selvom vi selvfølgelig gør hvad vi kan for at begrænse det overfor børnene, og vi irettesætter da også børnene - men grundlæggende ser vi mildt på det, fordi det ikke er rettet mod nogen. 

Der hvor vi sætter grænsen, er når sproget benyttes til begyndende mobning og "bølleadfærd". Dvs. når man bruger det mod andre ved at kalde dem navne udenfor kontekst af en leg. "Du er en flappedab", "du er en dumbidomp", "du er en fuck" og den slags. Dér er vores grænse, uanset om det er opfundne ord eller (grimme) ord han har hørt andre steder. Vi har oplevet det af flere omgange og slår ned på det hjemme og det hjælper ("nu stopper du, det vil vi ikke høre på"-retorik). Jeg opfatter det som de første skridt mod mobning af andre og tror at det kan udvikle et barn til en rigtig bølle på sigt, hvis ikke det stoppes tidligt (nu). 

Vi har gjort opmærksom på det overfor institutionen, som har lovet at have fokus på det. Om det betyder alle forældre eller de konkrete forældre bliver informeret/involveret ved jeg endnu ikke. Eller om det ryger i "vi har for travlt til at gøre noget rigtigt ved det"-kassen.

Men det går lidt videre end det... Vores dreng fortæller, at efter sigende er der én af de større drenge (også én af dem med grimt sprog) der slår. Jeg kan selvfølgelig ikke vide om det passer, men jeg vil hellere reagere end ignorere og så prøve at komme det i forkøbet hvis der er et begyndende problem. Jeg tror der er et problem, fordi han har fortalt om det ad flere omgange og fordi det passer ind med føromtalte grimme sprogbrug/adfærd. 

Mit dilemma er nu: Skal jeg tage fat i institutionen igen, og/eller skal jeg have fat i forældrene?

Hvad er jeres erfaringer? 

- Hilsen en forælder der er lidt træt af at skulle være den sure/udfarende

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 57 minutter siden, slau skrev:

Igennem perioder har vores søn på 3½ år fortalt om børn der bander, taler grimt og slår i den integrerede instutition hvor han og hans lillesøster går.

Han opfatter det fortrinsvis som "sejt" det de store drenge siger og prøver selvfølgelig sproget af selv. Bandeord og den slags har vi det egentligt fint med, fordi det er uundgåeligt at man selv kommer til at bande, selvom vi selvfølgelig gør hvad vi kan for at begrænse det overfor børnene, og vi irettesætter da også børnene - men grundlæggende ser vi mildt på det, fordi det ikke er rettet mod nogen. 

Der hvor vi sætter grænsen, er når sproget benyttes til begyndende mobning og "bølleadfærd". Dvs. når man bruger det mod andre ved at kalde dem navne udenfor kontekst af en leg. "Du er en flappedab", "du er en dumbidomp", "du er en fuck" og den slags. Dér er vores grænse, uanset om det er opfundne ord eller (grimme) ord han har hørt andre steder. Vi har oplevet det af flere omgange og slår ned på det hjemme og det hjælper ("nu stopper du, det vil vi ikke høre på"-retorik). Jeg opfatter det som de første skridt mod mobning af andre og tror at det kan udvikle et barn til en rigtig bølle på sigt, hvis ikke det stoppes tidligt (nu). 

Vi har gjort opmærksom på det overfor institutionen, som har lovet at have fokus på det. Om det betyder alle forældre eller de konkrete forældre bliver informeret/involveret ved jeg endnu ikke. Eller om det ryger i "vi har for travlt til at gøre noget rigtigt ved det"-kassen.

Men det går lidt videre end det... Vores dreng fortæller, at efter sigende er der én af de større drenge (også én af dem med grimt sprog) der slår. Jeg kan selvfølgelig ikke vide om det passer, men jeg vil hellere reagere end ignorere og så prøve at komme det i forkøbet hvis der er et begyndende problem. Jeg tror der er et problem, fordi han har fortalt om det ad flere omgange og fordi det passer ind med føromtalte grimme sprogbrug/adfærd. 

Mit dilemma er nu: Skal jeg tage fat i institutionen igen, og/eller skal jeg have fat i forældrene?

Der er desværre ikke så mange kristne børnehaver, men de er der... Jeg kender også til dagplejemødre, hvor dit barn vil blive fyldt af Helligånd og ikke verdens ondskab... Når barnet er ældre, kan jeg anbefale en kristen friskole. 

Men jeg fornemmer ikke det er der i vil hen, og så må man jo leve med verden som den er... Uddannelsen til pædagog og lærer for den sag skyld, giver desværre ikke meget mere end hvad du her beskriver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tudsegoej

Jeg synes klart, at du skal tage fat i institutionen igen. Fortæl dem om det din søn oplever, og at der er en af de større drenge der slår. Så må de gå videre med det og evt. tage kontakt til drengens forældre. 

Hvis du har overskud til det, kunne det måske være en idé at melde sig ind/prøve at blive valgt til forældrebestyrelsen i jeres institution. Så kunne du/I sammen være med til at præge hverdagen for børnene. Evt. lægge en plan for hvordan man håndterer mobbe-problemerne eller forebygger dem. Måske få de andre forældre til at involvere sig mere ved at holde nogle ryste-sammen-fester eller arbejdsdage, hvor man kan snakke med de andre forældre og børn på kryds og tværs, så man lærer dem godt at kende, så det ikke vil være et problem lige at tale sammen om børnenes adfærd, når man mødes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Jeg synes det er rigtig fint, at du er obs på det.

Jeg synes du skal snakke med institutionen om det, meget gerne lederen.

Der er selvfølgelig en chance for, at "bøllen" også er en bølle derhjemme, men min erfaring fra min egen skoletid er, at børn prøver grænser af, også de børn der bliver strengt opdraget derhjemme. Og derfor er det noget institutionen skal tage hånd om.

Og hvis "bøllen" virkelig får lov, at være en bølle derhjemme, så er det ikke sikkert at du får så meget ud af, at kontakte forældrene.

Det er min opfattelse, at man virkelig skal fare med lempe, når det handler om andres børns opførelse.:tie:

Og det allervigtigste er, at i snakker med jeres børn om hvad der er rigtigt og forkert. Hvis bare de allerfleste gør det, så vil "bøllerne" ikke få lov, at fylde så meget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fætter højbens fætter
On 15/5/2018 at 10:21, slau skrev:

Tag fat i institutionen og sig du ikke vil finde dig i den slags kultur og du ellers vil klage til kommunen om denne adfærd,der skal ikke være en gruppe som dominere det hele og samtidig svage voksne som ikke tager ansvar overfor denne slags kultur

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind